Gå til innhold

stag mellom momentstengerne..??

Ranger emnet


Vomaz

Anbefalte innlegg

vil jeg oppnå at bilen blir stivere hvis jeg montere et stag mellom momentstaga til bakakslingen... hvis dere forstår hva jeg mener..

 

grunnen til jeg tenkter på dette er at jeg har en opel commodore bakaksling som har det, å det er ca lik lengde mellom momentstengerne *det er snakk om ca 2 cm forskjell*... staget ser ut som et stabstag i "miniformat"

 

bil akslingen vri seg like mye som før ettersom momentstagene vil antageli bli stivere å vil man merke noe mht krenging osv??

 

kan se om jeg får tatt noen bilder på onsdag hvis det vil hjelpe doh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo som regel et stag mellom bærebruene bak på 240 fra før av da...

 

Men tenker du på avstivning mellom de to momentstagene som står paralelt med bilens lengderetning så har det ingen hensikt, de stiver bare av fram/tilbake rotasjon på akselen, om du setter noe i mellom dem har det ingen hensikt da de er festet både på bakaksel og kaross, altså avstanden mellom dem er konstant.

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo som regel et stag mellom bærebruene bak på 240 fra før av da...

 

Men tenker du på avstivning mellom de to momentstagene som står paralelt med bilens lengderetning så har det ingen hensikt, de stiver bare av fram/tilbake rotasjon på akselen, om du setter noe i mellom dem har det ingen hensikt da de er festet både på bakaksel og kaross, altså avstanden mellom dem er konstant.

oki..

 

menne jeg lurte på om det ville gi forandringer mht krenging.. hvis de går "likt" opp eller ned... :rolleyes:

akslingen vil jo da ikke kunne løfte seg på "bare" den ene siden eller er jeg helt på jordet??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oki..

 

menne jeg lurte på om det ville gi forandringer mht krenging.. hvis de går "likt" opp eller ned... :rolleyes:

akslingen vil jo da ikke kunne løfte seg på "bare" den ene siden eller er jeg helt på jordet??

 

joda klart man vil kunne hindre at akselen "skrår" i forhold til bilen.. Men hva tror du skjer når du kjører på litt ujavn vei? Vil jo miste en del fjæringsvei..

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

joda klart man vil kunne hindre at akselen "skrår" i forhold til bilen.. Men hva tror du skjer når du kjører på litt ujavn vei? Vil jo miste en del fjæringsvei..

oki.. da får jeg tenke på dette en stund;) :rolleyes: doh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

joda klart man vil kunne hindre at akselen "skrår" i forhold til bilen.. Men hva tror du skjer når du kjører på litt ujavn vei? Vil jo miste en del fjæringsvei..

lurte på en ting.... :rolleyes: er ikke det noe det samme hvis man monterer watt-link?? da vil jo man evt miste litt "fjæring"?? eller har jeg missforstått??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel prøv.

lure på å settre på et grommere stabstag bak, for nå er det sånn at når jeg går inn i en sving så svinger det først foran og så går det lang til før ræva legge seg ut og blir der. blir så jævla vinglete..

samma har... angry ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blir forresten ikke noe bedre av at bilen ikke er senket (enda) og at det sporer litt i tillegg.. håpløst å kjøre skikkelig med. men har r-sportdempere foran og senkesett som skal på nå så håper det kommer seg litt. men tenkte på å kjøpe nytt stabstag foran og bak, samt nye foringer. å et stag mellom støtdempertårn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blir forresten ikke noe bedre av at bilen ikke er senket (enda) og at det sporer litt i tillegg.. håpløst å kjøre skikkelig med. men har r-sportdempere foran og senkesett som skal på nå så håper det kommer seg litt. men tenkte på å kjøpe nytt stabstag foran og bak, samt nye foringer. å et stag mellom støtdempertårn.

nei, da er det bare spærra så mangler;)

 

hehe :titties:

 

har fått tatt bilder.. kan legge de ut i morgen etter jobb;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

watt-link har ikke noe med krengning å gjøre!!

watt-link sentrerer bakakselen!

 

Man erstatter panhard-staget med wattlink, pga. pannhard-staget går på skrå, noe som gjør at bakaksel forflytter seg når bilen fjærer..

 

Uansett hvor mange stag du tar, vil bakakselen vri seg sidelengs med panhard-stag. Om du prøver å unngå det, knekker du diverse stag her og der!

Du kan ikke oppheve tyngdekraften med noen stag.

 

Om målet er å hindre krengning:

* kraftigere stabstag, m. polyurethane foringer

* Stivere dempere

* Stivere fjærer (gjerne senkefjærer eller 245 varevogn-fjærer, om du vil ha 80-talls velte-look)

* lavere profil på dekk

 

Om man vil påvirke hvordan bilen tar svinger, er det samme oppskrift som ovenfor.

 

Dekk gjør *jævlig* mye, men dekk slites fort og må byttes oftere enn feks fjærer, dempere og foringer. Stivere stabstag lever lengre enn resten av bilen.

 

polyurethaneforinger varer lett 10-20 år tror jeg, da de ikke blir brutt ned av olje, etc. (olje er nr.1 motorfeste-dødare)

 

Om dere gjør som overskriften ovenfor, er bilen lovlig!

Den er også noe *helt* annet å kjøre!! blir som en drøm!

 

husk å ikke feste stag,etc. helt, før man har sluppet bilen på bakken og reist den opp igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

watt-link har ikke noe med krengning å gjøre!!

watt-link sentrerer bakakselen!

 

Man erstatter panhard-staget med wattlink, pga. pannhard-staget går på skrå, noe som gjør at bakaksel forflytter seg når bilen fjærer..

 

Uansett hvor mange stag du tar, vil bakakselen vri seg sidelengs med panhard-stag. Om du prøver å unngå det, knekker du diverse stag her og der!

Du kan ikke oppheve tyngdekraften med noen stag.

 

Om målet er å hindre krengning:

* kraftigere stabstag, m. polyurethane foringer

* Stivere dempere

* Stivere fjærer (gjerne senkefjærer eller 245 varevogn-fjærer, om du vil ha 80-talls velte-look)

* lavere profil på dekk

 

Om man vil påvirke hvordan bilen tar svinger, er det samme oppskrift som ovenfor.

 

Dekk gjør *jævlig* mye, men dekk slites fort og må byttes oftere enn feks fjærer, dempere og foringer. Stivere stabstag lever lengre enn resten av bilen.

 

polyurethaneforinger varer lett 10-20 år tror jeg, da de ikke blir brutt ned av olje, etc. (olje er nr.1 motorfeste-dødare)

 

Om dere gjør som overskriften ovenfor, er bilen lovlig!

Den er også noe *helt* annet å kjøre!! blir som en drøm!

 

husk å ikke feste stag,etc. helt, før man har sluppet bilen på bakken og reist den opp igjen.

 

hehe... det med panhardstaget viste jeg jo egentli :rolleyes: hehe

 

jeg får kjøpe nye dekk å foringer snart da;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

jeg nevnte jo at jeg skulle legge ut bilde av akslingen som hadde stag mellom momentstengerne:)

 

her er bildene...

http://img.photobucket.com/albums/v299/vomaz/OpelCommodorebakaksling1.jpg

 

http://img.photobucket.com/albums/v299/vomaz/OpelCommodorebakaksling2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår