Vomaz Skrevet April 27, 2005 Rapporter Share Skrevet April 27, 2005 vil jeg oppnå at bilen blir stivere hvis jeg montere et stag mellom momentstaga til bakakslingen... hvis dere forstår hva jeg mener.. grunnen til jeg tenkter på dette er at jeg har en opel commodore bakaksling som har det, å det er ca lik lengde mellom momentstengerne *det er snakk om ca 2 cm forskjell*... staget ser ut som et stabstag i "miniformat" bil akslingen vri seg like mye som før ettersom momentstagene vil antageli bli stivere å vil man merke noe mht krenging osv?? kan se om jeg får tatt noen bilder på onsdag hvis det vil hjelpe doh Siter Veteranbrakke.. http://www.bilforumet.no/bilmerker/volvo/200-serien/275202-vomaz-volvo-245-83mod-diesel.html ----ALT TE SI TID---- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vomaz Skrevet April 27, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 27, 2005 ingen som har noen formening om mine tanker??? notin Siter Veteranbrakke.. http://www.bilforumet.no/bilmerker/volvo/200-serien/275202-vomaz-volvo-245-83mod-diesel.html ----ALT TE SI TID---- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Breisladdern Skrevet April 27, 2005 Rapporter Share Skrevet April 27, 2005 Det er jo som regel et stag mellom bærebruene bak på 240 fra før av da... Men tenker du på avstivning mellom de to momentstagene som står paralelt med bilens lengderetning så har det ingen hensikt, de stiver bare av fram/tilbake rotasjon på akselen, om du setter noe i mellom dem har det ingen hensikt da de er festet både på bakaksel og kaross, altså avstanden mellom dem er konstant. Siter O-1999 VW Passat 4Motion. O-1989 E34 535. prosjekt. x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vomaz Skrevet April 27, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 27, 2005 Det er jo som regel et stag mellom bærebruene bak på 240 fra før av da... Men tenker du på avstivning mellom de to momentstagene som står paralelt med bilens lengderetning så har det ingen hensikt, de stiver bare av fram/tilbake rotasjon på akselen, om du setter noe i mellom dem har det ingen hensikt da de er festet både på bakaksel og kaross, altså avstanden mellom dem er konstant. oki.. menne jeg lurte på om det ville gi forandringer mht krenging.. hvis de går "likt" opp eller ned... :rolleyes: akslingen vil jo da ikke kunne løfte seg på "bare" den ene siden eller er jeg helt på jordet?? Siter Veteranbrakke.. http://www.bilforumet.no/bilmerker/volvo/200-serien/275202-vomaz-volvo-245-83mod-diesel.html ----ALT TE SI TID---- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Breisladdern Skrevet April 27, 2005 Rapporter Share Skrevet April 27, 2005 oki.. menne jeg lurte på om det ville gi forandringer mht krenging.. hvis de går "likt" opp eller ned... :rolleyes: akslingen vil jo da ikke kunne løfte seg på "bare" den ene siden eller er jeg helt på jordet?? joda klart man vil kunne hindre at akselen "skrår" i forhold til bilen.. Men hva tror du skjer når du kjører på litt ujavn vei? Vil jo miste en del fjæringsvei.. Siter O-1999 VW Passat 4Motion. O-1989 E34 535. prosjekt. x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vomaz Skrevet April 27, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 27, 2005 joda klart man vil kunne hindre at akselen "skrår" i forhold til bilen.. Men hva tror du skjer når du kjører på litt ujavn vei? Vil jo miste en del fjæringsvei.. oki.. da får jeg tenke på dette en stund;) :rolleyes: doh Siter Veteranbrakke.. http://www.bilforumet.no/bilmerker/volvo/200-serien/275202-vomaz-volvo-245-83mod-diesel.html ----ALT TE SI TID---- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nnnneh Skrevet April 27, 2005 Rapporter Share Skrevet April 27, 2005 vel prøv. lure på å settre på et grommere stabstag bak, for nå er det sånn at når jeg går inn i en sving så svinger det først foran og så går det lang til før ræva legge seg ut og blir der. blir så jævla vinglete.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vomaz Skrevet April 27, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 27, 2005 joda klart man vil kunne hindre at akselen "skrår" i forhold til bilen.. Men hva tror du skjer når du kjører på litt ujavn vei? Vil jo miste en del fjæringsvei.. lurte på en ting.... :rolleyes: er ikke det noe det samme hvis man monterer watt-link?? da vil jo man evt miste litt "fjæring"?? eller har jeg missforstått?? Siter Veteranbrakke.. http://www.bilforumet.no/bilmerker/volvo/200-serien/275202-vomaz-volvo-245-83mod-diesel.html ----ALT TE SI TID---- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vomaz Skrevet April 27, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 27, 2005 vel prøv.lure på å settre på et grommere stabstag bak, for nå er det sånn at når jeg går inn i en sving så svinger det først foran og så går det lang til før ræva legge seg ut og blir der. blir så jævla vinglete.. samma har... angry ;) Siter Veteranbrakke.. http://www.bilforumet.no/bilmerker/volvo/200-serien/275202-vomaz-volvo-245-83mod-diesel.html ----ALT TE SI TID---- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nnnneh Skrevet April 27, 2005 Rapporter Share Skrevet April 27, 2005 blir forresten ikke noe bedre av at bilen ikke er senket (enda) og at det sporer litt i tillegg.. håpløst å kjøre skikkelig med. men har r-sportdempere foran og senkesett som skal på nå så håper det kommer seg litt. men tenkte på å kjøpe nytt stabstag foran og bak, samt nye foringer. å et stag mellom støtdempertårn. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vomaz Skrevet April 27, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 27, 2005 blir forresten ikke noe bedre av at bilen ikke er senket (enda) og at det sporer litt i tillegg.. håpløst å kjøre skikkelig med. men har r-sportdempere foran og senkesett som skal på nå så håper det kommer seg litt. men tenkte på å kjøpe nytt stabstag foran og bak, samt nye foringer. å et stag mellom støtdempertårn. nei, da er det bare spærra så mangler;) hehe :titties: har fått tatt bilder.. kan legge de ut i morgen etter jobb;) Siter Veteranbrakke.. http://www.bilforumet.no/bilmerker/volvo/200-serien/275202-vomaz-volvo-245-83mod-diesel.html ----ALT TE SI TID---- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet April 28, 2005 Rapporter Share Skrevet April 28, 2005 watt-link har ikke noe med krengning å gjøre!! watt-link sentrerer bakakselen! Man erstatter panhard-staget med wattlink, pga. pannhard-staget går på skrå, noe som gjør at bakaksel forflytter seg når bilen fjærer.. Uansett hvor mange stag du tar, vil bakakselen vri seg sidelengs med panhard-stag. Om du prøver å unngå det, knekker du diverse stag her og der! Du kan ikke oppheve tyngdekraften med noen stag. Om målet er å hindre krengning: * kraftigere stabstag, m. polyurethane foringer * Stivere dempere * Stivere fjærer (gjerne senkefjærer eller 245 varevogn-fjærer, om du vil ha 80-talls velte-look) * lavere profil på dekk Om man vil påvirke hvordan bilen tar svinger, er det samme oppskrift som ovenfor. Dekk gjør *jævlig* mye, men dekk slites fort og må byttes oftere enn feks fjærer, dempere og foringer. Stivere stabstag lever lengre enn resten av bilen. polyurethaneforinger varer lett 10-20 år tror jeg, da de ikke blir brutt ned av olje, etc. (olje er nr.1 motorfeste-dødare) Om dere gjør som overskriften ovenfor, er bilen lovlig! Den er også noe *helt* annet å kjøre!! blir som en drøm! husk å ikke feste stag,etc. helt, før man har sluppet bilen på bakken og reist den opp igjen. Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vomaz Skrevet April 28, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 28, 2005 watt-link har ikke noe med krengning å gjøre!!watt-link sentrerer bakakselen! Man erstatter panhard-staget med wattlink, pga. pannhard-staget går på skrå, noe som gjør at bakaksel forflytter seg når bilen fjærer.. Uansett hvor mange stag du tar, vil bakakselen vri seg sidelengs med panhard-stag. Om du prøver å unngå det, knekker du diverse stag her og der! Du kan ikke oppheve tyngdekraften med noen stag. Om målet er å hindre krengning: * kraftigere stabstag, m. polyurethane foringer * Stivere dempere * Stivere fjærer (gjerne senkefjærer eller 245 varevogn-fjærer, om du vil ha 80-talls velte-look) * lavere profil på dekk Om man vil påvirke hvordan bilen tar svinger, er det samme oppskrift som ovenfor. Dekk gjør *jævlig* mye, men dekk slites fort og må byttes oftere enn feks fjærer, dempere og foringer. Stivere stabstag lever lengre enn resten av bilen. polyurethaneforinger varer lett 10-20 år tror jeg, da de ikke blir brutt ned av olje, etc. (olje er nr.1 motorfeste-dødare) Om dere gjør som overskriften ovenfor, er bilen lovlig! Den er også noe *helt* annet å kjøre!! blir som en drøm! husk å ikke feste stag,etc. helt, før man har sluppet bilen på bakken og reist den opp igjen. hehe... det med panhardstaget viste jeg jo egentli :rolleyes: hehe jeg får kjøpe nye dekk å foringer snart da;) Siter Veteranbrakke.. http://www.bilforumet.no/bilmerker/volvo/200-serien/275202-vomaz-volvo-245-83mod-diesel.html ----ALT TE SI TID---- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vomaz Skrevet Mai 12, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 12, 2005 jeg nevnte jo at jeg skulle legge ut bilde av akslingen som hadde stag mellom momentstengerne:) her er bildene... http://img.photobucket.com/albums/v299/vomaz/OpelCommodorebakaksling1.jpg http://img.photobucket.com/albums/v299/vomaz/OpelCommodorebakaksling2.jpg Siter Veteranbrakke.. http://www.bilforumet.no/bilmerker/volvo/200-serien/275202-vomaz-volvo-245-83mod-diesel.html ----ALT TE SI TID---- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vomaz Skrevet Mai 24, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 24, 2005 skal bytte bakaksling i hælga å da skal staget prøves å monteres;) så skal gi tilbakemelding om hvordan det går:D Siter Veteranbrakke.. http://www.bilforumet.no/bilmerker/volvo/200-serien/275202-vomaz-volvo-245-83mod-diesel.html ----ALT TE SI TID---- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.