Gå til innhold

VG NETT: Advarer mot livsfarlig rullende bilhjul...

Ranger emnet

ZtilongZ

Anbefalte innlegg

SKADET AV LØST BILHJUL: En kvinne på Notodden og hennes ti måneder gamle baby ble i går skadet etter å ha blitt truffet av hjulet som løsnet fra en forbipasserende bil.

1114596853.01747.jpg

Tilfeldig at det var en golf? :rolleyes: :rolleyes:

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=275405

Ifølge VG blir jeg altså nødt til å aktivt passe meg for rullende bilhjul når jeg går til jobb framover. Hvor lenge må jeg passe meg for rullende bilhjul? Hvordan bør jeg reagere om jeg møter på et rullende bilhjul? Er det noen finnerlønn?

[ ]-94 Mazda Miata 1.8l turbo

[x]-87 Golf GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis noen sender 4 stk. hjul med felg etter meg og jeg brekker ett bein eller to så greit nok :)

Spøk til side... må pokker meg ha gjort vondt.... :(

Og ja man burde merke at noe er galt med boltene... jeg kjørte hiace i vinter hvorav boltene hadde "skrudd" seg ut på det ene bakhjulet.... når jeg kjørte hørtest det ut som om hjullagrene hadde dettia så og si hehe..... hører man ikke det er man døv....

Perry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske døvt å ikke merke at hjulboltene har blitt slakkere!

Jeg opplevde engang stygge klakkelyder fra bakhjulet, og da var det boltene som var slakke.

nja, skjer også at hulboltene blir dradd til med for hardt moment.. oftest med muttertrekker slik at de knekker av alle fire ved belastning har sett det før.. hjul pleier ikke å dette av når hjulboltene skrur seg ut da de pleier å skru seg forskjellig ut og hjulet bli liggende på halv åtte...

- golf gti16vT prosjekt

- 76 polo - prosjekt UR -polo

- 77 derby - old skool

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hjul pleier ikke å dette av når hjulboltene skrur seg ut da de pleier å skru seg forskjellig ut og hjulet bli liggende på halv åtte...

sant det.... men hvis man kjører med det en stund vil jeg tro at boltene slites i to... for boltene på hiacen var halveis gnagd av... og hullene i felgen var plutselig 3cm brede :rolleyes:

Perry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis noen sender 4 stk. hjul med felg etter meg og jeg brekker ett bein eller to så greit nok :)

Spøk til side... må pokker meg ha gjort vondt.... :(

Og ja man burde merke at noe er galt med boltene... jeg kjørte hiace i vinter hvorav boltene hadde "skrudd" seg ut på det ene bakhjulet.... når jeg kjørte hørtest det ut som om hjullagrene hadde dettia så og si hehe..... hører man ikke det er man døv....

Nå skal det sies at storgata på notodden er i så dårlig forfatning at det høres ut som at hele bilen faller ifra hverandre om man kjører der med en helt ny bil så man ville nok ikke ha merket om hjulet var løst når man kjører der. Kunne fint vært brukt som testbane for forsvaret den gata der.

Never drive faster than your guardian angel can fly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heh, mutters hadde en lignende opplevelse i Tromsø for mange år siden.

Bilen hadde vert hos NAF for skifting av dekk, og da hu kom til brua så hun et ensomt dekk trille forbi, og tenkte med segselv "det der så no merkelig kjent ut....."

like etter datt bilen ned, 1 hjul på god tur, 2 datt av, og siste hjulet var festet med bare en mutter.......

NAF fikk så fillene fløy, mekanikkeren hadde bare skrudd litt på boltene, og glemte og teite til...

[-] (SOLGT) Ford Sierra 2.0i CL 91 model

Ellers ville, våte drømmer om Nissan Skyline GT-R33/34

eller en Toyota Trueno AE86 [Corolla GTS]

(Ja, er hekta på "Initial D" anime serien)

Lenke til kommentar
Del på andre sider