Gå til innhold

Tørrsump?

Ranger emnet


triggerhappy

Anbefalte innlegg

Originally posted by triggerhappy

Hva er tørrsump, hvordan funker det og hva er fordelene med det? Blir det brukt på (trimma) gatebiler, eller er det racing-opplegg?

 

 

 

:)

 

Det er vel enkelt forklart en ekstern oljebeholder og pumpe, istedet for den normale bunnpannen alle biler har..

 

Kan alt for lite til å fortelle om fordeler og bakdeler, så det får noen andre hjelpe til med :)

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde det var det at med vanlig bunnpanne, hvis du kjører fort rundt (store g-krefter) over en lengre periode (mer enn 1 sving), så ble oljen trøkt til ene siden av bunnpannen, og det ble porblemer med å suge den opp.. da skjerte motoren seg...

 

HAr hørt om en dette sjedde med, og mener han snakket om å byttet til tørrsump for at det ikke skulle sje igjen..

 

Hvordan det virker, vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Robert

Trodde det var det at med vanlig bunnpanne, hvis du kjører fort rundt (store g-krefter) over en lengre periode (mer enn 1 sving), så ble oljen trøkt til ene siden av bunnpannen, og det ble porblemer med å suge den opp.. da skjerte motoren seg...

 

HAr hørt om en dette sjedde med, og mener han snakket om å byttet til tørrsump for at det ikke skulle sje igjen..

 

Hvordan det virker, vet jeg ikke.

 

Dette pluss at det kan være hemmende at veiva plasker i olja.. Men poenget mitt er at det er bedre å vite enn å gjette, så jeg tenkte å vente med videre diskusjon til noen som faktisk VET noe om dette svarte jeg da :)

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gadd ikke å skrive masse om det der, men fant noe å kopierer istedet:

 

"In a wet sump, the oil pump sucks oil from the bottom of the oil pan through a tube, and then pumps it to the rest of the engine.

 

In a dry sump, extra oil is stored in a tank outside the engine rather than in the oil pan. There are at least two oil pumps in a dry sump -- one pulls oil from the sump and sends it to the tank, and the other takes oil from the tank and sends it to lubricate the engine. The minimum amount of oil possible remains in the engine.

 

Dry sump systems have several important advantages over wet sumps:

 

Because a dry sump does not need to have an oil pan big enough to hold the oil under the engine, the main mass of the engine can be placed lower in the vehicle. This helps lower the center of gravity and can also help aerodynamics (by allowing a lower hoodline).

The oil capacity of a dry sump can be as big as you want. The tank holding the oil can be placed anywhere on the vehicle.

In a wet sump, turning, braking and acceleration can cause the oil to pool on one side of the engine. This sloshing can dip the crankshaft into the oil as it turns or uncover the pump's pick-up tube.

Excess oil around the crankshaft in a wet sump can get on the shaft and cut horsepower. Some people claim improvements of as much as 15 horsepower by switching to a dry sump.

 

The disadvantage of the dry sump is the increased weight, complexity and cost from the extra pump and the tank -- but that's a small price to pay for such big benefits!"

 

 

Fant denna teksten her: Why do some engines use a dry sump oil system?

 

Oljepanne kan da se sånn ut:

mor-21511.jpg

 

Pumpe kan se sånn ut:

mor-22570.jpg

 

 

Her finnes noen deler til Honda: Sport Compact Oiling System

~Ratata~

4 doors - no waiting

http://www.drive4fun.net

 

No Turbo Shit, Just Real Power!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår