triggerhappy Skrevet Februar 23, 2003 Rapporter Share Skrevet Februar 23, 2003 Hva er tørrsump, hvordan funker det og hva er fordelene med det? Blir det brukt på (trimma) gatebiler, eller er det racing-opplegg? :) Siter -x 1988 Ford Sierra Cosworth -x 1991 Mazda 323 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ola Skrevet Februar 23, 2003 Rapporter Share Skrevet Februar 23, 2003 Originally posted by triggerhappy Hva er tørrsump, hvordan funker det og hva er fordelene med det? Blir det brukt på (trimma) gatebiler, eller er det racing-opplegg? :) Det er vel enkelt forklart en ekstern oljebeholder og pumpe, istedet for den normale bunnpannen alle biler har.. Kan alt for lite til å fortelle om fordeler og bakdeler, så det får noen andre hjelpe til med :) Siter 03` Volvo V70 d5 197hk 470nm 01` Seat Leon 4x4 20vT X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
triggerhappy Skrevet Februar 23, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 23, 2003 Fordelen da er vel at man får en lavere motor? Siter -x 1988 Ford Sierra Cosworth -x 1991 Mazda 323 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roberto Skrevet Februar 23, 2003 Rapporter Share Skrevet Februar 23, 2003 Trodde det var det at med vanlig bunnpanne, hvis du kjører fort rundt (store g-krefter) over en lengre periode (mer enn 1 sving), så ble oljen trøkt til ene siden av bunnpannen, og det ble porblemer med å suge den opp.. da skjerte motoren seg... HAr hørt om en dette sjedde med, og mener han snakket om å byttet til tørrsump for at det ikke skulle sje igjen.. Hvordan det virker, vet jeg ikke. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ola Skrevet Februar 23, 2003 Rapporter Share Skrevet Februar 23, 2003 Originally posted by Robert Trodde det var det at med vanlig bunnpanne, hvis du kjører fort rundt (store g-krefter) over en lengre periode (mer enn 1 sving), så ble oljen trøkt til ene siden av bunnpannen, og det ble porblemer med å suge den opp.. da skjerte motoren seg... HAr hørt om en dette sjedde med, og mener han snakket om å byttet til tørrsump for at det ikke skulle sje igjen.. Hvordan det virker, vet jeg ikke. Dette pluss at det kan være hemmende at veiva plasker i olja.. Men poenget mitt er at det er bedre å vite enn å gjette, så jeg tenkte å vente med videre diskusjon til noen som faktisk VET noe om dette svarte jeg da :) Siter 03` Volvo V70 d5 197hk 470nm 01` Seat Leon 4x4 20vT X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ratata Skrevet Februar 23, 2003 Rapporter Share Skrevet Februar 23, 2003 Gadd ikke å skrive masse om det der, men fant noe å kopierer istedet: "In a wet sump, the oil pump sucks oil from the bottom of the oil pan through a tube, and then pumps it to the rest of the engine. In a dry sump, extra oil is stored in a tank outside the engine rather than in the oil pan. There are at least two oil pumps in a dry sump -- one pulls oil from the sump and sends it to the tank, and the other takes oil from the tank and sends it to lubricate the engine. The minimum amount of oil possible remains in the engine. Dry sump systems have several important advantages over wet sumps: Because a dry sump does not need to have an oil pan big enough to hold the oil under the engine, the main mass of the engine can be placed lower in the vehicle. This helps lower the center of gravity and can also help aerodynamics (by allowing a lower hoodline). The oil capacity of a dry sump can be as big as you want. The tank holding the oil can be placed anywhere on the vehicle. In a wet sump, turning, braking and acceleration can cause the oil to pool on one side of the engine. This sloshing can dip the crankshaft into the oil as it turns or uncover the pump's pick-up tube. Excess oil around the crankshaft in a wet sump can get on the shaft and cut horsepower. Some people claim improvements of as much as 15 horsepower by switching to a dry sump. The disadvantage of the dry sump is the increased weight, complexity and cost from the extra pump and the tank -- but that's a small price to pay for such big benefits!" Fant denna teksten her: Why do some engines use a dry sump oil system? Oljepanne kan da se sånn ut: Pumpe kan se sånn ut: Her finnes noen deler til Honda: Sport Compact Oiling System Siter ~Ratata~ 4 doors - no waiting http://www.drive4fun.net No Turbo Shit, Just Real Power! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.