Gå til innhold

Rekord-prosjekt

Ranger emnet


avz

Anbefalte innlegg

mekkabilde.jpg

 

Den som husker godt kan kanskje huske bilen min fra en gang i vinter. Jeg har jo hatt en idé en stund nå. Status er nå endret. Planen er å sette en Saab Turbo-motor i min Opel Rekord. Enten blir det et døddsfett prosjekt, eller så kommer det til å bli et mareritt.

 

Jeg har ikke gått mekken og vil ikke påstå at jeg er dreven på bilmekking. Jeg fixer en del ting, men ikke lage en bil. Så har kanskje tatt meg litt vann over hodet. Hvilken av veiene det går kan derimot dette forumet Være med på å bestemme.

 

Siden jeg har hatt denne idéen over lengre tid har jeg rukket å tenke igjennom det meste, og den største utfordringa må være å få Saab-motor og Opel-gir til å passe sammen. Trenger tips, råd og hjelp!

 

(Bilde er redigert)

-Ikke mye snøring på lite, men litt snøring på mye! ;)

Nåværende bruksbil: 1992 Ford Sierra 4x4 stasjonsvogn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sedrivverk.gif

Forslaget mitt er å dele de originale clutch-husa og spleise dem sammen. Men trur det er værre med clutchen. Vil ikke tru Opel-aksel passer på Saab-clutch? Skulle det være mulig å sette en Opel-clutch på Saabs svinghjul?

-Ikke mye snøring på lite, men litt snøring på mye! ;)

Nåværende bruksbil: 1992 Ford Sierra 4x4 stasjonsvogn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker det var en tråd på omc forumet om en svensk ascona b med saab 16v turbomotor. Noen årganger av saab motorene skal visstnok ha samme boltsirkel mot clutchuset som opel ohc. Saab 900/9-3 er jo bygd på vectra-a plattform, og saab 900 hadde samme 2.5 v6 motor som i vectra-a v6.

'99 BMW 520iat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stemmer!

 

tar du utgangspunkt i en litt nyere saab motor,

så passer den rett på f.eks en omega kasse.

 

hvis ikke, går det som du foreslåt og lage en adapter mellom blokk og kasse.

 

clutch er null problem.

 

ta med deg saab lamellen og en lamell som passer på den kassa du skal bruke til en som driver med clutch.

så sier du at du skal flytte senteret fra den ene over på den andre.

 

har du flaks, finnes det kanskje en ferdig lamell som oppfyller dine krav.

'01 Alfa 147 2.0TS SS

'76 Ascona 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for bra svar! :)

 

Jeg har ant likheter mellom disse merkene før, men ante ikke at det var så og si bolt-on. Men tingen er det at jeg har ikke pengene til en så ny motor, antar at den vil koste litt mer enn den gamle '86 jeg allerede har finni. Mye av grunnen til at jeg valgte den motoren er pga min første Turbo-opplevelse i min kamerats Saab 900 T16S. Er fascinert over måten den går på. Skal være artig å få denne motoren på bakhjula for en gangs skyld. Liker Saab ellers også ganske godt.

 

Til det første forslaget, ser jeg ikke nok potensiale i en 2.2 og heller ikke nok sjarm i sexerne til Opel, tross for gromlyden. Prøver samtidig ikke å gjøre det vanskeligst mulig for meg heller, men har lyst på noe sjeldent! -Håper clutchen løser seg så enkelt også!

 

Når motoren så er på plass og velgående. Så vil jeg ikke kalle bilen forsvarlig og langt ifra godkjent! Bremser er ikke Opels sterkeste side på denne årstia. Morsan og farsjan har en '92 Vectra A med grusomme bremser. Har igjen tenkt på ting for å imøtekomme problemet. Mitt forslag er Senator 3liter oppheng og bremser. Noen som mener noe annet, til min påstand, eller forslag?

-Ikke mye snøring på lite, men litt snøring på mye! ;)

Nåværende bruksbil: 1992 Ford Sierra 4x4 stasjonsvogn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mr. Omega
Husker det var en tråd på omc forumet om en svensk ascona b med saab 16v turbomotor. Noen årganger av saab motorene skal visstnok ha samme boltsirkel mot clutchuset som opel ohc. Saab 900/9-3 er jo bygd på vectra-a plattform, og saab 900 hadde samme 2.5 v6 motor som i vectra-a v6.

Du glømte Omega B og C, Calibra og Vectra B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tar du ikke å bruker saab kassa men kapper saab mellomakselen og sveiser den sammen med den fra rekorden?

Opel Ascona 1.3S 1981mod

Opel Vectra 2.0i 1990mod

 

[x] Opel Vectra 2.0i 1991mod (vraket)

[x] Opel Omega 2.0i 1987mod (vraket)

[x] Volvo 244DL B19 1980mod (vraket)

[x] VW Golf 2 1.6 1985mod (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tar du ikke å bruker saab kassa men kapper saab mellomakselen og sveiser den sammen med den fra rekorden?

 

kanskje fordi at saab kassa har to utgående aksler?

 

og at de går til hvert sitt framhjul, og ikke bakover.

(selv om motorn står på langs ja)

'01 Alfa 147 2.0TS SS

'76 Ascona 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var først inne på å bruke en 900-motor, men trur en 9000 er bedre, ettersom den står så og si rett og ikke i 45grader. Dessuten er jo girkassa bunnpanne på 900-motoren. Og girkassa kan jeg jo ikke bruke, så.. Hadde det ikke vært for det kjiipe været, så hadde jeg nok vært å sett litt på den nye motoren min nå, men..

-Ikke mye snøring på lite, men litt snøring på mye! ;)

Nåværende bruksbil: 1992 Ford Sierra 4x4 stasjonsvogn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva1.jpg

Har stått og studert motoren som jeg vil ha. Prøvd å finne ut hvor ting går og ender og hvordan det hele henger sammen. Skjønner det meste, unntagen denne saken jeg har laget en ring rundt.

-Ikke mye snøring på lite, men litt snøring på mye! ;)

Nåværende bruksbil: 1992 Ford Sierra 4x4 stasjonsvogn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Prosjektet står stille. Mest pga av vær. De dagene jeg har satt av til bil, øser det ned. Kanskje dårlig unnskyldning, men jeg gidder bare ikke.

 

Jeg trur ikke det er aircondition-pumpa. Har riktig nok ikke sett en sånn pumpe, men..

 

Har i tillegg kjøpt meg ny gammal bil og styra litt med den.

 

Men prosjektet lever fortsatt! Motoren står der og bilen er i garasjen, så det er stort sett bare tid og ork.

 

Jeg må spørre om noen har erfaring fra lignende ombygging med tanke på å lage eget clutch-hus!

-Ikke mye snøring på lite, men litt snøring på mye! ;)

Nåværende bruksbil: 1992 Ford Sierra 4x4 stasjonsvogn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår