Gå til innhold

Throttle Body


m0nster

Anbefalte innlegg

Hva heter throttle body på godt norsk? Er det det som er innsugsmanifoild?

 

Kjørere en 1,5l VEI, og det hele ser jo ganske spinkelt ut på innsugssiden der, så jeg lurer på om det går an å ta fra en annen modell og sette over for å få litt mer ut av den motoren? Passer deler fra f.eks 1,6l ESI? Har et pipercrossfilter på vei i posten, men regner ikke med at det alene vil gi noe merkbar forskjell, så...?

93' Civic HB trykkoker

78' Ascona B (parkert, foreløpig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nah, vil ikke legge så mye penger i den motoren... Er vel nok til et komplett ESI-swap det, så blir neppe aktuelt... Blir vel et enten ESI eller VTI-swap på meg etter et par år uansett, så det blir litt drøyt :)

 

Men takker for tipset :)

93' Civic HB trykkoker

78' Ascona B (parkert, foreløpig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor begynner du å bygge på en motor du likevel skal swappe? kan du ikke bare gjøre det med en gang... er jo ikke sånn at b16 maskiner vokser på trær, og tviler på de blir noe lettere å få tak i fremover...

 

Du har en vei (vtec-e) økonomi.... der har du nok desverre lite potensiale for seriøs motorbygging..

 

Ta heller å skaff deg en b16a og få på et ordentlig filterkit, gode grenrør og eksos... da har du grunnlaget.. Men alt koster...

[x]86 sierra is *knust*

[x]94 Civic lsi *solgt*

[x]82 Mazda 929 *Rast* (vinterbil)

Nå 98 Integra R

 

Henger du så vidt med til 6000rpm kan du glemme å følge med resten av veien til 9000rpm! :hello:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygge og bygge, har aldri sagt at jeg skal bygge seriøst på den motoren, bare spør om det finnes en innsugsmanifold (hvis det var det det heter) fra en annen modell som passer over, og kanskje kan gi meg en hest eller to. Finnes nok av civic'er på høggere rundt om ser det ut til, så det her blir ikke noe jeg legger masse penger i. Er veldig klar over at dette ikke er noen motor med særlig potensial.

 

Og når det gjelder grunnen til at jeg ikke kjøper en B16 med en gang så har det med penger å gjøre. Er student og har akkurat lagt ut for ny bil, så penga vokser ikke akkurat på trær de heller :/ Planen/drømmen var forresten SOCH med turbo, når tiden er moden for swapping forresten, og de er det vel nok av rundtomkring... :)

 

Så jeg spør igjen jeg, passer throttle body'en (innsugingsmanifolden?) fra f.eks ESI'en eller LSi'en (er ikke den større?) rett over, og vil det gi no ekstra dytt?

93' Civic HB trykkoker

78' Ascona B (parkert, foreløpig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok minimalt å hente på noe sånt, ihvertfall om det ikke skal koste noe særlig. Det du kanskje kunne tjent, forsvinner allikevel med bytte til åpent luftfilter. Så det vil jo gå omtrent i null...

 

Tror jeg heller hadde fjerna kat. , der KAN det være litt å hente...

- '92 Honda civic vti

- '99 Honda Integra type R - (solgt)

- '92 Honda civic vti (solgt) -

- '93 Honda crx del sol vti (solgt) -

- '95 Honda Accord 2.0i (solgt) -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det jeg ville gjort hvis jeg var deg var å ringe protrim og spørre om de kan skaffe spjeldkit til motoren din :) 20-30hk økning :)

men koster litt da... monterte på en opel 16v for litt siden.. 13700kr montert .

Men garantert verdt penga ! lyd og power :D

nr dems er 90917900

 

typisk opel-ting... 20-30hk på ting som nesten ikke gir effekt... hadde jeg betalt 13700 for ny IM og spjeld på civicen min, skulle jeg faen meg hatt dynopapirer på at jeg fikk 20+ hk! men d er ikke aktuelt...

 

uansett, så kan man ta en IM fra en d15b (du har d15z1 nå). disse er litt kraftigere av utseende, men tror ikke du får så mye extra effekt. hvis du tar IM og dyser fra en d15b2 (tror jeg d var, den som sitter i LSi coupe), skal du kunne få noen få ponnier til, spesielt i de lavere registerne sies d... men for å være ærlig, d du får mest gains på her, er l00x;)

- 2002 Civic Type-R

- 1993 Civic VTi

- 1993 Civic DX

- 1991 Civic GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ålrait, greit å vite... Må jo prøve å finne ne billig en da, hvis det kanskje er bittelitt å hente :)

 

Men LSi coupèene er det vel ikke så mange av på høggerne rundtomkring enda... Hva med LSi hatchback da? Er vel d15b7 det? Er den grøvre, eller er det samme saken som sitter på d15z1?

93' Civic HB trykkoker

78' Ascona B (parkert, foreløpig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, vet at det er gasspjeldet, men de driver jo og snakker så masse om det på de amerikanske forumene, så tenkte kanskje det hadde no for seg men tar vel kanskje feil da, hehe... Men hva er da Innsugingsmanifolden? Dumt spm, men er usikker, så jeg spør jeg :)

93' Civic HB trykkoker

78' Ascona B (parkert, foreløpig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, vet at det er gasspjeldet, men de driver jo og snakker så masse om det på de amerikanske forumene, så tenkte kanskje det hadde no for seg men tar vel kanskje feil da, hehe... Men hva er da Innsugingsmanifolden? Dumt spm, men er usikker, så jeg spør jeg :)

Intake manifold heter det ;)

Intake manifold

Mulig det er mange i USA som snakker om og bytte throttle body, men jeg kan fortsatt ikke se noen god grunn til og bruke tid, penger, i det hele tatt resurser på "bagateller" rett og slett. Som jeg har sagt allerede, begynn heller og spar til VTi motor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er liten vits å sette en trim del på en orginal motor, blir somregel ikke noe bedre av den grunn, hadde motoren du vært "fullybuilt" kunne du kanskje økt noe fordi motoren hadde krevd mer luft ved høyt turtall.

 

Tror ikke den motoren får 1 eneste hk av å bytte ut "gasser huset"

ikke om den er orginal.

 

Vti er en morsom motor, spessielt med turbo.

Eller hva JHS?? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, da har jeg fått klarert en hel del, takker :) Driter i det jeg da, bruker heller litt penger på senkesett og utseende tenker jeg. Så blir det vel sparing til et eller annet swap. Blir sannsynligvis ikke aktuelt før om et par år av diverse praktiske grunner...

 

Men når jeg først er igang, hva skal til for å få godkjent en civic med 200-230 hk?

93' Civic HB trykkoker

78' Ascona B (parkert, foreløpig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

typisk opel-ting... 20-30hk på ting som nesten ikke gir effekt... hadde jeg betalt 13700 for ny IM og spjeld på civicen min, skulle jeg faen meg hatt dynopapirer på at jeg fikk 20+ hk! men d er ikke aktuelt...

 

uansett, så kan man ta en IM fra en d15b (du har d15z1 nå). disse er litt kraftigere av utseende, men tror ikke du får så mye extra effekt. hvis du tar IM og dyser fra en d15b2 (tror jeg d var, den som sitter i LSi coupe), skal du kunne få noen få ponnier til, spesielt i de lavere registerne sies d... men for å være ærlig, d du får mest gains på her, er l00x;)

 

Dette oppsettet som Perry snakker om er nok et slikt som dette

 

dbilas_328i.jpg

 

DTM/BTCC bilene brukte samme opplegget før, og dette er saker som virkelig funker. Gir 20 hk på BMW 318 og 25 hk på Kaddet GSI 16v. De aller fleste gutta i Nasjonal klassen bruker tilsvarende oppsett, de er et must for seriøs NA trim sammen med et skikkelig sprut

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det gil 25hk sammen med andre mods, men på en 100% orginal motor betviler jeg dette sterkt.

 

dessuten koster vel tuningen litt i tilegg til de individuelle throttlerne?

 

har sett oppsett som ligner før, men ville ikke akkurat begynt med det på en org 1,5l

finnes så mye annet man kan gjøre før det der spørr du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår