Gå til innhold

Tomgangsproblemer Vectra B

Ranger emnet

ekkoj

Anbefalte innlegg

Jeg sliter med ujevn tomgang på min vectra 1.8 b.

Motoren ligger enten litt under 900 o/m eller på 1500 o/m 900 føles for lavt ut, mens 1500 er merkbart for høyt (har automatkasse, så men kjenner det gått når man står stille og slipper ut bremsen litt.)

Videre hopper den ofte mellom 1000 og 2000 o/m. EN kjapp rusing opp til maks turtall fikser dette, men synes ikke dette er noen varig løsning liksom.

Bilen bruker også uforholdsmessig mye bensin, da den ligger jamt på 1,2 med blanda kjøring.

Var inne på opelpower.dk og forska litt, så ut til at fler hadde det samme problemet.

Rådene der gikk på også på falsk luft og å rense tomgangsregulatoren.

Sjekka lufta igår, og fant ingen steder hvor bilen kunne få falsk luft (har ikke så peil på motorer, men så ihvertfal ingen rifter, hull eller koblinger på slanger som ikke så tette ut)

Tenkte jeg skulle forsøke å rense tomgangsrgulatoren.

Noen som veit hvor den sitter på bilen min?

Vis gjerne med bilde eller tegning, da jeg har så utrolig lite peil at jeg nesten ikke vet hva en eneste del under panseret heter... well well

Fotobloggen min

78 Golf LS +82 Golf C

07 Passat 1,9 Tdi - 97 Vectra 1.8

x 04 A4 avant 1.8t x 03 A4 avant 2,0 x 98 A4 avant 1,8t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...

tomgangsregulatoropel181pc.jpg

Nå tror jeg at jeg har ordnet det.

Skrudde av røret som kommer fra luftfilterboksen der hvor den går inn ved blokka.

Under der satt tomgangsregulatoren med to skruer.

Tok den av og rensa den med whitespirit. Skylte flere ganger og pirka nedi med q-tips. Ut kom det masse gørr.

Skrudde sammen igjen, og vips 700 rpm i tomgang og tilsynelatende fikset.

Nå har jeg ikke kjørt noe særlig, men det virker mye bedre.

Tidligere sa kjørekomputeren at jeg brukte 2,0 liter/p time på tomgang, nå sa den 1,3 liter/p time.

Fotobloggen min

78 Golf LS +82 Golf C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får kjøre litt og si om du har greidd å fikse problemet.

Virker jo lovende:)

Lurer på om jeg kanskje bør rense min også snart.

Motoren har en tendens til å variere på turtallet mellom 700 og ca 1200 omdreininger av og til. Kanskje det er litt dritt i min også...

1,3 liter på tomgang skal være ok vil jeg mene.

Når min er varm, så ligger den på 0,9 - 1,0 liter i timen ved tomgangskjøring.

Endel høyere når den er kald.

Tipper du ikke kjørte den til motoren var skikkelig oppvarmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får kjøre litt og si om du har greidd å fikse problemet.

Virker jo lovende:)

Lurer på om jeg kanskje bør rense min også snart.

Motoren har en tendens til å variere på turtallet mellom 700 og ca 1200 omdreininger av og til. Kanskje det er litt dritt i min også...

1,3 liter på tomgang skal være ok vil jeg mene.

Når min er varm, så ligger den på 0,9 - 1,0 liter i timen ved tomgangskjøring.

Endel høyere når den er kald.

Tipper du ikke kjørte den til motoren var skikkelig oppvarmet.

Nei, starta den bare opp og kjørte den ned i garasjen istad, men var ute for å fylle litt bensin nå, og bilen virket merkbart bedre. Tusla rindt et par mil og havna på 0,88 p mil. Det tror jeg er bedre enn før.

Men, det man merker beste er at tomgangen er lavere og bilen ikke virker som om den maser like mye som før..

Tror jeg kan si : Problem fixed, gir beskjed om dette ikke skulle være tilfellet ;)

Fotobloggen min

78 Golf LS +82 Golf C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å ødelegge gleden her...men problemet kommer garantert igjen... Vi på opel, renset altid dem før vi også...men kunedene kom alltid igjen...garantien ble utvidet også! Kjøp deg heller den nye typen tomgangsmotor...den skal visst ifølge gm være mye bedre, og holde mye lenger! Har også en justerings sak på den, slik at man kan justere volten...Veldig fine greier...:D:D:D

+ Opel Vectra B 99mod - Full stylet!!

+ Opel Vectra B stv 98mod

+ Opel Combo 96mod - *Arbeidsbil*

+ VW Golf 3 96mod

+ VW Golf 2 84mod VR6 - Full stylet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å ødelegge gleden her...men problemet kommer garantert igjen... Vi på opel, renset altid dem før vi også...men kunedene kom alltid igjen...garantien ble utvidet også! Kjøp deg heller den nye typen tomgangsmotor...den skal visst ifølge gm være mye bedre, og holde mye lenger! Har også en justerings sak på den, slik at man kan justere volten...Veldig fine greier...:D:D:D

Hehe, regner med at en ting som kan bli møkkete/tett en gang kommer til å bli det igjen ;)

Men, opelen kommer ikke til å få mye penger lagt ned seg fremover, sparer jo til SUpra ;)

Kan du kikke på denne tråden også, om du har jobba på opel mener jeg...

http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=76622

Fotobloggen min

78 Golf LS +82 Golf C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Kremt....

jeg sier det for deg... men "hva var det jeg sa" Var ute og kjørte istad, og nå driver faenmegdenjælvamotoren og jager igjen...

du har vel ikke tilfeldigvis den nye typen tomgangmotor liggende og slenge du da? :)

Fotobloggen min

78 Golf LS +82 Golf C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kremt....

jeg sier det for deg... men "hva var det jeg sa" Var ute og kjørte istad, og nå driver faenmegdenjælvamotoren og jager igjen...

du har vel ikke tilfeldigvis den nye typen tomgangmotor liggende og slenge du da? :)

hehe:D JA, da slapp jeg å si det;) Ta en titt på tomgangstilleren din, og se om det står X på slutten av et tall der (ved siden av Siemens)... Har en splitter ny liggende jeg...men dem er dyre..koster vel 2500kr på opel, hvis dem ikke har satt ned prisen på dem....(?) Men vi kan ordne en deal her også vi vettu;) Skulle egentlig ha en selv til motoren jeg holder på å bygge...men ser ut som prosjektet blir forflyttet utover vinteren...blir altfor mye stress så..:(

+ VW Golf 3 96mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe:D JA, da slapp jeg å si det;) Ta en titt på tomgangstilleren din, og se om det står X på slutten av et tall der (ved siden av Siemens)... Har en splitter ny liggende jeg...men dem er dyre..koster vel 2500kr på opel, hvis dem ikke har satt ned prisen på dem....(?) Men vi kan ordne en deal her også vi vettu;) Skulle egentlig ha en selv til motoren jeg holder på å bygge...men ser ut som prosjektet blir forflyttet utover vinteren...blir altfor mye stress så..:(

Tomgangs-stilleren? løser det problemet som oppstår i tomgangsregulatoren?

Blir det ikke noe ny motor i samurai-vectra'n din i sommer?

Fotobloggen min

78 Golf LS +82 Golf C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tomgangs-stilleren? løser det problemet som oppstår i tomgangsregulatoren?

Blir det ikke noe ny motor i samurai-vectra'n din i sommer?

Kan ikke vi bare møtes i morgen eller på søndag, så skal jeg se på det....Skal få lånt meg et sånt diagnoseapparat...

hehe....samurai-vectra'n:D Den var ny...hehe...ME LIKE!! ;) Hmm..ser kanskje ikke sånn ut...venter fortsatt på motor delene...også vil jeg ikke være billøs nå som sommeren virkelig sparker....soon! Så da får jeg heller begynne når snøen begynner å dale....men jeg har et lite håp om å få den inn til siste gatebil i år da....vi får se:)

+ VW Golf 3 96mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke vi bare møtes i morgen eller på søndag, så skal jeg se på det....Skal få lånt meg et sånt diagnoseapparat...

Du, det hadde vært stas!!! Når passer best for deg?

hehe....samurai-vectra'n:D Den var ny...hehe...ME LIKE!! ;)

Det er jo litt japsestuk over den, så SAMURAI er jo et godt ord :)

Hmm..ser kanskje ikke sånn ut...venter fortsatt på motor delene...også vil jeg ikke være billøs nå som sommeren virkelig sparker....soon! Så da får jeg heller begynne når snøen begynner å dale....men jeg har et lite håp om å få den inn til siste gatebil i år da....vi får se:)

Du kan jo dra på treff som den er nå også da, selv om det er all show, and no go liksom, bedre enn meg, som har hverken show eller go :)

Sikker på at du ikke har noen slanger/nipler som er tette ? Typisk sak, i allefall hvis du ikke har den greia som fører olja tilbake til bunnpanna igjen.

Da får du skylde på mAINIAC, han som var nedi motoren sist, neida...

tror allt er tett, er ihvertfall ikke noen slanger som ser råtne og jævlige ut... og alle "slange-hull" på motoren sitter det noe i liksom

Fotobloggen min

78 Golf LS +82 Golf C

Lenke til kommentar
Del på andre sider