OleM Skrevet April 29, 2005 Rapporter Share Skrevet April 29, 2005 Hadde den gamle Volvoen med altfor stor motor i forhold til vognkortet inne til EU-kontroll, og noe de hadde anmerkning på var justering av frontlyktene. Ganske morsomt egentlig, alt jeg visste om var slitent og overmodent for utskiftning sa de ingenting på, mens alt mulig uvesentlig dilldall ble anmerket. Feks er frontruta så slitt at ved motlys er det bare å bremse ned til 40 og stikke hodet ut av sidevinduet, men det har visst ingenting med sikkerhet å gjøre at man ikke ser en pøkk i fartsretningen. Skal skiftes ASAP, selv om ikke anmerket på kontrollen. Er det noen som har peiling på hvordan man kan justere lysene 'ganske' korrekt selv? Har brukt det gode gamle 'opp mot veggen'-trikset, og har sjekket at motgående trafikk ikke blir blendet av nærlyset. Høyre lys treffer bakken lengre frem enn venstre, med vilje. Men det er visst ikke godt nok for paragrafenes voktere. Trenger derfor noen tips, feks noen eksakte mål man kan tegne på en vegg, og stille opp bilen et x antall meter fra, eller noe i den duren. Alternativet er å betale verkstedet 200 spenn for å skru en skrue to omdreininger =) Overlever vel, men det er JÆVLIG irriterende at jeg kan fikse alt mulig rart på bilen selv, men ikke de jævla lysene! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KennethA Skrevet April 29, 2005 Rapporter Share Skrevet April 29, 2005 Hvis skruen er lett tilgjengelig er dette noe makanikeren skal gjøre på kontrollen uten ekstra betalt. Det gjorde de ihvertfall på min da jeg var på biltilsynet med den.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Amitraxx Skrevet April 29, 2005 Rapporter Share Skrevet April 29, 2005 Dersom lysene ikke er riktig justert så skal jo dette faktisk korrigeres på EU-kontroll siden det er en så liten jobb. Late de som har tatt EU-kontroll på bilen din ell? Siden de ikke har registrert ting du sier at faktisk er feil. Siter 2008 Skoda Octavia RS 2.0 TDI 1998 Ford Mondeo 2.0 16v 1995 Opel Astra 2.5 V6 24v Caravan 1992 Honda Prelude 2.0 16v Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OleM Skrevet April 30, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 30, 2005 Vi vet da alle at en eu-kontroll ikke er verdt en pøkk, alt mulig rart slipper igjennom uten anmerkninger hvis mekanikeren gir faen, og hvis han vil tjene penger er det helt utrolig hvor mye som feiler bilen. Eneste plassen jeg vet om de er rimelig oppegående når det gjelder eu-kontroll, er på NAF her i Trondheim. De har i alle fall ingen skjult agenda når de finner feil. Bortsett fra det og Veiboka, er NAF ganske ubrukelige - dersom noe trodde jeg reklamerte for NAF, er det herved motbevist =) Men dette ble litt off topic, skal høre med mekanikeren om lysene på etterkontrollen. Dog ikke samme verksted som første gang! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Yoneck Skrevet April 30, 2005 Rapporter Share Skrevet April 30, 2005 Er det noen som har peiling på hvordan man kan justere lysene 'ganske' korrekt selv? Har brukt det gode gamle 'opp mot veggen'-trikset, og har sjekket at motgående trafikk ikke blir blendet av nærlyset. Høyre lys treffer bakken lengre frem enn venstre, med vilje. Men det er visst ikke godt nok for paragrafenes voktere. Du lurer påhvordan de skal være, eller hvordan du gjør det? reglene sier at lysene skal lyseminimum 40 meter,og de skal helle nedover én cm pr meter. Selv justerer jeg mine til 40 meter ved å skritte opp på et flatt sted. Ved å holde øyet helt nede ved asfalten og se mot lyktene, er det lett å se om de lyser så langt eller ikke. Forresten sløvt av kontrolløren å ikke gjøre det gratis. Siter -fS Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.