Gå til innhold

Hva betyr teksten og symbolene på dekksidene. Ny link.

Ranger emnet

Viking067

Anbefalte innlegg

På dekksidene dine står det en hel haug med tall og symboler. Har du noengang lurt på hva alt sammen står for? Her er forklaringen:

Edit: Ny link.

http://www.bmwccn.no/rogaland/dekksider.html

Takk til: Pål Steinar Berg

Dekkstørrelsekalkulator http://www.1010tires.com/TireSizeCalculator.asp

Bilforumet.no
Super Moderator

-Out of order-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Kan legge til noe ganske aktuelt som jeg ikke så der. Spessielt siden det kanskje blir max lovlig alder på dekk snart.

Datostempling på dekket. 4 sifret kode tydlig stemplet inn i siden på dekket.

feks. 0505 er uke 5 år 2005

Det var vel tresifret før år 2000 så er det på dekka dine er de for gamle uansett hva det står :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...
Kan legge til noe ganske aktuelt som jeg ikke så der. Spessielt siden det kanskje blir max lovlig alder på dekk snart.

Datostempling på dekket. 4 sifret kode tydlig stemplet inn i siden på dekket.

feks. 0505 er uke 5 år 2005

Det var vel tresifret før år 2000 så er det på dekka dine er de for gamle uansett hva det står :)

Hva bilr maks alder da?

- 90 Mercedes E 300 TDT

- 84/87 Pontiac Transam

- 84/90 Ford Bronco

- 82 Ford Granada 5.0 Ghia V8 Prosjektet No Turbo Shit, Just Real Power!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...
  • 4 weeks later...
  • 1 month later...
  • 1 month later...
  • 7 months later...

har et spørsmål... ikke direkte om temaet, men fant ikke en anen logisk plass og spørre. felgene mine er 7x16" på felgene står det for øyeblikket 205.40.16

alle dekkene er nedslitte så har funnet ut at jeg skal heller gå ned til 195.45.16. det er mulig og bruke dette dekket på denne felgen ja, det blir ikke for smalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider