Gå til innhold

Strøm problemer

Ranger emnet

CorvetteC3

Anbefalte innlegg

Heisann, har endel problemer med strømmen på bilen min!

Jeg glemte lysene på engang, så batteriet ladet seg helt ut. Og da jeg startet den igjen med start kabler klarte den ikke å lade opp batteriet selv, så jeg lånte en gammel batteri lader og ladet noen timer, men enten så virker ikke batteriladeren som den skal eller så er det noe galt med bilen - jeg vipper mot det siste.

For ikke så lenge siden hadde jeg den på verksted for å bytte en vannslange, og da måtte fordeleren av for å komme til. Kan de ha gjort noe med fordeleren slik at den trekker ekstra mye strøm?

Merker at når jeg har høyt turtall, så bruker den mer strøm (ABSen kobler bla. ut, turteller og speedometer kommer litt seinere).

Eller at dynamoen\reima er for dårlig?

Trenger desperat hjelp!

Volten på batteriet er 12.2 og det er et velikeholdsfritt batteri, så anntar vannmengde og slik er som det skal.

Corvette 4 ever

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barre skomleste her nå men vist ett batteri blir laddet HEELT ut så er det ofte at det ikke blir bra igjen. Dette skjedde med mitt i vinter. Det ble helt utladda og når jeg kobla på ladder så hjalp det ikke. Er noe med at cellene blir ødelagt eller noe...

Får jeg lov til å skrive dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan prøve å sjokke batteriet litt med en 24 V lader viss du har tilgang på en, hender du kan få liv i batteriet igjen da, bare ikke ha på laderen så lenge.

Du kan måle spenningen på batteriet uten at bilen er i gang, er den på ca. 12 V så er det greit.Ladespenningen bør også ligge på minst 13.5 V.

66 Chevrolet El Camino

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Volten på batteriet er 12.2 og det er et velikeholdsfritt batteri, så anntar vannmengde og slik er som det skal.

Hva er ladespenning når motoren går? Er den over 12,2, så lader i hvertfall dynamoen noe. Under 13 er lite, over 14 er fint.

Hvor lenge var batteriet tomt?

Det skal ikke lange stunden til før det ødelegges.

EDIT; leste ferdig resten. vanligvis er det bare børstene som er slitt. Har du bosch-dynamo, er det vanligvis griseenkelt.

Dynamo kjøper man ikke brukt!!

http://www.veng.no

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute og testa, og det var ikke batteriet som var ødelagt, var dynamoen.

Så må vel ut på bilhuggeren og skaffe meg en ny dynamo.

Noen som vet om det er no forskjell på forskjellige honda dynamoer?

Kan nok ta fra en accord, men kan jeg ta fra civic?

Du må først finne ut hvor mange Ampere den orginale dynamoen din er på... dette er VIKTIG! den "nye" MÅ være like kraftig eller kraftigere enn orginalt, ellers kan du risikere at bilen tar strøm fra batteriet når du kjører for å kompensere "underskuddet" av strøm fra dynamoen.

Sjekk først, så kan du løpe og lete :)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gamle er på 70a, batteriet er på 60ah.

Jeg kan jo skru den ut og se om børstene er dårlige, når jeg testa den sist var det 9v elns på batteriet når den gikk på tomgang. Biltemamannen var iallefall sikker på at det var dynamoen.

Hvorfør bør jeg ikke kjøpe en brukt? Sjansen for at det samme skal skje igjen er veldig stor?

Corvette 4 ever

Lenke til kommentar
Del på andre sider