Gå til innhold

Erfaringer med Dynabel DB12

Ranger emnet

ealoken

Anbefalte innlegg

Hei folkens, er det noen her som har noen erfaringer med Dynabel DB 12?

dynabel-12-640-web.jpg

dynabel-12-2-640-web.jpg

db12-spl-640-web.jpg

db12-imp-640-web.jpg

De målingene er i fra en 43L lukked kasse, ¨målt av eltek.

Tekniske data:

Znom = 4,0 ohm Cms = 252,5 uM/N Qts = 0,60

Re svingsp. = 4,2 ohm Mmd = 113,6 gram Vas = 104,1 liter

Sd = 0,0539 m^2 Fs = 28,8 Hz Lineær slaglengde = 12mm

BL = 11,65 TM Qms = 5,32 Høyde svingsp. = 20mm

Le = 2,54 mH Qes = 0,68 Høyde luftgap = 8mm

Chassis mål:

Yttre diam 312mm Monteringsdiam 280mm Monteringsdybde 139mm.

De skal inn i min Volvo 740, noen som har spess peil på åssen det vil bli?

Mvh Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

dette er vel elementet som blir brukt i phobos subben deres, det sier sitt!

500 kr koster jo elementet.

hjemmesubben de selger som kit med dette elementet koster 2500 kr og konkurerte og vant vel mot subber oppmot 6000 kr, testen kan vel lastes ned fra sidene deres.

Sant skal sies kjøpte jeg et for broderen ,han satt det bare inn i en kasse som stod rundt om og en firekanaler fra dynabel. er forøvrig en 740 det også.

Med en litt interesse så blir det nok bra,imotsetning til han som bare dyttet det inn for å få lyd (han skjønner ikke vitsen med å montere diskantene til frontsettet engang så du skjønner han ikke har lagt sjelen i monteringen)

Tror det ble helt greit i bilen hans , selv om kassen er totalt feil og ikke innstilt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oki :)

jeg tenkte 2stk kasser på 30L, som inne i rommet mot setene spiller mot herandre, med forsterkeren montert i mellom de på gulvet. Og plexi ut mot resten av bagasjerommet, da vil "skiluka" bli utspringet for lyden i cupen.

Har en 2x 350 W forsterker 4 ohm som skal drive de.

Mvh Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke så mye om hvordan det blir visst de spiller mot hverandre jeg. kanskje du skulle sjekket om det.

Forsterkeren driver de nok greit.

Men du har vel ikke plass til å ha de mot hverandre inni der? må vel ha elementet pekende bakover? da den hyllen i bagasjerommet er vel endel mindre enn 30 cm ?

Mvh

Erik

stilig navn forresten thumpsup

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stilig navn ja hehe :D :peace:

Det blir noe alla dette ( utrolig dårlig tegning ) :

Utennavn.jpg

setter det opp skrått. Men får se hva meg ender opp med, pent skal det i allefall bli :)

Mvh Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har 2 sånne elementer i bilen. de spiller bra de. iallefall til den prisen. har spilt over 120db målt fra speilet forran i en stasjonsvogn. det er vanvittig bra punch i de. det burde holde i massevis med 2x350 watt på hver.

Nå er ikke 120dB så vanvittig, men det er mulig at det er høyt i den prisklassen om de kostet 500kr stk.

Men 120dB er sikkert nok for folk flest da, og det er jo ikke alle som skal ha en vanvittig trøkk heller :D Så det holder jo for å fylle ut de dype frekvensene.

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke 120dB så vanvittig, men det er mulig at det er høyt i den prisklassen om de kostet 500kr stk.

Men 120dB er sikkert nok for folk flest da, og det er jo ikke alle som skal ha en vanvittig trøkk heller :D Så det holder jo for å fylle ut de dype frekvensene.

Men er det bedre å kjøpe en 10" el 12" til dobbelte av prisen i stedenfor? er liksom ikke det trøkket jeg er mest ute etter.

Mvh Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det bedre å kjøpe en 10" el 12" til dobbelte av prisen i stedenfor? er liksom ikke det trøkket jeg er mest ute etter.

Mvh Erik

Hvis du kommer opp i rundt 1500kr for en 10" så kan det sikkert "lønne" seg, du vil nok kunne få like mye lyd da med en 10" som med 2 billige 10"

Har f.eks en kamerat som hadde 2xLightning Audio 12" i en subkasse, kosta vel 2-2500kr eller noe sånn.

Så kjøpte han 1 stk Infinity Kappa Perfect 10.1 til 1790kr og med samme forsterkeren så spillte dette MYE bedre, og nå har han kjøpt ny forsterker også og det ble jo en opplevelse han ikke vil kvitte seg med..

Og de fleste som hører den subben i den bilen (som har adskillt bagasjerom) blir meget imponert over hva den duger til.

Sånn dB-messig så har den spillt 131dB i en sierra, og til ren SQ er den også meget bra, men den koster igjen over dobbelt så mye som det 2 sånne Dynabel subber koster.

Så man må jo se det litt ann på hva man vil ha, og hva man vil betale for.

Dynabel subbene duger nok til å fylle ut det dype spekteret helt greit, men noe all verdens trøkk i forhold til dyrere 10" får man jo sikkert ikke om man drar på endel.

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider