Gå til innhold

Beste måten å jorde forsterkere på

Ranger emnet

jumbo

Anbefalte innlegg

Jeg har to forsterkere montert i bagasjeromet på bilen, disse deler en kondensator. Både pluss og minus på forsterkerne er koblet til kondensatoren, som så er gjordet i karroseriet. vist på skissen.

Jeg har hatt den oppfattningen at korters mulig gjordingsledning er å foretrekke. men har lagt merke til at enkelte heller velger å heller la gjordingsledningen gå frem til batteriet.

Så mitt spørsmål er:

Er det bedre å strekke gjordingskabel frem til batteriet, enn å ha en kort gjordingskabel og gjorde i karroseriet?

og et lite spørsmål til:

Er det bra å gjorde forsterkerne i kondensatoren?

post-1122-13804850946075_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by jumbo

Jeg har to forsterkere montert i bagasjeromet på bilen, disse deler en kondensator. Både pluss og minus på forsterkerne er koblet til kondensatoren, som så er gjordet i karroseriet. vist på skissen.

Jeg har hatt den oppfattningen at korters mulig gjordingsledning er å foretrekke. men har lagt merke til at enkelte heller velger å heller la gjordingsledningen gå frem til batteriet.

Så mitt spørsmål er:

Er det bedre å strekke gjordingskabel frem til batteriet, enn å ha en kort gjordingskabel og gjorde i karroseriet?

og et lite spørsmål til:

Mitt beste tips.. : Jord forsterkerene så nærme så mulig.. Med like grov ledning som + .. Legg deretter opp en ledning (gjerne bare en tynn ledning) mellom jordingspkt til forsterkerene, kondensatorene og frem til spillerens jordingspkt..

Dette hjelper deg med å redusere jordstrøm-støy ifra bilens karosseri og ledningsnett også :)

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Hvor mye kosta kondensatorn du har? Har du noen linker\butikker?

Er ute etter noe billig (og bra?)

Mvh Torbjørn

Eier av:-78ChevroletV8 5,7l -73 MB280SE -04 Vectra 2.0 DTI stvogn -92SuzukiGSX600 Har eid:*88KadettGSI CAB *86KadettGSI *92BMW3 *86Toyota F *96Omega 2.0 stvogn*94 CorollaXLI*84 Granada 2,3 *93Corolla XLI sedan*81 Volvo244 *89Camry 2.0 GLI*88 CivicGL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by tikay

Hvor mye kosta kondensatorn du har? Har du noen linker\butikker?

Er ute etter noe billig (og bra?)

Mvh Torbjørn

min ?

1.2F Power Acoustic, kjøpte den hos Roger (Radioservice) på Nøstet. gavrundt 1300-1400 for den. funker bra den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by jumbo

og et lite spørsmål til:

Sånn som du har koblet det der så "ser" forsterkerene samme jordingspunkt som kondensatoren ,så det er en grei løsning

Personlig så ville jeg lagt en egen jordledning fra forsterkerene rett i karosseriet ikke lenger enn 1m. Og gjerne sveiset den fast!

Lenke til kommentar
Del på andre sider