Gå til innhold

Bilstereo folk se hit, trenger litt hjelp

Ranger emnet

Marius

Anbefalte innlegg

Jeg har tatt et bilde av klistremerket på toppen av orginal consert spillern min til A4n. Det jeg trenger å vite er hva som er hva på de forskjellige utgangene og inngangene. Jeg veit man kan koble på CD veksler på denne men det var ikkeno vanlige phono koblinger på den. Jeg har lyst å koble på en mp3 spiller så jeg trenger å vite inngangen som fører lyden fra cdvekslern.

Noen som har noen peil?

Fronthøytalerene mine funker heller ikke, hva er egentlig utgangene til disse høytalerene?

spillermerke.jpg

Marius,,

Bilforumet.no

Administrator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

inngangen til cdveksler:

AF-R: audio freq Right

AF-L: audio freq Left

Com: for audio (?)

når du setter 12volt på kontakten mellom AF-R og Data Out tror kobler om til den inngangen og gjør den aktiv...

ellers +12v skal være driver speningen til veksleren og dataout/inn/clock er sync og multiplex for begge enhetene

ellers ser ut som den har bare 2 kanaler LF/RF men vanligvis skal være de andre ytre kontaktene tilsvarende LR/RR pga plasseringen på kontakten og symbolen. Det Skaumanen beskriver er nok Line Out -pga plasseringen av kontakten her også...

mvh

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

inngangen til cdveksler:

AF-R: audio freq Right

AF-L: audio freq Left

Com: for audio (?)

når du setter 12volt på kontakten mellom AF-R og Data Out tror kobler om til den inngangen og gjør den aktiv...

ellers +12v skal være driver speningen til veksleren og dataout/inn/clock er sync og multiplex for begge enhetene

ellers ser ut som den har bare 2 kanaler LF/RF men vanligvis skal være de andre ytre kontaktene tilsvarende LR/RR pga plasseringen på kontakten og symbolen. Det Skaumanen beskriver er nok Line Out -pga plasseringen av kontakten her også...

mvh

Data out er kansje styringen av cd veksleren fra spillern. Men er det nok å sette audio signal på de to audio inngangene?

Bilforumet.no

Administrator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Data out er kansje styringen av cd veksleren fra spillern. Men er det nok å sette audio signal på de to audio inngangene?

:) tror nok det men det du kan prøve først er faktisk å sette 12 volt på den nevnte "aktiverings spenning" og da skal du vel se at displayen skifter status? eller ved aktivering av "mode" skal ingangen være tilgjengelig. Og hvis du berører signal inn pinnene så skal du høre en eller annen form for støy i høytalerne, kanskje en svak durring.

prøvde du høytalerne forresten?

lykke til!

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Blaupunkt har kontakter som kan brukes for å få tilkoblingskabel til f.eks. minijack, signalkabel o.l.

Hjalp en kunde med å mont.en universal cd-skifter til org.spiller i bilen og der følgte det med div.kabler til forskjellige bil modeller.

Det er en alt. løsning.

CD-Skifteren koster ca.3500,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei karar!

Takker for alle svar. Jeg driver nå å forskjer på hvorfor høytalerene foran ikke funker. Bakhøytalerne fungerer som de skal.

spillermerke.jpg

Jeg veit ikke hvem kontakt som er til bakhøytalerene men de forand skal værtfall drives av LF og RF ved høytaler symbolet. Jeg dro ut den kontakten mens jeg spilte musikk man høytalerene bak fortsatt å spille. Jeg er derfor 100% sikker på at LF og RF driver fronthøytalerne.

Jeg prøvde meg fram med en enkel strømåler og konstaterte at det var strøm på utgangen på spilleren. Jeg målte også spenning på selve høytaler elementet, der var det også strøm. Men ingen lyd?

Er det spilleren det kan være noe galt med? Er det kansje en overledning i spilleren som gir likespenning på utgangen eller no? Hører værtfall ikke et kvekk ut av høytalerene men strøm er det der. Veit heller ikke hvor mye, har ikke bra nok utstyr.

What to do??

Marius..

Bilforumet.no

Administrator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er du helt sikker på at høytalerene fungerer? prøvd å sette på noen andre høytalere? er mulig at utgangstransistorene har gått i lås ( dvs er ødelagt ) og står på et spesifikk nivå. når du skrur anlegget av og på, beveger elementene seg? ( hvis de bare går ut og ikke inn er det DC spenning )

Det du også kan teste er å kopple front høytalerene på en annen lyd kilde. Hvis de ikke spiller da er de nok ødelagt.

Mvh Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er du helt sikker på at høytalerene fungerer? prøvd å sette på noen andre høytalere? er mulig at utgangstransistorene har gått i lås ( dvs er ødelagt ) og står på et spesifikk nivå. når du skrur anlegget av og på, beveger elementene seg? ( hvis de bare går ut og ikke inn er det DC spenning )

Det du også kan teste er å kopple front høytalerene på en annen lyd kilde. Hvis de ikke spiller da er de nok ødelagt.

Mvh Erik

Da har jeg forsket videre. Jeg koblet av høytaleren for å teste den i en annen lydkilde(bakhøytalerene) Jeg bare stakk noen kabler inni kontaktsettet bak på spilleren for å teste. Der var det lyd. Jeg sjekka også høytaleren når jeg skrudde den av og på. Den beveget seg ikke når de var koblet til riktige utganger på spilleren.

For meg virker det som det er spilleren det er noe galt med. Jeg husker jeg fikk noe feilkode på fronthøytalere på den VAG com saken en gang.

Er det noen tjuvtriks jeg kan gjøre for åbeholde spilleren? Jeg vil ikke sette inn en spiller som ikke passer i konsollen der.

Marius..

Bilforumet.no

Administrator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du tester om det er spenning på fronthøytalerene, brukte du et multimeter? Har du sjekket spilleren innvendig omd et har gått noen sikringer? Er mulig at den spenningen du måler bare er en kryps\hvilespenning som er i systemet. Er det gått en sikring innvendig i spilleren så er det bare å bytte denne. ( denne feilen er mest vanelig på Hjemme HI-Fi ) Men er ikke godt i vite hva desse bil levrandørene driver med. Jeg kan sikkert ta meg en tur å se på denne spilleren din, holder du til langt unna lillestrøm?

Mvh Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider