Gå til innhold

i.c

Ranger emnet


Cato323

Anbefalte innlegg

siden æ itj har så my peiling, så tenkt æ at æ sku spør her...

 

Passe alle Intercoolera på koss som helst bil?

 

PS: non som har nå prisa på en intercooler, stempelringa, racing clutch te en 323 GTX motor?

-Cato-

 

Mazda 323 sedan 1.8 GTX+ 4wd (Nytt prosjekt)

Mazda 323 sedan 1.8I 2wd (Tidl. GTX. Gammelt prosjekt)

VW Golf II (kondemnert)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alle intercoolere gjør samma jobben, så de passer om hverandre ja, men...

 

det må da seff være plass til dem :)

 

jo større cooler, jo mer nedkjølt blir lufta som blir pressa inn imotoren.

 

seff, om du har en miniturbo som lader 0.8-1.0, så trenger du ikke noen supercooler alla skyline-størrelse.

 

du får ferdigbygde coolere fra mange leverandører, som for eks:

 

http://www.greddy.com/

 

de kan lage en custom cooler til deg om du finner ut hvor stor du skal ha den, og hvor den skal henge, hvor du skal ha festeanordninger(avstand mellom dem etc) og hvilken vei du trenger inn og utgangsrørene :)

 

det over var bare et eks, og et heller dyrt et også, har ikke eksakt pris, da greddy er generellt MEGET bra :)

 

tror for eks mazdafun har noen tanker her, eller zwan.... darkstar....? :)

 

hva sier dere gutta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. intercooler, så kommer det helt an på hva du har lyst på, og hvor mye penger du vil legge i det. Som WireD sier, kan du selvfølgelig få ordnet deg med en "custom" intercooler til 3-5000 kr, eller du kan kjøpe "merke-intercooler", til 4000 kr og oppover.

Vil heller ikke anbefale deg å kjøpe for stor intercooler (-overkill), det kan føre til enorm forsinkelse på ladetrykket.

Bryr du deg ikke så hardt om hvor stor kjøleren i fronten din skal være, så vil jeg anbefale cossie-intercooler. Ikke store saken, men holder fint opp til 300 hk, og du skal klare å finne èn til rundt 1000 kr. (+/-)

Kjører selv med denne intercooleren, og syns den fungerer bra. Lader fullt turbotrykk ved 3000 rpm, og tåler fint 1.5 bar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oki, takker for alle svar!

 

Dokker har itj nå råd for å få en GTX motor opp i over 200 -250hk??

 

helst rimelig saker, men vil gjerne vit alt!

-Cato-

 

Mazda 323 sedan 1.8 GTX+ 4wd (Nytt prosjekt)

Mazda 323 sedan 1.8I 2wd (Tidl. GTX. Gammelt prosjekt)

VW Golf II (kondemnert)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, 200 går greit, det er bare en chip, og la motoren få puste litt bedre, i form av effektanlegg 2,5" for eks, og et bra luftfilter.

 

den er vel på 163 hester?

tipper du havner på ca. 195-200 da :)

 

over det, må du justere turbotrykk, koster ingenting om du vet hvordan det gjøres. om du ikke vet hvordan dette fungerer, gjør det hos noen som kan det :)

 

MEN, sakl du opp i 250 varige hk og hard kjøring, begynner du å spise på invollene i motoren, og burdte vurdere sterkere innmat :) det samme med kassa :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, 200 går greit, det er bare en chip

 

 

Hmm, hvor har du dette fra?

Tror ikke du trenger chip på disse bilene, ikke på GTR hvertfall.. Er vel det samme på GTX også?? Spør du meg så er det bare til å montere på effanlegg og sportsfilter, så har du ca 200hk, ladetrykket vil øke til 0.9-1.0 bar ifra ca 0.6 bar som er originalt. Motoren blir da også mye "hissigere" å kjøre da motoren har mye lettere for å jobbe da den får nok luft, og mindre motstand på eksosen. Vil du ha mer gamp enn det, så er det vel til å skru opp ladetrykket, ikke sikker på hvor mye du kan kjøre det opp og være safe. Men det vet vel noen av disse GTX eigerne. Tror det er ca 1.2.

Men skal du være safe i når du skrur det opp, så er det best å levere den inn til ett tuning firma, eller til noen som har bredbåndslamda, så du kan sjekke at den får nok bensin. Å montere inn nye plugger og bensin filter når du gjør dette , er også lurt, så alt er i tipp topp stand. Og en større IC (intercooler) er vel heller ikke å forakte. Men ikke noe must.

 

har selv en GTX motor, men har ikke kommet så langt ennå.

93' RX7 FD

88' 323 4wd Turbo (BF Turbo)

86' Daihatsu Charade Turbo

 

Let's go CRAZY

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, har en GTR-motor i Fen min, og bedre luftflyt er absolutt et must.

 

chipping er bare for å effektivisere drivstoff/luft forbrenningen.

turbotrykk øker ytterligere på effekt.

 

vet iallefall at etter 1,2-1,3 bar begynner det å spise kasse, så fremt du ikke er flink til å vedlikeholde kassa med god olje oftere enn normalt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår