Gå til innhold

Hvordan Golf 2 møter veggen

Ranger emnet


K.A.

Anbefalte innlegg

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

vel, legg nå merke til at objektet kun treffer på den ene siden av bilen som vi ser.. hadde det gått i en vegg og truffet hele fronten ville bilen blitt myye mindre ødelgt.. her kan nemlig metall og motor unngås og vris innover, slik at det skal ikke så mye til for å ødelegge bilen slik..

- golf gti16vT prosjekt

- 76 polo - prosjekt UR -polo

- 77 derby - old skool

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er nok 55-60 km/t hvis jeg ikke husker feil. Sett mange av disse fra VW/Audi-sjappen til min onkel.

Type 3 var betydelig sikrere, men still - det er ikke spesielt behagelig.

Den som sier at størrelsen ikke teller, har ikke hatt sex eller kjørt Cadillac.

1987 Mazda 929 V6 3.0 GLX(restaureres)

1987 Mazda 929 2.2i GLX (donorbil)

1978 Dodge Ramcharger 318

1996 Chevrolet Corvette GS (vurderes solgt, kom med bud)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel, legg nå merke til at objektet kun treffer på den ene siden av bilen som vi ser.. hadde det gått i en vegg og truffet hele fronten ville bilen blitt myye mindre ødelgt.. her kan nemlig metall og motor unngås og vris innover, slik at det skal ikke så mye til for å ødelegge bilen slik..

 

Det stemmer nok at den ville hatt mindre skade fordi friksjonsområdet ville vært større om den hadde truffet dead on.

Men det ville ikke vært spesielt realistisk - hvor mange ulykker er det hvor to biler treffer hverandre midt i senter?

 

Det som derimot IKKE beskrives her i denne testen, er hvordan skaden ville vært om objektet bilen treffer er i bevegelse. Om du treffer en bil som kjører imot deg i samme hastighet som deg, i dette tilfellet 60 km/t, så er faktisk friksjonen (kollisjonen) utregnet av to vektorer; farten på din bil og farten på bilen du treffer. V=V[a]+V -/ V=60[a]+60 -/ V=120

Ergo blir den reelle hastigheten 120 km/t.

 

Friksjonen i karosseriet vil da ha dobbelt så mye å jobbe med - riktignok er det to karosserier som skal gi etter, men det vinner du egentlig bare 1/4 på - toppen.

Se for deg åssen vrakene ser ut da.

 

Fortsatt lyst å bryte fartsgrensen?

Den som sier at størrelsen ikke teller, har ikke hatt sex eller kjørt Cadillac.

1987 Mazda 929 V6 3.0 GLX(restaureres)

1987 Mazda 929 2.2i GLX (donorbil)

1978 Dodge Ramcharger 318

1996 Chevrolet Corvette GS (vurderes solgt, kom med bud)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel, legg nå merke til at objektet kun treffer på den ene siden av bilen som vi ser.. hadde det gått i en vegg og truffet hele fronten ville bilen blitt myye mindre ødelgt.. her kan nemlig metall og motor unngås og vris innover, slik at det skal ikke så mye til for å ødelegge bilen slik..

 

 

Men hvor ofte krasjer man direkte og helt beint i en vegg da.. hehe... uff å fy..

[08] bmw e91 318d til salgs

-x- 99 bmw e46 320i (solgt)

-x- 93 Bmw e36 318is (solgt)

-x- 85 audi 90 2,0 5e (solgt)

-x- 86 golf2 1,8 gl (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer nok at den ville hatt mindre skade fordi friksjonsområdet ville vært større om den hadde truffet dead on.

Men det ville ikke vært spesielt realistisk - hvor mange ulykker er det hvor to biler treffer hverandre midt i senter?

 

Det som derimot IKKE beskrives her i denne testen, er hvordan skaden ville vært om objektet bilen treffer er i bevegelse. Om du treffer en bil som kjører imot deg i samme hastighet som deg, i dette tilfellet 60 km/t, så er faktisk friksjonen (kollisjonen) utregnet av to vektorer; farten på din bil og farten på bilen du treffer. V=V[a]+V -/ V=60[a]+60 -/ V=120

Ergo blir den reelle hastigheten 120 km/t.

 

Friksjonen i karosseriet vil da ha dobbelt så mye å jobbe med - riktignok er det to karosserier som skal gi etter, men det vinner du egentlig bare 1/4 på - toppen.

Se for deg åssen vrakene ser ut da.

 

Fortsatt lyst å bryte fartsgrensen?

 

Hvis bilene er like tunge og begge kjører i 60, så blir det teoretisk sett akkurat det samme som å treffe en vegg for begge bilene fordi punktet der frontfangerene beveger seg står stille under deformeringen, akkurat som en vegg. Har hatt den diskusjonen her i et par fysikk timer før.

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår