Gå til innhold

Plasering av elementer

Ranger emnet


Gjest nidaroo

Anbefalte innlegg

Jeg har selv prøvet dette på 2stk Pioneer 12" subber, husker ikke navnet i farta, når vi spilte med magneten ut forsvant mye trykk og lyd ( dette var en lukked kasse )

 

Såvidt jeg vet så er en høytaler designet for å spille lyd fremover og ikke bakover, men er ikke sikkert at dette gjelder alle elementer.

 

Men når jeg leser hva du skriver SFH så skjønner jeg at jeg har mye å lære.

jeg vet at du får +3db ved at man har 2 elementer fremfor 1 element.

 

Men han får jo bare prøve og feile, så kan han ha det slik han selv føler det låter best, men han må da teste åssen lyden er ved fører posisijon, ikke bak bilen.

 

 

Mvh Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

 

Såvidt jeg vet så er en høytaler designet for å spille lyd fremover og ikke bakover, men er ikke sikkert at dette gjelder alle elementer.

 

 

Et høyttalerelement er konstruert for å lage lydbølger.

Når membranen beveger seg utover trykker den lufmolekylene sammen og når membranen beveger seg innover skjer det motsatte.

Ergo snakker vi om en elektromekanisk "luftpumpe" som er avhengig av å bevege seg like mye framover som bakover.

I praksis så er det ikke noe som heter å "spille framover".

 

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at det er for enkelte lurt å gå på skole for å lære ting men jeg er usikker i dine påstander om at det er det samme hvilken vei elementet står montert.

Har et element likt membranareal på framsiden som baksiden?

Opptar ikke spolen og spideren plass, kanskje?

 

Poenget er jo å ha den siden med størst mulig membranareal fremover (eller "ut" av kassa som noen vil kalle det).

 

Føler på meg at dette er en av de diskusjonene som aldri vil ta slutt, for det er alltid noen som har mer erfaring eller som har gått mer på skole enn andre, mens jeg som bare har holdt på med dette siden jeg var 12 år kan vel ikke ha opparbeidet meg noe erfaring.

Lite er dokumentert men det er jo opp til en selv å anbefale det en har erfart.

 

Vi lufter hverandres erfaringer og teorier på dette forumet så det er bra vi har forskjellig oppfattning og erfaring.

 

 

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et svært omdiskutert tema. Et riktig konstruert element, vil arbeide like lineært begge veier med hensyn til motor, slik at her skal det ikke være noe forskjell. Forskjellene ligger i hvordan lydbølgene opptrer langs membranen. Dette vil dog ikke nødvendigvis være hørbart. Det er dog en grunn til at elementet lages som en kon og ikke som en kjegle. Selv om det faktisk finnes ETT element som er laget som en kjegle. Dette er dog en annen diskusjon.

Det største problemet kommer av ulyder fra chassis. Forholdsvis tette chassis kan lage blåselyder som følge av luftrykket. Tynne chassis lager ofte ulyder i seg selv som følge av det samme.

 

Vi kan diskutere opp og ned hvorvidt dette er hørbart, noen vil hevde ja, andre nei. Det er ikke alverdens vanskelig å teste selv, så mitt råd til alle som lurer er, prøv selv. Hører du ikke forskjell og du syntes det er tøffest med magneten ut, så kjør med magneten ut. Er ikke værre enn det.

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting har nå hvertfall jeg skjønt... Kan ikke en døyt om bilstereo og dere kan skummelt mye! Men fint at det er folk her med uhyggelig mye peiling! :D

 

nidaroo: Nå har jeg lest et par av disse postene du har lagt ut å trådene du har startet, og du må altså lære deg litt folkeskikk! chicken

Ugly is in!

 

- 09 Scirocco, 82 Golf C

x 05 Audi A3 Sportback, 00 New Beetle, 82 Golf GL, 83 Golf GTI, 85` Golf II 1.6

VWAUDI-Club Norwegen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja jeg kan det men folkene her inne er så frekke berre viss eg spøre om noko. dei må tenke på at dei ha våre like mykje amatører som det eg er!!!!

 

Selvfølgelig har vi alle vært amatører en gang. Vi prøvde å være hyggelig å si att du skulle bruke SØKEFUNKSJOEN her på forumet for å finne SVAR på mange av dine spørsmål. Syns du det er rart alle her inne bli provosert når du slenger ut 15-20 spørsmål iløpet av en kveld og alle er av så elementær art att du finner svar på det hvor som helst på internett eller her inne, bare du GIDDER å søke litt?? Ingen spørsmål er dumme i den rette settingen.

 

Søk først, spør etterpå, det er parolen her:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok. skal følge rådene deres.. VENNER?;)

 

seff venner :peace:

hvis du lurer på noe mer så : søk, finner du det ikke så lag en tråd :) men få frem problemet ordentlig så erd et lettest for "nerdene" ¨svare vettu ;)

( jeg er da en av de "nerdene" )

 

 

Mvh Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et svært omdiskutert tema. Et riktig konstruert element, vil arbeide like lineært begge veier med hensyn til motor, slik at her skal det ikke være noe forskjell. Forskjellene ligger i hvordan lydbølgene opptrer langs membranen. Dette vil dog ikke nødvendigvis være hørbart. Det er dog en grunn til at elementet lages som en kon og ikke som en kjegle. Selv om det faktisk finnes ETT element som er laget som en kjegle. Dette er dog en annen diskusjon.

Det største problemet kommer av ulyder fra chassis. Forholdsvis tette chassis kan lage blåselyder som følge av luftrykket. Tynne chassis lager ofte ulyder i seg selv som følge av det samme.

 

Vi kan diskutere opp og ned hvorvidt dette er hørbart, noen vil hevde ja, andre nei. Det er ikke alverdens vanskelig å teste selv, så mitt råd til alle som lurer er, prøv selv. Hører du ikke forskjell og du syntes det er tøffest med magneten ut, så kjør med magneten ut. Er ikke værre enn det.

 

mvh

 

Glenn

Personlig mener jeg at det ville være merkelig om det skulle være noe spesiell forskjell på både SQ og SPL med elementene den ene eller den andre veien...

Så vidt jeg vet er det ingen steder inne i et element som er hermetisk lukket og luften vil bli komprimert i. Om dette stemmer er jo en annen ting, men om det gjør det, er det med membranarealet ikke noe av betydning.

Det av luften som blir "stoppet" av spole og sånt vil jo også komme ut, men da gjenom ventilasjonshullet i magneten.

Spideren tar gjerne noen mm2 akkurat der den er limt fast, men hvor mye skulle det bety?

 

Forskjellige elementer har forskjellig oppbygging, så dette gjelder gjerne ikke alle.

 

MEN for å kanskje få en oppklaring i denne diskusjonen, skal jeg ta på meg å demonstrere hva som evt. er forskjellen.

Eneste ulempen er at volumet i kassen gjerne blir litt lite med elementet inn i kassen (fant ut at det faktisk skal gå så vidt med magneten inni kassen :D).

 

På en annen side, så hadde jeg nok ikke laget en SPL-kasse med elementene ut... :rolleyes:

 

De som har muligheten får ta seg en tur på vårmønstringen i Bergen på torsdag ;)

 

 

Mvh

Stian

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig mener jeg at det ville være merkelig om det skulle være noe spesiell forskjell på både SQ og SPL med elementene den ene eller den andre veien...

Så vidt jeg vet er det ingen steder inne i et element som er hermetisk lukket og luften vil bli komprimert i. Om dette stemmer er jo en annen ting, men om det gjør det, er det med membranarealet ikke noe av betydning.

Det av luften som blir "stoppet" av spole og sånt vil jo også komme ut, men da gjenom ventilasjonshullet i magneten.

Spideren tar gjerne noen mm2 akkurat der den er limt fast, men hvor mye skulle det bety?

 

Forskjellige elementer har forskjellig oppbygging, så dette gjelder gjerne ikke alle.

 

MEN for å kanskje få en oppklaring i denne diskusjonen, skal jeg ta på meg å demonstrere hva som evt. er forskjellen.

Eneste ulempen er at volumet i kassen gjerne blir litt lite med elementet inn i kassen (fant ut at det faktisk skal gå så vidt med magneten inni kassen :D).

 

På en annen side, så hadde jeg nok ikke laget en SPL-kasse med elementene ut... :rolleyes:

 

De som har muligheten får ta seg en tur på vårmønstringen i Bergen på torsdag ;)

 

 

Mvh

Stian

 

Du kan hevde akkurat hva du vil Stian, men det jeg sier er ikke tatt rett ut fra luften. ;) Det er faktisk korrekt!!

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan hevde akkurat hva du vil Stian, men det jeg sier er ikke tatt rett ut fra luften. ;) Det er faktisk korrekt!!

 

mvh

 

Glenn

Tviler overhode ikke på at det du skrev er korrekt ;)

Men jeg skrev da ingenting som motstred det heller?

 

Jeg ville bare si at jeg tenker det samme som deg i denne sammenhengen, og kommenterte noen andre ting som har vært sagt tidligere i denne tråden.

For eksempel Pål som mener at det vil være en betydelig forskjell...

 

Det jeg mener er i hvert fall at på et "riktig" konstruert element vil det ikke spille noen rolle hvilken vei det monteres.

Jeg har ennå ikke testet dette, så for mitt vedkommende gjenstår det å se hvor vidt det stemmer.

 

Når det gjelder mekaniske ulyder av elementet, så har jeg selv lagt merke til dette.

Men det er først når sub spiller vesentlig mye høyere enn frontsett det er hørbart, dvs. når membranen har store utslag og det ellers ikke er mye lyd.

 

 

Mvh

Stian

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har faktisk hørt om et par stykk som økte rundt 1dB i street klassene ved å snu subbene.. Men jeg aner ikke hvorfor :D

Bedre kjøling og mer effekt kanskje?

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår