Gå til innhold

Plasering av elementer

Ranger emnet


Gjest nidaroo

Anbefalte innlegg

  • Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Tviler overhode ikke på at det du skrev er korrekt ;)

Men jeg skrev da ingenting som motstred det heller?

 

Jeg ville bare si at jeg tenker det samme som deg i denne sammenhengen, og kommenterte noen andre ting som har vært sagt tidligere i denne tråden.

For eksempel Pål som mener at det vil være en betydelig forskjell...

 

Det jeg mener er i hvert fall at på et "riktig" konstruert element vil det ikke spille noen rolle hvilken vei det monteres.

Jeg har ennå ikke testet dette, så for mitt vedkommende gjenstår det å se hvor vidt det stemmer.

 

Når det gjelder mekaniske ulyder av elementet, så har jeg selv lagt merke til dette.

Men det er først når sub spiller vesentlig mye høyere enn frontsett det er hørbart, dvs. når membranen har store utslag og det ellers ikke er mye lyd.

 

 

Mvh

Stian

 

Ahh, fikk liksom ikke innlegget ditt til å samsvare med quoten av mitt inlegg ser du. Godt at vi er enige he he he;)

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig tror jeg ikke bedre kjøling har noe me saken å gjøre. Spiller jo bare i 2 sekund.. :D

Nei, egentlig ikke jeg heller...

Men det må bli jævlig varmt uansett med tanke på hvor lite effektive subbene er ;)

Blir fort noen kW bare i varme.

 

Det er nok som Dag sa.

Ekstra volum kan fort gi litt ekstra trykk.

Men dette er jo avhengig av hvor bra konstruert kassen er.

 

 

Mvh

Stian

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, egentlig ikke jeg heller...

Men det må bli jævlig varmt uansett med tanke på hvor lite effektive subbene er ;)

Blir fort noen kW bare i varme.

Det er nok som Dag sa.

Ekstra volum kan fort gi litt ekstra trykk.

Men dette er jo avhengig av hvor bra konstruert kassen er.

Mvh

Stian

subber er generelt lite effektive..100w inn er vel rundt 1~2w ut av subben i form av bevegelse/lyd..eller noe slikt..

og det kan faktisk skille fra 0.1~0.5db eller mer fra forste burp til andre ved konk..(eller test..) om den ikke blir nok nedkjolt..

dette pga av at en varm spole har storre..hm..staar stille..induktans(?) enn en kald spole.

dette vil forandre subbens parametere eller heller rettere sagt subbens evner til aa spille like hoyt ved andre~siste burp som ved forste burp..

((det jeg ikke helt faar ut, jernteppe :( kan sikkert glenn eller dag kommentere..))

derfor er det viktig at burpen er kortest mulig eller faar tilstrekkelig kjoling etter en/mellom burp.. naar man feks presser 5~10KW gjennom en R.E. / DD ved konk er kjoling viktig.. :P

baade under burp (=motorens/spolens/bakplatas design) og etter burp..

 

det har jo vert provd aa sette vifter paa bakplaten for aa presse kaldluft inn til spolen for avkjoling ;)

 

mvh, stig

(er ikke dette litt OT eller learer traadstarter noe...? ;) )

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

subber er generelt lite effektive..100w inn er vel rundt 1~2w ut av subben i form av bevegelse/lyd..eller noe slikt..

og det kan faktisk skille fra 0.1~0.5db eller mer fra forste burp til andre ved konk..(eller test..) om den ikke blir nok nedkjolt..

dette pga av at en varm spole har storre..hm..staar stille..induktans(?) enn en kald spole.

dette vil forandre subbens parametere eller heller rettere sagt subbens evner til aa spille like hoyt ved andre~siste burp som ved forste burp..

((det jeg ikke helt faar ut, jernteppe :( kan sikkert glenn eller dag kommentere..))

derfor er det viktig at burpen er kortest mulig eller faar tilstrekkelig kjoling etter en/mellom burp.. naar man feks presser 5~10KW gjennom en R.E. / DD ved konk er kjoling viktig.. :P

baade under burp (=motorens/spolens/bakplatas design) og etter burp..

 

det har jo vert provd aa sette vifter paa bakplaten for aa presse kaldluft inn til spolen for avkjoling ;)

 

mvh, stig

(er ikke dette litt OT eller learer traadstarter noe...? ;) )

 

Varm spole = høyere motstand ergo blir feks. 1000 watts monoblokka redusert til en liten fisleforsterker. :)

 

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår