Gå til innhold

Div. Spørsmål ang B230K

Ranger emnet


AlpejoHn

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har et par små spørsmål på min "slange" motor.

 

-Hvor mange grader fortenning skal motoren ha på tomgang, og eventuelt på et høyere turtall ?

 

-Hvor er skruen der man justerer CO ?

 

-Hvor får man kjøpt nye ventil tettninger og hva er ca. pris på alle ventilene? (Er det vanskelig å skifte dem ? :rolleyes: )

 

Hva kan gjør at motorn bruker litt bensin? Asso.. Når jeg kjører veldig fint, så virker det som den bruker litt.. Ikke Lite liksom..

Hva kan det skyldes ?

 

Mvh.

Fredrik doh

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

 

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg, og sikkert andre, har sagt her før så er cisac-gassern (som sitter på B230K) en skikkelig drittforgasser. Noe herk å skru på, justere, dyre deler og i det hele tatt noe dritt å ha i bilen når den begynner å bli gammel. Hvis plugger, luftfilter, bensinfilter, tenning og alt det der er bra og riktig, så skyldes nok forbruket forgasseren.

 

Fortenning 12grader +/- 2grader med varm motor.

 

Ventiltetninger får du hos Volvo-forhandleren (seff) eller Mekonomen. Koster 24,-/stk hos Mekonomen. Prisliste på http://www.mekonomen.no ;)

 

Justerskruen til tomgang ser ut til å sitte nederst på forgasseren, rundt hjørnet til høyre for termistor-kontakten (el-kontakt). CO 1% +/- 0,5% tror jeg.

 

Haynes har klassifisert renovering av ventiler (der bytte av tetninger inngår) som passende for erfaren hjemmemekaniker.

76 Volvo 242 DL Jubileum-Rullende prosjekt

87 Volvo 245GLE-Bruksbil

82 MB 280SE W126-Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har fått med meg at det er en dritt forgasser ;)

Men for tiden har ikke jeg noen andre å bruke:)

 

Men slik som 70'Chevelle lurer jeg på å bestille en fra statene :)

 

Må bare få ned forbruket et hakk nå mens jeg bruker den vakum dritten...

 

Takk for svar vertfall :)

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

 

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lett å finne fakta om Cisac-forgasseren, dessverre. Et råd for både forbruk og jevn gange er å sjekke at flottørnivået er korrekt. Når du snur "topp-delen" (den flottørene henger fast i), skal det være 33,8 mm mellom høyeste punkt på flottørene og pakningen. Ellers er det et problem at Volvo valgte (litt misforstått) litt underdimensjonert bestykning på denne forgasseren. Det fører til at man blir sittende å gi mer gass enn nødvendig for å kompensere for altfor trange dyser - og motoren bruker mer bensin, altså helt omvendt av det som var hensikten. Da jeg for noen år siden fikk forgasseren min overhalt av trollmannen på Oslo Forgasserservice, startet han med å brotsje opp dysene. Resultat: Bilen gikk bedre, ble merkbart sprekere, og med lavere forbruk.

Ellers anbefaler også jeg Weber-konvertering. Men heller enn å kjøpe fra USA ville jeg rettet blikket mot Sverige. Der har 36/36 DCD blitt brukt i flere tiår til Volvo-trimming, og den vil gi mer effekt enn en 32/36 DGV som har vært mer brukt i USA, den er lettere å bestykke korrekt til mange typer motorer (utskiftbare venturi bl.a.). Ikke at ikke DGV'en er en helt OK forgasser, for det er den, men for bruk på en 2,3 liters motor kunne det første trinnet med fordel vært litt grovere for effektens skyld. Hvis det betyr noe for deg, da! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lett å finne fakta om Cisac-forgasseren, dessverre. Et råd for både forbruk og jevn gange er å sjekke at flottørnivået er korrekt. Når du snur "topp-delen" (den flottørene henger fast i), skal det være 33,8 mm mellom høyeste punkt på flottørene og pakningen. Ellers er det et problem at Volvo valgte (litt misforstått) litt underdimensjonert bestykning på denne forgasseren. Det fører til at man blir sittende å gi mer gass enn nødvendig for å kompensere for altfor trange dyser - og motoren bruker mer bensin, altså helt omvendt av det som var hensikten. Da jeg for noen år siden fikk forgasseren min overhalt av trollmannen på Oslo Forgasserservice, startet han med å brotsje opp dysene. Resultat: Bilen gikk bedre, ble merkbart sprekere, og med lavere forbruk.

Ellers anbefaler også jeg Weber-konvertering. Men heller enn å kjøpe fra USA ville jeg rettet blikket mot Sverige. Der har 36/36 DCD blitt brukt i flere tiår til Volvo-trimming, og den vil gi mer effekt enn en 32/36 DGV som har vært mer brukt i USA, den er lettere å bestykke korrekt til mange typer motorer (utskiftbare venturi bl.a.). Ikke at ikke DGV'en er en helt OK forgasser, for det er den, men for bruk på en 2,3 liters motor kunne det første trinnet med fordel vært litt grovere for effektens skyld. Hvis det betyr noe for deg, da! :)

 

Tusen takk for svar :)

Hva mente du med å måle flotør nivået ?

 

Hvis du snur forgasseren oppned, slik at flotørene er helt "oppe" liksom , så måler du mellom toppen på flotøren og ut i kanten på forgasseren ??

Eller missforstod jeg nå? :)

 

Med tanke på å skifte forgasser, jeg vil vel ha en som gir mer eff. og som ikke bruker så FRYKTELIG mye mer bensin liksom... Er ikke ute etter noen sinnsyk mer effekt.. de fra sverge, er vel litt større og bruker mer bensin også kanskje ? Dem fra usa er jo helt nye også:)

 

Vil helst ha lite bensinforbruk.

Hva betalte du for å få overhalt forgasseren og fikset på den da med han der trollmann fyren ? Hørtest intresant ut :)

 

Har han noen internett adresse ?

 

Mvh.

Fredrik

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

 

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mente du med å måle flotør nivået ?

Først fjerner du "plastbobla" over forgasseren; tre skruer. Så skrur du løs den øverste delen av selve forgasseren, den med choke-spjellet. Hva du enn gjør, ikke mist skruer el.l. ned i innsuget (=motorhavari). Den delen du demonterte sitter også flottørene fast i, begge to sitter på en V-formet arm der spissen av V'en er et hengsel. Her sitter den dysa som slipper bensin inn i flottørhuset. Det er en nålventil som åpnes og lukkes i takt med at flottørene stiger eller synker. På Cisac'en måles flottørnivået når hele denne enheten snus opp ned, med papirfilteret på plass. Da skal det være 33,8 mm fra høyeste punkt på flottørene og ned til filteret. Justering skjer ved å bøye blikket inne ved ventilen.

 

Er ikke ute etter noen sinnsyk mer effekt.. de fra sverge, er vel litt større og bruker mer bensin også kanskje ? Dem fra usa er jo helt nye også:)

Nei, sinnsykt mer effekt vil du uansett ikke få med den lette trimminga vi snakker om her. Hvis det er ny forgasser du er ute etter, har http://www.misab.se det meste som fortsatt er å skaffe av Weber-forgassere, både DGV og DCD. Hvordan de ligger an prismessig i forhold til USA vet jeg ikke. En ny DCD skal de ha 5000 svenske for, DGV 3900. Jeg ser på nettet at i Sverige går det an å finne brukte DCD'er fra 500 og oppover. Men styr unna gamle og slitte. Å justere en forgasser som slipper tjuvluft inn i slitte spjellarmåpninger osv. kan drive hvem som helst til vanvidd. Om motoren skal bruke lite bensin eller om den skal gi max effekt, det bestemmer du ut fra hvordan du bestykker den. Hvis du skaffer deg en brukt Weber, vær da obs på at det kommer til å gå litt penger til nye dyser også. For å få svar på bestykkings-spørsmål, anbefaler jeg Ronwill Speedshop på Gotland. Han har vært med siden 60-tallet og vet alt som er verdt å vite om disse tingene. http://web.telia.com/~u87410235/ronwill.html

 

Hva betalte du for å få overhalt forgasseren og fikset på den da med han der trollmann fyren ? Hørtest intresant ut :) Har han noen internett adresse ?

Tror det var rundt 3000 for en full renovering. Bilen gikk som sagt bedre enn da den var ny etterpå, og jeg syns den gangen at det var verdt pengene. Firmaet het Oslo Forgasserservice, og jeg fikk inntrykk av at det var en énmannsbedrift. Hadde bare å gjøre med de pr. post og telefon. Med det jeg vet i dag vil jeg vel heller anbefale en Weber-konvertering, for selv den beste renovering kan ikke gjøre Cisac'en til en bra forgasser. Det er og blir en svak konstruksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at ikke du mener Norsk Forgasserservice? Har aldri hørt om Oslo Forgasserservice, men NF var godt kjent og kjent for bra arbeid. Det var et lite firma, som dessverre gikk konkurs for 1-2 år siden. Fant ut det da jeg hadde Cisac på stasjonsvogna og tenkte å få den overhalt hos dem. http://www.misab.se selger nye Weber'e som passer på K-innsuget samt det du trenger ellers.

76 Volvo 242 DL Jubileum-Rullende prosjekt

87 Volvo 245GLE-Bruksbil

82 MB 280SE W126-Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, du har helt rett. Norsk Forgasserservice var det jo de kalte seg. Blander sikkert sammen med at jeg måtte sende forgasseren til Oslo. Synd de gikk konkurs, og jeg håper fyren som jeg var i kontakt med fortsatt er i bransjen, for han var noe så sjeldent som flink og samvittighetsfull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår