Gå til innhold

Lakkering?

Ranger emnet


HiiP

Anbefalte innlegg

Nå har jeg kjøpt meg kompressor og lakerings-sprøyte.

Noen som kan gi meg noen råd på hvordan alt dette virker?

Blannings forhold lakk tynner osv? Hvor mye luft jeg skal bruke?

 

Kanskje noen som har lyst til å lære meg?

Skal lakkere front skjørte på bilen min...

I have a right and a left brain,

but there is nothing right in the left one

and there is nothing left in the right.

www.hiip-foto.com

www.hiip.deviantart.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil vel ikke påberope meg så ekstremt dype kunnskape innefor lakkering, men jeg har da bedrevet såpass med "garasjelakkering" at jeg sikkert kan gi noen tips...

 

Når du har kompressor, som jeg antar har en trykkregulator, og lakksprøyte + luftslange, så trenger du egentlig bare en vannutskiller før du kan sette igang.

 

Så er det å finne ut hva slags lakk du har? Det vanligste er 2 komponent autolakk ("2K-lakk") og 2 skikts lakk (f.eks metalic). I tillegg finnes 1K autolakk (ikke herder), effektlakker (f.eks candy og brilliantfarger), industrilakker, +++

 

2 komponent lakk er lakk + herder + tynner, normalt med et blandingsforhold 2:1 (50%) med herder og ca 10% tynner.

 

2 skiktslakk er baselakk + klarlakk. Baselakken er det som gir fargen og kan være "flat" (ren farge) eller en form for metalic ("sølvkorn" i lakken) eller perlemorsfarge/pearl (fargekorn i lakken). Veldig ofte må perlemorslakker lakkeres på en nøytral farge da den er transparent, gjerne vit (eller sort), og dette kalles da en 3 skiktslakk. Baselakk blandes somregel i forhold 1:1 med tynner før sprøyting. Klarlakken legges når baselakken er tørr, uten mellomsliping, og klarlakken blandes som vanlig 2K lakk.

 

Det står somregel på lakkboksen hvilke blandingsforhold som er anbefalt, samt anbefalt munnstykkestørrelse på sprøyta og hvilket trykk som er anbefalt brukt. Som en hovedregel kan man si 3 - 3,5 bar på en vanlig lakksprøyte (se også spesifikasjonene på sprøyta...). Normalt bruker mann munnstykkestørrelse rundt 1,5 mm til vanlig lakkeringsarbeid.

 

Når det gjelder grunnarbeid før man legger fargen vil jeg si det så enkelt som at overflaten før du legger lakken skal være like fin som du vil ha den etter at lakken er påført. Med det menes at topplakk ikke "tetter" riper større enn etter ca K400 tørrslipepapir, så overflaten må eventuelt sparkles (rettslipes med ca K60 før man sliper over med K120-180) og sprøytesparkles(slipes med K320-400) før man legger grunningen (som eventuelt slipes med K400 - 500 dersom den skal slipes).

 

Husk å vaske flatene godt med sterkt såpevann og siliconefjerner før du begynner, og vask med siliconefjerner mellom hver slipe - sprøyteprosess.

 

Sprøyteteknikk tar det lang tid å lære, så det må man egentlig bare øve på, men en vanlig begynnerfeil er at man legger på for mye og ujevnt. Sprøyta di skal ha to "trinn"; et der den bare blåser luft før den suksessivt begynner å gi lakk. Start bevegelsen litt før flaten som skal lakkeres med å holde avtrekkeren såpass inne at den bare blåser luft. Rett før flaten, i jevn bevegelse, trykker du inn slik at lakken kommer. Juster mengdeskruen slik at det blir riktig i forhold til hastigheten, avstanden og lakkviskositeten du bruker (prøv deg frem på noe annet - jeg har omtrent lakkert alle innerveggene på garasjen:D ) Hold jevn hastighet, avstand og vinkel på sprøyta gjennom hele bevegelsen. Når du skal "snu" slipper du opp slik at du bare stenger for lakken, men sprøyta fortsatt blåser luft. Så gir du på lakk igjen på vei inn på flaten igjen.

 

Normalt legger man topplakk i to strøk. Legg det første strøket tynt og konsentrer deg om at du får det andre strøket til å flyte fint. Dersom du legger et "normaltykt" førstestørk har det lett for å renne når du legger et litt tykkere andrestrøk.

 

Og; ikke fortvil om det ikke blir så bra på de første forsøkene. Lakkering er øve, øve, øve.

 

Lykke til:)

4 ringer - 5 sylindre - 10 ventiler - ? hk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by HiiP

Er vannfilteret veldig viktig?

 

Tja... Kommer litt an på luftfuktigheten der kompresoren står. Hvis du har ny kompressor er det ikke sikker du får noe problemer i starten, men etter hvert vil det samle seg vann i tanken (husk å drenere tanken - ventil i bunnen). Vanndråper vil legge seg i lakken og fortrenge denne slik at du får små groper der grunninga synes gjennom.

 

Små vannutskillere er ikke så dyre (fra et par-tre hundrelapper). Husk å plassere vannutskilleren et stykke fra kompressoren slik at lufta får kjølt seg ned noe... :)

4 ringer - 5 sylindre - 10 ventiler - ? hk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår