Gå til innhold

Nitro i bensinen!!??

Ranger emnet


Roberto

Anbefalte innlegg

Nitro kan fåes kjøpt seperat.

 

Stoffet er korrosivt ( oksidator ) og står det lenge kan det bli følsomt.. eksplosivt.

 

Du kan bruke det på mopeden din, 25-30% max går bra. O-ringer, plast og andre pakninger kan bli skadet av dette stoffet, så vær obs på dette. Nitro er ganske dyrt, så det blir dyre kjøreturer.

 

Du kan f.eks sprøyte stoffet inn i en tank etter hovedtanken når du har behov for ekstra sprut.

 

Med nitro i bensinen så vil du kunne nå et turtall på motoren slik at turtallsperren slår inn. Da må du dreve om sykkelen. CDI bokser uten turtallsperre er dog mulig å få kjøpt.. ikke så heldig for motoren.

 

Første jeg ville gjort med en mopedmotor var iallefall å få større sylinder og trimmepotte..

 

=)

post-1008-13804850947779_thumb.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare å ta det på "feelingen"......

 

når du ser stempla er på vei opp gjennom panseret er det på tide å roen litt på blandingsforholdet.....

 

får rein nitro i sverige veit jeg, bare å høre me rc-butikkene

83 Golf Mk2 Powered by VW Motorsport

83 80 Turbo Quattro

86 80 Quattro GTE

 

"There is no replacement for turbocharged displacement"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Robert

Hei!

 

Jeg vurderer å øke motoreffekten min med bruk av Nitro!! Kan noen hjelpe meg med teorien??

 

Er det mer octan eller er det mer kraft i hver dråpe man får når man bruker det?

 

Lurer på hva purken hadde sagt om de på en eller annen måte hadde funnet ut av dette jeg:D:D:D

 

Med nitro i bensinen på en vanlig motor får du en effektreduksjon. Nitro er saktebrennende og inneholder ca. halvparten av den energien som er i bensin, men da det er nesten "monopropelant" kan du pøse på mye større mengder av suppa, vanlig blandingsforhold luft/nitro er 2:1, men det er på ren nitro. Skal du få noen merkbar effekt må du ha minimum 40% nitro og motoren må modifiseres kraftig. Prisen for 100% er ca. 100 kroner pr. liter og er lett tilgjengelig.

Hvis du først skal kjøpe nitro, bør du ha amerikansk racing-nitro, den er tilsatt et fargestoff som forandrer farge hvis suppe blir ustabil. I 1990 brant det ned en fabrikk i USA som dekkket 80% av verdensmarkedet, og nitro var vanskelig å skaffe, så nesten hele dragracingmiljøet kjørte på Tjekkisk eller kinesisk nitro som _ikke_ var tilsatt fargestoff. En jeg delte verksted med hadde da 6 fat 'a 180 liter kinesernitro stående i en krok, men heldigvis var forbruket så høyt at den ikke ble gammel og ustabil.

Bjørn V. Pedersen

Norsk Dragracing Gardermoen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Robert

Reduksjon? Har no hørt om de som har helt det på og fått bakoversveis!

 

Hva bør jeg gjøre med motoren for å få effektØkning?

 

Forsterke motoren så den tåler nitro, ny kam, pakninger, _store_ dyser eller helst innsprøytning. Men det beste er selvfølgelig å slå fra seg tanken om dette eksperimentet.

 

Jeg kjenner mange som har fått bakoversveis, men det er på grunn av det nitro kan gjøre med en motor.

 

Se f.eks. her. Det er Svein Gottenbergs Super Twin Top Fuel Harley i Finland i 2001.

 

Bilde 1.

Rett etter at motoren har eksplodert, forstillingen er skutt av og Svein er i ferd med å slenge gaffel og forhjul ut til siden før han hopper av i ca. 200 km/t

 

Bilde 2.

Vraket, legg merke til sylindrene som bare henger i noen stropper.

 

Bilde 3

Det gikk heldigvis bra, og det kan han takke den skuddsikre vesten for.

Bjørn V. Pedersen

Norsk Dragracing Gardermoen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, trenger ikke forsterke rare greiene på en standard mopedmotor bruker man moderate mengder. Driver med modellfly og har prøvd nitro i 95 oktan bensin på de motorsag lignene motorene uten problemer.

 

Med nitro så kan man selvfølgelig kjøre på mer bensin inn i sylinderen, det som er hele poenget..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hondaen

Vel, trenger ikke forsterke rare greiene på en standard mopedmotor bruker man moderate mengder. Driver med modellfly og har prøvd nitro i 95 oktan bensin på de motorsag lignene motorene uten problemer.

 

Med nitro så kan man selvfølgelig kjøre på mer bensin inn i sylinderen, det som er hele poenget..

 

Med moderate mengder blir det dårlig effektøkning. Å sprøyte inn mer bensin har ingen hensikt hvis ikke motoren samtidig får mer luft. Fordelen med nitro er at den nesten ikke trenger oksygen, ulempen er at nitro er lite bankefast eller har lavt oktantall, så fortenningen må økes samtidig som nitromengden økes og dette reduserer effekten.

Bjørn V. Pedersen

Norsk Dragracing Gardermoen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bjørn Vidar Pedersen

Se f.eks. her. Det er Svein Gottenbergs Super Twin Top Fuel Harley i Finland i 2001.

 

[..]

 

Det gikk heldigvis bra, og det kan han takke den skuddsikre vesten for.

 

Fatter ikke at noen frivillig legger seg over en sånn motor. Bør som et miniumum ha gjort fra seg alle tanker om videre forplanting først i hvert fall. Det gjelder forresten ikke bare Top Fuel-syklene, men de fleste andre også, det ser ikke pent ut når motordeler hagler rundt føreren.

 

Men det er jo bra for oss at noen vil da, for det *er* tøft å se på!

'99 Audi S4

'12 Honda CB1kR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bjørn Vidar Pedersen

 

Med moderate mengder blir det dårlig effektøkning. Å sprøyte inn mer bensin har ingen hensikt hvis ikke motoren samtidig får mer luft. Fordelen med nitro er at den nesten ikke trenger oksygen, ulempen er at nitro er lite bankefast eller har lavt oktantall, så fortenningen må økes samtidig som nitromengden økes og dette reduserer effekten.

 

Nitro, som består av nitrogen og oksygen er oksydatoren i veskeform som gjør at vi kan gi tilføre mer hydrokarboner til forbrenningskammeret og få en kraftigere forbrenning enn kun hydrokarboner og luft..

 

Modellfly motoren min gir 20% mer skyvkraft med nitro iblandet bensinen ( 95 blyfri ) og det kan vel betraktes som en grei og enkel ytelesøkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår