Gå til innhold

Lambda

Ranger emnet


Mean Machine

Anbefalte innlegg

Lambda lampa lyser støtt og stadig i min 90 245... Utrolig irriterende!

Noen som vet hvorfor? Hjelper det og bytte lambda? Den har brukt sinnsyke mengder bensin i det siste og... Men jeg tror det er på grunn av lekkasje i tanken et sted + at noen blyhuer har stjålet bensin av meg to ganger. Slik at gjengene til tanklokket er urunne (lekker i svinger).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny lambdasond koster 2300,-(!!!) hos Mekonomen. Universal koster 1200,- samme sted. Biltema selger lambdasonder til 398,-. Aner ikke hvordan kvaliteten er, men det er vel kanskje verdt å prøve. Det er jo tross alt snakk om 1/6 av prisen!

76 Volvo 242 DL Jubileum-Rullende prosjekt

87 Volvo 245GLE-Bruksbil

82 MB 280SE W126-Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også samme problem med at den lampa lyser på min 230f motor!

Jeg bytta da min sonde (kosta ca 600kr på bil-extra)..det gikk noen timer med råning..og så lyste den igjen. Har prøvd feil søkings funksjonen men den sier at bilen er problemfri! angry

Så jeg bare tar av batteriet i et kvarters tid og kobler det til igjen fordi da går den normalt i rundt 20-30 mil før den stopper og lampa begynner å lyse igjen :rolleyes:

Si fra hvis du har samme problem og finner løsningen da :)

-90`modell 240, med FT motor.

-95 e34 525tdsa vurderes for salg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den "lambdalampa" i instrumenthuset er en miljølampe,om den lyser er det langt ifra noe som tilsier at lambasonden er ødelagt så lenge en ikke har feilkode på spesifikk den..

Det kan for eksempel være defekt tempsensor,bensintrykksregulator osv.

 

Sjekk hvilke feilkoder det er før en kjøper nye unødige deler.

Får bilen for mye eller lite bensin av en eller annen grunn,kan altså lampa tennes.og lambdaen være hel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontroll av Lambda

 

Hvis Lambda sonden har 3 ledninger så løsne de kontakten med de 2 strømledningene. Når den er kald skal motstanden være 3 ohm og 13 ohm når den er varm. Så test den kald, kjør motoren varm og test igjen. så kjøler du motoren og foretar en kontroll test

1998 VW Passat 1.8T Tiptronic

X: 1990 Volvo 240 GL B230F (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste på nettet om en fyr som ahdde samme "issue". Han byttet også sensoren, resettet sensoren, etc. men den kom på ca. annenhver dag.

 

han fikset det ved å bytte lmm.

du kan som sagt ovenfor her, måle deg frem til om den er df.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste på nettet om en fyr som ahdde samme "issue". Han byttet også sensoren, resettet sensoren, etc. men den kom på ca. annenhver dag.

 

han fikset det ved å bytte lmm.

du kan som sagt ovenfor her, måle deg frem til om den er df.

kan hende det var jeg som sa det sombrero

 

jeg hjalp en med samme problem som topic.. motoren var en b230f 93mod classic... såe jeg tipper det er lmm'n som fusker;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok noe annet enn lambdaen på min da ja. Den har en tendens til og gå opp litt i tomgangsturtall etter den har blitt varm, og særlig da jeg har kjørt fort og/eller hardt. Går opp fra 700 til 1200 rpm. Og hvis det er lmm, hvor lønner det seg og kjøpe? Koster den ikke svin? Da blir det nok en tur til Bertelsen på Borgen en dag. Han har sinnsyk peiling på Volvo! Har jo ikke noe diagnoseverktøy selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min også går opp som faen på tomgang etter å ha kjørt hardt med den (B230FK) og så må jeg stoppe den helt å starte opp igjen da går den normalt på tomgang.. veldig irriterende. kan kanskje ha noe med lambda å gjøre da den ligger i garasjen i påvente av en downpipe med gjenger til lambda i :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår