Mean Machine Skrevet Mai 1, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 1, 2005 Lambda lampa lyser støtt og stadig i min 90 245... Utrolig irriterende! Noen som vet hvorfor? Hjelper det og bytte lambda? Den har brukt sinnsyke mengder bensin i det siste og... Men jeg tror det er på grunn av lekkasje i tanken et sted + at noen blyhuer har stjålet bensin av meg to ganger. Slik at gjengene til tanklokket er urunne (lekker i svinger). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gromit Skrevet Mai 1, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 1, 2005 Den måler eksosen slik at den kan blande luft/bensin riktig for mest mulig ren forbrenning som resulterer i lavest forbruk. Så ja. lyser den lampa så bytt sonden. Koster litt ny. bare så du er obs. Siter 1998 VW Passat 1.8T Tiptronic X: 1990 Volvo 240 GL B230F (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VolvoTore Skrevet Mai 1, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 1, 2005 Ny lambdasond koster 2300,-(!!!) hos Mekonomen. Universal koster 1200,- samme sted. Biltema selger lambdasonder til 398,-. Aner ikke hvordan kvaliteten er, men det er vel kanskje verdt å prøve. Det er jo tross alt snakk om 1/6 av prisen! Siter 76 Volvo 242 DL Jubileum-Rullende prosjekt 87 Volvo 245GLE-Bruksbil 82 MB 280SE W126-Prosjekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Danern Skrevet Mai 1, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 1, 2005 Jeg har også samme problem med at den lampa lyser på min 230f motor! Jeg bytta da min sonde (kosta ca 600kr på bil-extra)..det gikk noen timer med råning..og så lyste den igjen. Har prøvd feil søkings funksjonen men den sier at bilen er problemfri! angry Så jeg bare tar av batteriet i et kvarters tid og kobler det til igjen fordi da går den normalt i rundt 20-30 mil før den stopper og lampa begynner å lyse igjen :rolleyes: Si fra hvis du har samme problem og finner løsningen da :) Siter -90`modell 240, med FT motor. -95 e34 525tdsa vurderes for salg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
maxis Skrevet Mai 2, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 2, 2005 Den "lambdalampa" i instrumenthuset er en miljølampe,om den lyser er det langt ifra noe som tilsier at lambasonden er ødelagt så lenge en ikke har feilkode på spesifikk den.. Det kan for eksempel være defekt tempsensor,bensintrykksregulator osv. Sjekk hvilke feilkoder det er før en kjøper nye unødige deler. Får bilen for mye eller lite bensin av en eller annen grunn,kan altså lampa tennes.og lambdaen være hel.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gromit Skrevet Mai 2, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 2, 2005 Kontroll av Lambda Hvis Lambda sonden har 3 ledninger så løsne de kontakten med de 2 strømledningene. Når den er kald skal motstanden være 3 ohm og 13 ohm når den er varm. Så test den kald, kjør motoren varm og test igjen. så kjøler du motoren og foretar en kontroll test Siter 1998 VW Passat 1.8T Tiptronic X: 1990 Volvo 240 GL B230F (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vomaz Skrevet Mai 2, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 2, 2005 problemet kan ikke ha noe med lmm? :rolleyes: Siter Veteranbrakke.. http://www.bilforumet.no/bilmerker/volvo/200-serien/275202-vomaz-volvo-245-83mod-diesel.html ----ALT TE SI TID---- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nnnneh Skrevet Mai 2, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 2, 2005 om LMM er gåen vil motoren gå fint på tomgang de første sekundene etter oppstart. så vil den starte å jage på turtall Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gromit Skrevet Mai 3, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 3, 2005 Kjøp deg Haynes boka. står mye om diagnosering og testing av LMM og diverse andre ting som kjølevannstempgiver osv. Siter 1998 VW Passat 1.8T Tiptronic X: 1990 Volvo 240 GL B230F (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet Mai 3, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 3, 2005 Jeg leste på nettet om en fyr som ahdde samme "issue". Han byttet også sensoren, resettet sensoren, etc. men den kom på ca. annenhver dag. han fikset det ved å bytte lmm. du kan som sagt ovenfor her, måle deg frem til om den er df. Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vomaz Skrevet Mai 3, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 3, 2005 Jeg leste på nettet om en fyr som ahdde samme "issue". Han byttet også sensoren, resettet sensoren, etc. men den kom på ca. annenhver dag. han fikset det ved å bytte lmm. du kan som sagt ovenfor her, måle deg frem til om den er df. kan hende det var jeg som sa det sombrero jeg hjalp en med samme problem som topic.. motoren var en b230f 93mod classic... såe jeg tipper det er lmm'n som fusker;) Siter Veteranbrakke.. http://www.bilforumet.no/bilmerker/volvo/200-serien/275202-vomaz-volvo-245-83mod-diesel.html ----ALT TE SI TID---- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
maxis Skrevet Mai 3, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 3, 2005 som sagt:"lambdalampe"=miljølampe=at noe gjør at den spyr ut for mye avgasser av en eller annen grunn. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mean Machine Skrevet Mai 3, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 3, 2005 Er nok noe annet enn lambdaen på min da ja. Den har en tendens til og gå opp litt i tomgangsturtall etter den har blitt varm, og særlig da jeg har kjørt fort og/eller hardt. Går opp fra 700 til 1200 rpm. Og hvis det er lmm, hvor lønner det seg og kjøpe? Koster den ikke svin? Da blir det nok en tur til Bertelsen på Borgen en dag. Han har sinnsyk peiling på Volvo! Har jo ikke noe diagnoseverktøy selv. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nnnneh Skrevet Mai 3, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 3, 2005 min også går opp som faen på tomgang etter å ha kjørt hardt med den (B230FK) og så må jeg stoppe den helt å starte opp igjen da går den normalt på tomgang.. veldig irriterende. kan kanskje ha noe med lambda å gjøre da den ligger i garasjen i påvente av en downpipe med gjenger til lambda i :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Danern Skrevet Mai 5, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 5, 2005 Hmm..får vel måle litt på min da! Da betyr vel det antakeligvis at jeg kjøpte ny lambda til ingen nytte..men men! Alltid fint med reservedeler :) Siter -90`modell 240, med FT motor. -95 e34 525tdsa vurderes for salg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg