Gå til innhold

Hvor kan jeg få tak i R12 gassen??

Ranger emnet

viper

Anbefalte innlegg

Den er vel ikke lovlig lenger så blir nok litt vanskelig.. Bedre å bygge om kanskje?

Vet den ikke er lovlig, er vel en grunn til jeg spør? Bygge om koster bold iforhold til hva det koster å skvette på litt. De var akkruat gått tomme her i byen, var et verksted som hadde kjøpt inn store mengder før det ble ulovlig.

Så derfor lurer jeg på om noen vet om noen andre som har noe rester liggende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet den ikke er lovlig, er vel en grunn til jeg spør? Bygge om koster bold iforhold til hva det koster å skvette på litt. De var akkruat gått tomme her i byen, var et verksted som hadde kjøpt inn store mengder før det ble ulovlig.

Da beklager jeg noe vanvittig at jeg i det hele tatt svarte.. Bare vet det er en del Granadaer som har fått ombygd AC anlegg pga at de ikke har klart å fått tak i R12..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle hatt tak i den gamle aircondition gassen (R12), er tom på anlegget i bilen min. Noen som vet plasser jeg kan få tak i dette?

Du kan stikke innom et kjølefirma som driver med sånt. De har som regel sånt. Om ikke så finnes det en gass som er en erstatning for R-12. Husker ikke navnet på den gassen. De på kjølefirmaet vet sånt. Fyllte den gassen på Calibraen til en kollega av meg. Funker ennå det.. Og det er 2 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bygde om på en Miata jeg hadde, kostet meg totalt 2000,- inkl. fylling av lovlig R134a gass....... husker ikke i farta hvor jeg kjøpte delene fra......

Settet bestod bare av en sprøyte med noe oljegreier og adapter slanger for r134a koblinger....... ikke noe store greier....

-05 Skoda Octavia

-96 Ford Exploder

-89 Jeep Cherokee Limited

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste som driver med sånt greier å skaffe, men da bør du helst kjenne dem litt.

Det finnes en erstatningsgass som visstnok kan brukes. Det vanskelige er at alle kjøle-folka sier forskjellige ting.

Det du IKKE må finne på å gjøre, er i hvertfall å dytte R134a på et R12-anlegg. Når du fyller på, uansett hva, så sørg for at det også fylles sporingsgass, da det er tydelig at anlegget ditt lekker. Da blir det lettere å finne lekkasjen.

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gassen du skal bruke istedet heter R409A, dette er ett medie som du bare kan fylle rett på. De fleste kjølefirma kan hjelpe deg med dette. Litt enklere enn å bygge om:)

Kan man etterfylle R409A når det er en del R12 der fra før, eller må all eksisterende R12 tappes av?

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kuldemedie som kan brukast som erstatningsmedie for R12 er ICEON 49 eller R401a. Er ingen problem å bruke R401a på bil.

Mvh

Øyvind

Kuldemontør

MK3 2001 Ford Mondeo 2.0 - ex politibil

Mk3 2002 Ford Mondeo 1,8 - bytta inn

MK1 1994 Ford Mondeo 1,8 - solgt

2004 Chrysler Voyager 2,4 SE - firmabilen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man etterfylle R409A når det er en del R12 der fra før, eller må all eksisterende R12 tappes av?

Normalt sett går det fint å etterfylle, men bilar skal ha ei viss mengde med kuldemedie og då er det best å tømme systemet, trykkteste det, vakuumere og fylle på rett mengde med kuldemedie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iceon 49, R409a og R401a er så og si samme mediene. R409a er vell det medie som fungerer mest likt R12 i trykk og temperatur.

Har etterfylt R409a på R12 anlegg uten problemer så du må vell nesten høre med en lokal kjølemontør hva han synes.

Morten

Kjøleteknikker

Hva nå???

*Audi TT Quattro

*Mazda MX-5 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få eit kjølefirma til å sette trykk på anlegget med nitrogen, forhåpentligvis finn dei ein eller fleire lekkasjer og tetter desse. Beste enden å starte i.

BRG'91: Fint å sjå at det er fleire fagfolk her

Lenke til kommentar
Del på andre sider