Gå til innhold

Dempertårnstag, eller tykkere stab. stag?

Ranger emnet


Roberto

Anbefalte innlegg

Hva er best?

De har jo forskjellig funksjon så hva som er best kommer annpå bilen.

 

Stab-staget stiver opp understell, og motvirker krenging.

Dempertårn-stag stiver opp chassis, og motvirker vridning i chasiss/kaross.

 

Originally posted by Robert

Ulempen er at hvis det blir for stivt, så kan innerhjulet løfte seg fra bakken og uten tornstag, så kan du risikere at ruten.. Vel.. Faller ut!:)

 

Så begge deler er vel beste løsning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chassie

Framvagn:

Ökad spårvidd ger:

+ Lägre tyngdpunkt i förhållande till spårvidd vilket gör att hjullastförskjutningen i sida minskar.

- Bilen blir bredare vilket tvingar fram mindre radier i kurvor.

Hårdare fjädrar fram ger:

+ Minskat fjäderutslag, vilket kan göra det möjligt att sänka bilen mer.

+/- Ökar framvagnens egenfrekvens, vilket ger snabbare "respons".

+/- Framvagnen dyker och reser sig mindre vid broms och acceleration, förutsatt att man har <100% antidive-geometri.

+/- Framvagnen kränger mindre vid kruvtagning. En viss krängning är dock önskvärd om krängingshämmare skall kunna användas för att balansera under- överstyrning.

+/- Framvagnen tar upp större del av rollmomentet vilket gör bilen mer understyrd.

- Hårdare fjädrar försämrar hjulens förmåga att följa vägens ojämnheter.

- Försämrad komfort och mer vibrationer i karossen.

Sänkning av bilen fram utan andra modifiering fram ger:

+ Lägre tyngdpunkt i förhållande till spårvidd vilket gör att hjullastförskjutningen fram i sida minskar och således verkar för att göra bilen mer överstyrd.

+/- Lägre markfrigång.

- Sänker oftast rollcentrum vilket i sig gör att framvagnen får ta större del av rollmomentet och alltså verkar i riktning för en mer understyrd bil. (Observera att detta står i motstats till första punkten, så om det blir mer under- eller överstyrt beror på vilken av dessa två effekter som dominerar, detta får man prova, beräkna eller gissa).

- Ger oftast försämrad "camber gain" eftersom bäramarnas arbetsområde kan ändras till det sämre.

Mer Caster ger:

+ Mer "camber gain" vid styrutslag.

- Mer upprätande styrmoment och således mer styrmotstånd.

Bakvagn

På Volvo 240 verkar vissa höja de övre momentstagens infästning i karossen utan att ändra de nedre. Detta tror vi inte på. I vilket fall kan man undra vad syftet är? Att höja de nedre bärarmarnas infästning i karossen har följande effekt:

+ Bakaxeln kan fås att styra ut i kurvan vid "bump" istället för in.

+/- Ger mer anti-squat.

 

 

...står ikke noe om stab-stag der, men uansett kommer det jo an på hva slags underlag du skal kjøre på da...

'93 mercedes 320TE

'03 peugeot 206sw

'68 white M6

'64 amazon HGV

osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått for demper-tårn stag, da dette kun kan forbedre bilens egenskaper. Mens endring av stab.stag kan i værste fall føre til dårligere kjøre egenskaper. F.eks: setter man på super stivt stab.stag vil dette motvirke hensikten med et uavhengig hjuloppheng. (Satt ganske på spissen...);)

-88 Sierra cosworth

411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår