Tor O'Connor Skrevet Mai 1, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 1, 2005 tenkte jeg skulle få montert på effektanlegg i min 1988 626 2,0i 16v. en kompis av meg kommer til å lage det til meg da han er sveiser. den ene grunnen er at det blir billig, og den andre grunnen er at det blir doble potter så dette kan bli riktig porno. jeg lurer på om noen her vet noe om effekt-tap/økning. det kom meg nemlig for øret at hvis motsanden i effektanlegget blir for lav eller høy så reduseres effekten. mens en annen sa at dette stemte, men at det ikke gjelder 4 sylinders motorer. regner med at det er noen som har samme motor som meg og har effektanlegg, blir det grom lyd? sånn at man kan leve med det. noen som har noe kunnskap om dette så sender jeg blomster i posten ;) Siter nå: mazda 626 2,0i 16v DOCH 1988 modell (148 HK) før: golf 3 1,4i 1994modell (60 HK) en vis mann sa en gang til en bileier med liten motor: "if you can't race it, style it " Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
otis Skrevet Mai 2, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 2, 2005 Hvis motstanden i eksos anlegget blir for liten, så vil jo motoren miste effekt. Dette skal gjelde alle motorer, enten det er 4,6,8,10 sylinder eller mindre. Tror det er slik at med for liten motstand så mister du mest dreiemoment... Tror jeg.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
WireD Skrevet Mai 2, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 2, 2005 jeg har hørt at om du har for stort eksosanlegg, mister du litt bunndrag, men får det igjen på toppen, og omvendt med litt for lite anlegg :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FE3T Skrevet Mai 3, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 3, 2005 Skiftet ut alle pottene på en 88 16v sedan for noen år siden, Brukte Simons 2". 2 potter foran, bak potta ble laget med 2 potter ved siden av hverandre og et Y rør foran. det hele ble pyntet med 2 stk 2,5" DTM tuter. Problem nr 1: Bilen ble ekstremt bråkete. måtte til slutt bruke 1 stk såkalte decibel insatser i hver av bakpottene for å få støynivået ned på et vettugt nivå. Problem nr 2: Bilen ble svakere på lave turtall. Problem nr 3: Motstanden ble så lav at uforbrent bensin rakk å komme ut av eksos portene før disse stengte. resultatet var att de 2 fremste pottene etter en stund hadde fått all dempe ulla brent ut, og dermed laget en masse ufyselige ringle lyder og generelt sett ga bilen en merkelig metallisk eksos lyd. + at denne forbrenninga i eksos anlegget laget masse svart feit sot som DTM stussene fordelte oppover hele bak enden av bilen. Bildet viser bilen etter bare et par km siden siste vask. Enden på visen ble at jeg gikk tilbake til orginal eksos anlegg. Ps bilen ble kassert etter en kollisjon i Desember 03. da med 415000. km på måleren. Står hjemme som delebil ;) Det er mulig at en universal kammer potte (den typen du ikke ser igjennom ) kan gi bedre resultater både med støynivå og med unngå problemet med uforbrent bensin i eksos anlegget. men da jeg ikke har prøvd kan jeg ikke si dette med sikker het. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tor O'Connor Skrevet Mai 3, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 3, 2005 hmm..... simons er vel et originalt effektanlegg antar jeg ja? da vil vel konklusjonen bli at me et hjemmesnekra blir det bare sorgen.... kanskje jeg skal revurdere saken litt å heller sette i sportsfilter, da det mest var lyd jeg var ute etter Siter nå: mazda 626 2,0i 16v DOCH 1988 modell (148 HK) før: golf 3 1,4i 1994modell (60 HK) en vis mann sa en gang til en bileier med liten motor: "if you can't race it, style it " Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FE3T Skrevet Mai 4, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 4, 2005 hmm..... simons er vel et originalt effektanlegg antar jeg ja? Nei. dette var orginale rør og Simons universal dempere (av typen du kan se rett igjennom) Jeg bare kuttet bort orginal demperene og sveiste på Simons demperne. Trur Simons sitt "Orginale" effekt anlegg ville være mye bedre enn et hjemme snekret, da jeg regner med at både støynivå og motstand er mer i tråd med hva motor og utslipskrav krever. Trur heller ikke prisen er nevneverdig høyere enn et orginal anlegg. Det som er litt ironisk. er at jeg sannsynligvis må bruke et hjemme snekret anlegg på min bil nå. Dette på grunn av at turboladeren i seg selv yter såpass stor motstand at resten av eksos anlegget bør være relativt åpent. (håper 3 stk 2,5" dempere gir et støynivå det går å leve med, da turboen også hjelper til med å dempe) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Elanzer Skrevet Mai 4, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 4, 2005 mener effektanleget dem har på bilxtra kostet 1900kr til mazda 626 GD... husker ikke, en liten stund siden eg sjekka :) Siter x 86 Mazda RX7 Turbo II - 88 Mazda 626 2.0i 16v (prosjekt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Xplod Skrevet Mai 4, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 4, 2005 som regel er faktisk effektanlegg fra simons billigere enn original anlegg. Siter 03 Bmw E46 320 cab[Apr09-] 93 Bmw E36 318I[jul10-] X:92 Bmw E36 318is sedan[juni07-sept09] X:93 Bmw E36 325 Cab[mar07-aug07] X 04 VW Golf V FSI Sportline[nov06-apr07] X 85 VW Jetta 1,6L[des09-Aug10] X:92 Mazda Mx-3[okt04-aug06] Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sjefolainen Skrevet Mai 4, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 4, 2005 Simons er billig og faktisk verdt hver eneste krone. Siter -sola er god, sola er toppen, sola er fin og den varmer på kroppen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oystein Skrevet Mai 18, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 18, 2005 jeg bytta ut min bakre potte med en universal lyddemper.. bilen bråkte noe helt forferdelig.. det var en slik potte som man ser rett igjennom! sats på en kammerpotte.. jeg måtte også ta av den etter en stund.. Siter Opel Vectra B 2,0 16v 96 modell. senket og 17" OZ felger med ukjent navn.. :afro C Kadett 79 mod:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.