Gå til innhold

effektanlegg til 626

Ranger emnet


Tor O'Connor

Anbefalte innlegg

tenkte jeg skulle få montert på effektanlegg i min 1988 626 2,0i 16v.

en kompis av meg kommer til å lage det til meg da han er sveiser.

den ene grunnen er at det blir billig, og den andre grunnen er at det blir doble potter så dette kan bli riktig porno.

 

jeg lurer på om noen her vet noe om effekt-tap/økning.

det kom meg nemlig for øret at hvis motsanden i effektanlegget blir for lav eller høy så reduseres effekten. mens en annen sa at dette stemte, men at det ikke gjelder 4 sylinders motorer.

 

regner med at det er noen som har samme motor som meg og har effektanlegg, blir det grom lyd? sånn at man kan leve med det.

 

noen som har noe kunnskap om dette så sender jeg blomster i posten ;)

nå: mazda 626 2,0i 16v DOCH 1988 modell (148 HK)

før: golf 3 1,4i 1994modell (60 HK)

en vis mann sa en gang til en bileier med liten motor:

"if you can't race it, style it "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiftet ut alle pottene på en 88 16v sedan for noen år siden,

Brukte Simons 2".

2 potter foran, bak potta ble laget med 2 potter ved siden av hverandre og et Y rør foran. det hele ble pyntet med 2 stk 2,5" DTM tuter.

 

Problem nr 1:

Bilen ble ekstremt bråkete. måtte til slutt bruke 1 stk såkalte decibel insatser i hver av bakpottene for å få støynivået ned på et vettugt nivå.

 

Problem nr 2:

Bilen ble svakere på lave turtall.

 

Problem nr 3:

Motstanden ble så lav at uforbrent bensin rakk å komme ut av eksos portene før disse stengte.

resultatet var att de 2 fremste pottene etter en stund hadde fått all dempe ulla brent ut, og dermed laget en masse ufyselige ringle lyder og generelt sett ga bilen en merkelig metallisk eksos lyd.

+ at denne forbrenninga i eksos anlegget laget masse svart feit sot som DTM stussene fordelte oppover hele bak enden av bilen.

 

Bildet viser bilen etter bare et par km siden siste vask.

Sedan3.jpg

 

Enden på visen ble at jeg gikk tilbake til orginal eksos anlegg.

 

Ps bilen ble kassert etter en kollisjon i Desember 03. da med 415000. km på måleren.

Står hjemme som delebil ;)

 

Det er mulig at en universal kammer potte (den typen du ikke ser igjennom ) kan gi bedre resultater både med støynivå og med unngå problemet med uforbrent bensin i eksos anlegget.

men da jeg ikke har prøvd kan jeg ikke si dette med sikker het.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm..... simons er vel et originalt effektanlegg antar jeg ja?

da vil vel konklusjonen bli at me et hjemmesnekra blir det bare sorgen....

kanskje jeg skal revurdere saken litt å heller sette i sportsfilter, da det mest var lyd jeg var ute etter

nå: mazda 626 2,0i 16v DOCH 1988 modell (148 HK)

før: golf 3 1,4i 1994modell (60 HK)

en vis mann sa en gang til en bileier med liten motor:

"if you can't race it, style it "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm..... simons er vel et originalt effektanlegg antar jeg ja?

 

Nei. dette var orginale rør og Simons universal dempere (av typen du kan se rett igjennom)

Jeg bare kuttet bort orginal demperene og sveiste på Simons demperne.

 

Trur Simons sitt "Orginale" effekt anlegg ville være mye bedre enn et hjemme snekret, da jeg regner med at både støynivå og motstand er mer i tråd med hva motor og utslipskrav krever.

Trur heller ikke prisen er nevneverdig høyere enn et orginal anlegg.

 

Det som er litt ironisk.

er at jeg sannsynligvis må bruke et hjemme snekret anlegg på min bil nå.

Dette på grunn av at turboladeren i seg selv yter såpass stor motstand at resten av eksos anlegget bør være relativt åpent. (håper 3 stk 2,5" dempere gir et støynivå det går å leve med, da turboen også hjelper til med å dempe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som regel er faktisk effektanlegg fra simons billigere enn original anlegg.

03 Bmw E46 320 cab[Apr09-] 93 Bmw E36 318I[jul10-]

X:92 Bmw E36 318is sedan[juni07-sept09] X:93 Bmw E36 325 Cab[mar07-aug07]

X 04 VW Golf V FSI Sportline[nov06-apr07] X 85 VW Jetta 1,6L[des09-Aug10]

X:92 Mazda Mx-3[okt04-aug06]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

jeg bytta ut min bakre potte med en universal lyddemper.. bilen bråkte noe helt forferdelig.. det var en slik potte som man ser rett igjennom! sats på en kammerpotte.. jeg måtte også ta av den etter en stund..

Opel Vectra B 2,0 16v 96 modell.

senket og 17" OZ felger med ukjent navn.. :afro

C Kadett 79 mod:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår