Gå til innhold

Simulering av kick-paneler...(fake kasser)

Ranger emnet


Blend_2097

Anbefalte innlegg

Snakket med en kamerat i helgen, og han sa noe litt lurt:) Han nevnte at han hadde sett flere stykker som hadde brukt høytalerstoff til å simulere en kasse på mindre høytalere.. Noen som har sett dette selv? Nå er det ikke snakk om noe bra SQ opsett, så det er sagt. Men han sa at det fungerte på den måten at man hadde flere lag med trekk som ligger inntill høytaleren på baksiden, festet i "ringene" som man kutter til. Ved riktig mengde lag, vil høytaleren se en kasse. Fordi luftmotstanden blir lik når den presses igjennom stofflagene(alt fra 3-8lag). Skjønner dere hva jeg mener? På den måten kunne man få rimelig bra size på frontsettet(8" el 10") uten å måtte bygge omm hele døren pga plassen de egentlig skal ha.

 

Noen som har noe tanke vedrørende dette? Eller aller helst noe baktanke. Pluss sidene må jo være plass-besparelse, og ikke minst billigere enn å støpe(noe som igjen tar tid).

 

Mvh

Simon

Da var vi igang:)

2*Kicker S15L7"+KX2500.1 på 2680wrms=?

Time will tell;)

Prosjekttråd: http://www.bilforumet.net/showthread.php?p=961564#post961564

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette har jeg gjort i aarevis der anledningen byr seg ;) kan kalles en aperiodisk losning (eller som jeg bruker forklare som en "dempet free-air" losning)....

 

noe annet som blir gjort er aa tape fast dempeull paa chassiet for aa dempe membran vandring.

det vil gi litt motstand men det maa proeves og feiles for aa faa det rett..

 

ellers bruker jeg aa borre et stort hull i glassfiber kick panel og lage en slags tykk membran/ventil av stoff foran hullet og putte panelet fullt med polyfill..dette vil dempe boks lyden og lage en meget bra kick/mid-bass.

 

hva mener du med hoyttaler stoff?-ikke slikt stoff som man finner paa hoyttaler fronter i stua vel...?det er litt for tynt..

til aa lage membran/ventil bruker jeg flere lag med kassestoff, det har passe motstand med 2~3lag til en 6" i kickpanel..kommer an paa hullet..

 

mvh, stig

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener self kasse-stoff. Så dette vil funke? Da trenger jeg ikke så sinnsyk ommbygging i dørene forran.. Holder på å støpe kasser på 21l på hver side til 6" mine.... Mye mer arbeid enn forventet pga plassmangel:/

 

Skal også ha 5 1/4" og 52mm diskanter. Blir lite med plass som du sikkert skjønner. Dette er jo ikke en kupè med lange dører og masse plass.. Da trenger jeg bare å støpe en form helt fremme i panelet til 6"erene så bygge videre på denne til resten av frontsettet. Så prøve meg fram med hvor mange lag med trekk som skal til for å få riktig motstand.

 

Hvordan blir dette lydmessig? Har du noen erfaringer der? Har du hørt dette i praksis? Frontsettet er forøvrig fra Alpine og skal spille meget fint. Det blir såfall bare 6" som skal få dette opsettet.

 

Mvh

Simon

Da var vi igang:)

2*Kicker S15L7"+KX2500.1 på 2680wrms=?

Time will tell;)

Prosjekttråd: http://www.bilforumet.net/showthread.php?p=961564#post961564

Lenke til kommentar
Del på andre sider

generelt kan vel alle hoyttalere brukes i aperiodisk.. da det er bare en brems for bevegelsen.

aperiodisk er ikke saa "bra" som portet/lukket naar det gjelder effektivitet men noen(fleste) ganger vil det spille finere enn i en kasse..

selv om en kasse kan lagete boomete bass og hard bass saa er aperiodisk litt jevnere i frekvensgangen..

men da seff om det lages slik at det i det hele tatt funker..som feks at duken er for tynn og ikke bremser i det hele tatt..

en fordel er at hullet/ventilen er like stor som membranen i seg selv for aa ikke lage komresjon.

 

om det er bare 6" som faar aperiodisk er jo greit, men er jo bare aa prove aa sette opp roer som har diameter til elementa og montere de i og koble forsterkeren paa og putte polyfill eller lignende inni roret.

tykkelsen paa fillet forandrer lyden..seff..jo tykkere jo mere bremset..

 

mvh, stig

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at det er liten plass hvor elementet skal plasseres...

 

Det skal i tilegg vinkless opp mot meg, og ikke rett ut. Her er hvordan det vil bli med rett plassering, men da går ikke døren igjen pga en intigrert ekstralomme som henger på sjåførsiden nederst på setet.(tegnet på under 1 min, så ikke klag:P)

 

dr.bmp

 

Men hvis jeg dreier det opp og litt ut nederst, er det plass... Går det fint å kutte røret på skrått? Kan ikke se at dette vil ha noen betydning egentlig. Men har fått tak i rør idag, men kun 30cm. Dersom det ikke går med skrå, må jeg finne på noe nytt.. Du nevnte 6", mulig jeg her skrvet feil, det er hvertfall 8". Men det skal nokk gå det også:)

 

Mvh

Simon

Da var vi igang:)

2*Kicker S15L7"+KX2500.1 på 2680wrms=?

Time will tell;)

Prosjekttråd: http://www.bilforumet.net/showthread.php?p=961564#post961564

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er ikke saa veldig viktig aa vinkle midbassen(6" eller 8") mot deg..men det kommer an paa hvilke frekvenser den skal jobbe i.

fra60hz til 120hz er sikkert passe da 8" er ganske stort og med litt folsomhet paa den vil den spille hoyt i det omraadet, men da igjen ikke saa hoyt at den drar ned lyden fra mellomtonen.

det viktigste er aa faa rettet/plassert mellomtonen slik at de lager et bra lydbilde..da baade plassering av lyd og frekvens-gjengivelse.

 

det er lett aa faa plonk lyd eller annet om man putter mellomtone i dashbord som ikke er dempet eller ikke har myk innside..ofte litt hul lyd.

derfor er det greit aa prove med en aperiodisk der og..eller noe som i det hele tatt kan bremse litt membran utsving og dempe litt ressonse/ulyder som kan smittes fra dashbord til elementet/membranen.

 

roeret i seg selv trenger ikke vere saa langt da det kommer an paa materialet du skal bruke til ventilen.

bruker du et ganske tett materiale kan ventilen vere meget tynn..3-5cm..da blir roeret like langt som ventilen pluss monterings dybden paa elementet.

 

men jeg anbefalte roer bare for aa finne ut hvilke og hvor mye materiale som maa brukes til ventilen for aa faa noenlunde grei lyd/bass.. om roeret er kappet 45` spiller ingen trille det er ventilen som bestemmer uansett.

 

saa kan du bruke den ventilen til hvilken som helst konstruksjon, enten det er kickpanel eller i doerer eller i dashen..

forstaar..?

kan jo prove og kutte til en sirkel med rockwool som paaser i roret,med litt press,kle den med en T-shirt eller lign forst.

 

da vil du jo hoere hvordan lyden/bassen er av elementet med og uten ventilen. er bare og legge de paa doerken ;)

siden den ikke skal spille saa mye under 50-60hz kan du bruke et ganske tett materiale,men prov rockwool el.lign..

du kan og prove og kutte rockwoolen til en smultring saa magneten gaar inni saa da vil du faa mer lengde paa virkeomraadet paa ventilen..

 

var detta forstaaelig da?

 

 

mvh, stig

(som seriost savner noen bokstaver paa tastaturet...hmf...)

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår