Gå til innhold

Hjemmelaget turbokit til golfen ?

Ranger emnet


Mandel

Anbefalte innlegg

Har som alle andre lekt med ide'er om turbo i golfen fra dagen jeg kjøpte den, og nå tenkte jeg og prøve og få en komplett liste over hva som egentlig trengs? Noe ferdig-kit fra trykladning eller eip blir og utelukke pga pris og tull.

Det jeg leter etter er billig varianten, av de hovedsakelige og vitale delene fra andre biler, og evt nye deler.

 

 

-Eksosmanifold fra Tdi /m turbo.? 700-1100.- ( hva må gjøres for og få den til og passe? )

-Bensintrykksregulator ( hvor og pris ) ?

-Bensinpumpe ( pris og hvor ) ?

-Ic 1500.-

-Rør 5-600.-

-Chip ( hvor, pris) ?

-Kammer 2-3500.-

-Større eksos 1200.-

-Dobbel topp-pakning (?)

 

hvor mye kan man lade med orginale stempler ?

0.4 - 0.5 ?

 

komplisert og få tak i stempler til motoren som bidrar til lavere komp?

eller må man frese de orginale stemplene ?

 

er i hovedsak dette jeg har fått med meg, men vær vennelige og legg til deler, priser, hvor det kan skaffes o.l så kan det forenkle prosessen for de som evt. går med like tanker om turbo, men som ikke vil punge ut med nærmere 30 daler for litt plystring og bedre aks.

1994 mazda 323 gt-r.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nja har både kjørt, og er daglig passasjer i en corrado g60, men turbo er liksom steget over..vil ha "ketsjup-effekten" kombinert med knegging fra tilbakeslag (<-- noe som blir verre med en g-lader) kombinert med dump-lyd

Vil i tillegg slippe og søle og betale overhalinger av laderen, og en komplett g-lader i god stand blir fort like dyr som hele turbo-operasjonens deleliste..

 

dessuten er det vel et ugruelig herk og få montert g-laderen på 90hk 1,8l motoren uten at komp. senkes og tull og ball.

1994 mazda 323 gt-r.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nja har både kjørt, og er daglig passasjer i en corrado g60, men turbo er liksom steget over..vil ha "ketsjup-effekten" kombinert med knegging fra tilbakeslag (<-- noe som blir verre med en g-lader) kombinert med dump-lyd

Vil i tillegg slippe og søle og betale overhalinger av laderen, og en komplett g-lader i god stand blir fort like dyr som hele turbo-operasjonens deleliste..

 

dessuten er det vel et ugruelig herk og få montert g-laderen på 90hk 1,8l motoren uten at komp. senkes og tull og ball.

 

Det med effekten tror jeg ikke vil blitt så stor forskjell på, såfremst motoren skal være urørt ellers.. Det med lyden blir da en annen sak:D

 

Er vel "mindre" jobb å ettermontere kompressor sats enn bygge om til turbo, i utgangspunktet, spørs jo bare om det er mulig uten at noe ryker..

G-laderen trenger jo ikke bli så dyr den, men skjønner hva du mener.. Mye ved ombygging avhenger jo tross alt av hvor mye en gjør selv..

 

- Turbo og manifold kan du sikkert hente på dynga ifra 1,6Td elns,

- ic kan du vel hente fra samme motor eller ifra en liten lastebil e.l. Blir fort billig da, spesielt hvis du har kompiser som kan sveise..

- Må vel ikke chippe, men er vel noen som selger Unichip her til lands, holder vel fint det..

- Bensintrykksregulator og pumpe kan du sikkert hente fra en Vr6, GTi16v elns, igjen mye fint på dynga:D,(også gratis hvis du har store lommer;) )

- Må vel ikke bytte kam vel.. Såfremst du ikke skal lade allverden så klarer vel den orginale toppen seg bra..

 

Men, hvis du summerer alt her, så kommer du fort opp i prisen av hva f,eks en G60 motor koster, så spytter du i et par tre lapper så har du turbo på den og endel mer "kamfer" under huven.. Husk at det er også en fordel å ha bremser for å stoppe dette igjen...

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må vel også bytte til skivebremser bak også? Må man da skifte ut hele akslingen? Pris på noe sånt - sånn ca?

 

Må vel bytte spindel med lager og nav, så skiver og kalipper.. I tillegg må du legge opp noen andre/nye bremserør/slanger.. Mulig du må bytte pumpe eller master også.. Dette blir da svindyrt hvis du kjøper orginalt, NBS selger ombyggingssett, husker ikke den nøyaktige prisen, men tror det var ca. 4000.-

 

Kan sikkert bruke bakstilling fra Golf2 eller Corrado, komplett med skiver osv.. blir billigere da..

 

Når/hvis jeg får somlet meg til å lempe i 2,0 i motorrommet mitt kommer jeg til å drite i bytte bremser bak, kun foran..

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må vel også bytte til skivebremser bak også? Må man da skifte ut hele akslingen? Pris på noe sånt - sånn ca?

 

Bruk bakstillinga fra en G3 GT. Den har 4x100 og skivebremser.

 

En G2 GTI bakstilling ligger rund 1500. så si 2500 for en som passer en G3 (høggern)

 

Kan tenke meg man må ha 5x100 bremseskiver om man skal ha noe mer effekt enn GTI har.......

Eller hva tror folket?

Dodge D200, 79 mod -- Daihatsu Rocky 2,8TD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nesten det "enkleste" ville vært å fått tak i en komplett G60 motor uten g-lader..

Så fått tak i en tdi manifold, som man modder for å få plass, og sveise flens til T3 turbo..Så er det jo litt rørbygging og diverse da.. :)

Aldri noen enkel vei til turbo.. :)

- 1990 Vw Golf GTI 16v Turbo - Powered By Porsche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nesten det "enkleste" ville vært å fått tak i en komplett G60 motor uten g-lader..

Så fått tak i en tdi manifold, som man modder for å få plass, og sveise flens til T3 turbo..Så er det jo litt rørbygging og diverse da.. :)

Aldri noen enkel vei til turbo.. :)

 

Hører at G60 motoren må ha så mye omsorg enn de fleste? Mye overhallinger osv..? Eller..? :confused:

| -My rides- |

 

 

[X] VW Golf III 1,8 GL - 95 mod. aka. "Hot Stuff" (solgt)

[X] Suzuki FZ 50 - 87 mod (dævkjørt, solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk bakstillinga fra en G3 GT. Den har 4x100 og skivebremser.

 

En G2 GTI bakstilling ligger rund 1500. så si 2500 for en som passer en G3 (høggern)

 

Kan tenke meg man må ha 5x100 bremseskiver om man skal ha noe mer effekt enn GTI har.......

Eller hva tror folket?

 

Mener å huske at G60 er levert med 4x100 skiver... er vel mer krutt i denne enn det er i en GTI. Tror det skal gå å sette på alt fra bosset og ut fra en G60 bak på golf 3.

<3 VW <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hører at G60 motoren må ha så mye omsorg enn de fleste? Mye overhallinger osv..? Eller..? :confused:

 

Det gjelder bare hvis du kjører veldig hardt hele tiden, med mye ladetrykk, og det som går da er rådelager. De er de samme som på 1,6L 75 hk doh

 

Kan også få litt slitekanter i sylinderene med villmanskjøring på kald motor. Motoren har forholdsvis korte råder og det hjelper ikke akkurat da.

 

Vil nok anbefale deg en G60 motor. Den er som skuddsikker å regne ifht til din 90 hk motor. Da får du med deg skikkelig sprut også.

 

Er bare laderen som skal ha overhalinger hver 75000 ca med orginal ladehjul.

 

De fleste overhaler jo ikke g-laderen, derav det dårlige ryktet. Ryker laderen kan motoren ryke hvis det kommer spon inn i motoren

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjelder bare hvis du kjører veldig hardt hele tiden, med mye ladetrykk, og det som går da er rådelager. De er de samme som på 1,6L 75 hk doh

 

Kan også få litt slitekanter i sylinderene med villmanskjøring på kald motor. Motoren har forholdsvis korte råder og det hjelper ikke akkurat da.

 

Vil nok anbefale deg en G60 motor. Den er som skuddsikker å regne ifht til din 90 hk motor. Da får du med deg skikkelig sprut også.

 

Er bare laderen som skal ha overhalinger hver 75000 ca med orginal ladehjul.

 

De fleste overhaler jo ikke g-laderen, derav det dårlige ryktet. Ryker laderen kan motoren ryke hvis det kommer spon inn i motoren

 

Sorry off-topic Mandel:(:

 

Hva må til for å bytte til G60 da? Hva av deler må byttes, og hvor mye må man regne med å punge ut sånn ca. priser? :)

| -My rides- |

 

 

[X] VW Golf III 1,8 GL - 95 mod. aka. "Hot Stuff" (solgt)

[X] Suzuki FZ 50 - 87 mod (dævkjørt, solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer jo ann på hvor langt motoren har gått osv

 

Regn med 5-8000 for motor, gear og ledningsnett tipper jeg. Avhengig av om laderen følger med osv....

 

Bytt bytt komplett motor/ gear, clutch, ledningsnett til motor og bremser

 

Bruttern har kjøpt komplett Corrado G60 delebil for 3000,-!!!!!!

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lekt litt med tanken selv angående turbo på 1.8 literen. Etter hva jeg har hørt om G60 så virker det som om den må overhales ofte, og det koster jo noen lapper. Tilbake til turbo'n ;) Etter som jeg har skjønt så passer g3 tdi manifolder med litt modifisering. Noe som burde la seg gjøre. T3 turbo er jo ikke så vanskelig å få tak i at det gjør no. Liten intercooler fra høgger'n, koster ikke såå mye.

 

ting å legge til på lista di

Olje til turbo'n

Modifisere bunnpanna for oljeretur og legge slange ned dit fra turbo. Passer muligens bunnpanna fra diesel III'er?

Større dyser?

 

Vet ikke hvor mye hester du hadde tenkt å få ut av dette men sånn mht til bremser så bruker dem G60 bremser på Golf I med 16v (139 hk) og får dette godkjent.

[ ] 1995 VW Golf GL

[ ] 1985 VW Golf CL (delebil)

[ ] 1983 VW Golf GTI [Prosjekt Tråd]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår