Gå til innhold

Gatebil våler 2 Hvem kommer?

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

  • Svar 63
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

La oss si at jeg putter rundt på en liten pocketbike rundt Vålerbanen og aner fred og ingen fare, kommer det da noen gærninger med refleksvest og sparker meg a sykkeln da? Eller går det greit?

En gærning fra Lommedalen,

var hardhendt på brennstoff pedalen.

Hans styring var slurven.

Han skar ut i kurven.

Med helskru i saltomortalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss si at jeg putter rundt på en liten pocketbike rundt Vålerbanen og aner fred og ingen fare, kommer det da noen gærninger med refleksvest og sparker meg a sykkeln da? Eller går det greit?

 

OBS: Det er forbudt med engangsgriller grunnet regler fra brannvesnet. Mopeder, scootere, ATV etc. er ikke tillat inne på området.

 

Jeg skal oxo ha meg mine Pocketbiker, men fikk klar beske om at det var ikke noe kjøring med de da ble det kaos.. så vi får se den må vel stå "parkert" sammen med resten av kjøretøyene i helgen ja..

 

;(

 

Men vi håper på god vær!

Langtid:

Fredag 20.05

Regn 6°C Lett bris 4m/s

Lørdag 21.05

Regn 10°C Laber bris 5m/s

Søndag 22.05

Regn 13°C Lett bris 4m/s

Mandag 23.05

delvis sol 14°C Lett bris 3m/s

 

storm

-83- PORSCHE 944 S1

-75- JAGUAR ZJ6-C

-87- JAGUAR XJ 40

-76- JAGUAR XJ 6-C

-99- Hyundai Coupe 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kommer, men kommer veivesenet til å stå klare som i fjor? Husker at det var flere som ble stoppet og måtte ta av alt mulig med klister ol...er ikke interesert i mangellapp nå, det har jeg ikke råd til :(

Det heter vel strengt tatt biltilsynet, vegvesenet har lite å gjøre med hva du kjører hehe..

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kommer, men kommer veivesenet til å stå klare som i fjor? Husker at det var flere som ble stoppet og måtte ta av alt mulig med klister ol...er ikke interesert i mangellapp nå, det har jeg ikke råd til :(

 

Må nesten regne med det..

 

men her er noe og tenke på så slipper du unna litt..

Parkeringslys

Det er ikke tillatt å bruke mer enn 2 parkeringslys samtidig. Det er altså ikke lov til å bruke parkeringslyspæren i ettermonterte lyskastere hvis de ordinære parkeringslysene samtidig er tent.

Parkeringslysene skal alltid være tent, både i kombinasjon med nærlys, tåkelys og fjernlys.

Nærlys

Det er ikke tillatt ha flere enn 2 nærlys.Disse skal ikke lyse sterkere enn 0,7 lux i en høyde av 1,10 meter, målt 25 meter foran lykten.

Det er tillatt å bruke nærlys i kombinasjon med fjernlys.

Det er ikke tillatt å bruke nærlys i kombinasjon med tåkelys.

 

Tåkelys (kurvelys)

Det er ikke tillatt å ha flere enn 2 tåkelys.

Det er ikke tillatt å bruke tåkelys i kombinasjon med nærlys.

Det er tillatt å bruke tåkelys som kjørelys i stedet for nærlys på dagtid.

Det er i utgangspunktet ikke tillatt å bruke tåkelys i kombinasjon med fjernlys. Unntaket er kurvekjøring i lav hastighet (10-20 km/t).

 

Fjernlys

Det er i dag tillatt å ha 2 eller 4 fjernlys. 3 fjernlys er ikke tillatt. De aktiverte fjernlysene (2 eller 4 stykker) skal aldri lyse sterkere enn 360 lux. Vegdirektoratet kan imidlertid opplyse om at en forskriftsendring er på vei nær det gjelder dette punktet. I løpet av kort tid vil antall tillatte fjernlys økes fra 4 til 6 og tillatt lysstyrke økes til fra 360 til 480 lux.

 

Ettermonterte bremselys

Ettermonterte bremselys, også av den høytsittende typen, skal lyse kontinuerlig ved aktivering. Ettermonterte bremselys som blinker eller på andre måter er egnet til å forstyrre medtrafikanter, er ikke tillatt.

 

Sidemarkeringslys

Oransje sidemarkeringslys ble tillatt brukt på personbiler i Norge fra 1. oktober 1999. Oransje sidemarkeringslys brukes oftest på tunge kjøretøyer, men brukes også av enkelte personbil-produsenter, blant andre Volvo.

 

Roterende, blinkende, gult lys

Roterende og blinkende gult lys (ofte kalt saftblander) er tillatt brukt der kjøretøy brukes på en uvanlig måte eller i strid med trafikkreglene, for eksempel ved graving på eller ved vei, saktegående kjøretøyer og spesielt bred last.

 

 

Harry-lys/

Blått lys under bilen og andre typer spesial-lys er ikke tillatt.

Kun til "show-off" når bilen står i ro.

 

ECE-godkjenning

Husk at alt lovlig lys-utstyr skal være ECE-godkjent. ECE-godkjent lysutstyr er merket med "E" eller "e"

 

Lys

Utvalget av pærer til frontlys er stort og det kan gi positive effekter ved å velge gode pærer. Det er viktig at pærene godkjent i henhold til ECE-reg nr 37 eller at de er E-merket. Dette er trykket på pakningen eller på selve pæren. Da er du garantert god kvalitet og de er lovlige å bruke. H4 pærer skal være på 60/55W. Pærer leveres med effekt opp til 120W, men disse er ikke tillatt og de kan, på grunn stor varmeutvikling, gjøre at reflektoren i lykten blir ødelagt.

 

Tildekking av deler av lykten med "stylinglister" eller lignende er ikke lovlig.

 

Fargede baklykter, f. eks helt røde eller helt sorte er greit når du kjøper dem slik fra leverandør. De er E-merket og tilfredsstiller kravene til lysstyrke. "Selvsoting" er ikke tillatt.

 

Styling av karosseri

Her er det ikke så mange formelle krav og forholde seg til, men et par ting er verdt å nevne. Det må ikke være skarpe kanter som kan skade fotgjengere ved en eventuell påkjørsel. Den totale bredde på bilen må ikke økes. Hvis det skjer må bilen vises og måles på nytt. Det siste er at du må sørge for skikkelig lufttilførsel til bremsene for å sikre tilstrekkelig kjøling.

 

Til alle terrengbileieres store glede er det nå tillatt med EU-godkjente kufangere. "Selvsveisede" varianter og ikke godkjente kufangere er fortsatt ikke lovlig å bruke.

 

Dekk

Dekk skal minimum være merket med det som er bilens tillatte aksellast. Sommerdekk skal minimum være merket med bilens maksimale topphastighet. Derimot på vinterdekk kan du kjøre med dekk merket med Q (160 km/t). Hvis du bruker piggfrie vinterdekk er det tillatt å bruke disse hele året.

 

Sporvidde

Sporvidden kan forandres hvis noen forutsetninger er tilfredsstilt. Hvis bilfabrikanten eller TÜV godkjenner endringer av sporvidden, blir det også godkjent i Norge. Det blir krevet dokumentasjon på dette.

 

"Spacere" kan brukes hvis nevnte dokumentasjon kan fremlegges.

 

Hvis sporvidden øker med mer enn 15 mm skal bilen fremstilles for ny godkjenning. Dokumentasjon for å få til dette er vesentlig.

 

Andre regler for dekk

Dekk og felger må ikke komme i kontakt med chassi/hjulhus ved fullt styreutslag eller ved maksimale fjæringsutslag. Rulleomkretsen på dekkene kan ikke forandres med mer enn +/- 5%. Dekkene må tåle maksimalt tillatt akselvekt og bilens toppfart (sommerdekk). Bilen skal ha samme dimensjon foran og bak. På biler med forskjellig dimensjoner foran og bak skal endringen være lik. Utover dett må fabrikantens tillatelse foreligge.

 

så passer du på dette så slipper du litt billiger unna..

 

-Marius-

-83- PORSCHE 944 S1

-75- JAGUAR ZJ6-C

-87- JAGUAR XJ 40

-76- JAGUAR XJ 6-C

-99- Hyundai Coupe 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

litt mere regler mens vi er i gang da:

 

§ 12-1. Aksler, fjærer, belter og støtdempere på bil

1. Bils aksler, fjærer og hjul med dekk må ha tilstrekkelig styrke i forhold til største aksellast eller boggilast.

2. Bil skal være tilfredsstillende avfjæret. Fjæringen må være tilstrekkelig avdempet.

3. Uoriginale støtdempere

3.1 Uoriginale støtdempere (deriblant nivåregulerende støtdempere), hjelpefjærer e.l. som f.eks. har til hensikt å gjøre bilen bedre egnet som trekkvogn eller bedre egnet til stor bagasjeromsbelastning kan monteres på bil uten spesiell godkjenning. Hensikten med monteringen må imidlertid ikke være å øke bilens tillatte totalvekt eller tillatte aksellast/boggilast eller for å heve eller senke bilen utover det som er normalt nivå for vedkommende biltype og årsmodell. Montering av uoriginale deler/utstyr som nevnt må ikke gjøres i stedet for reparasjon av nedseget fjær.

3.2 En forutsetning for montering av uoriginale deler/utstyr som nevnt er at angjeldende biltype og årsmodell finnes med i dele-/utstyrsfabrikantens lister over biler som utstyret er egnet for og at delene/utstyret monteres etter fabrikantens anvisninger.

3.3 Ved montering av nivåregulerende støtdempere forutsettes det dessuten at disse på lett måte skal kunne senkes til normalt nivå etter kjøring med tilhenger eller stor bagasjeromsbelastning. Monteringsanvisningen for nivåregulerende støtdempere skal bl.a. anvise en sikker måte å montere luftslangene på. Ved siden av betjeningsinnretningen/påfyllingsventilen for slike støtdempere skal det festes et skilt (etikett) med følgende påskrifter på norsk, dansk eller svensk:

- Bilen må senkes til normalt nivå etter kjøring med tilhenger eller stor bagasjeromsbelastning.

- Bilens tillatte totalvekt eller tillatte aksellast/boggilast må ikke overskrides.

3.4 Er det i det enkelte tilfelle grunn til tvil om delene/utstyret på forsvarlig måte kan monteres på angjeldende biltype og årsmodell, skal det foruten monteringsanvisning også kunne fremlegges dokumentasjon fra bilfabrikanten for at delene/utstyret kan benyttes på angjeldende bil.

3.5 Ved montering av nivåregulerende støtdempere, hjelpefjærer e.l. på biler med ventil som reduserer bremsetrykket bak etter nedfjæringen, skal det kunne fremlegges monteringsanvisning og dokumentasjon fra bilfabrikanten som nevnt i nr. 3.4. Dokumentasjon kreves imidlertid ikke når bilfabrikanten selv har nivåregulerende støtdempere som fabrikkmontert utstyr eller ekstrautstyr for den aktuelle bilmodellen og dette kan dokumenteres ved instruksjonsbok, tilbehørskatalog eller på annen fullgod måte.

3.6 Liste, monteringsanvisning og dokumentasjon, eventuelt instruksjonsbok eller tilbehørskatalog, som nevnt foran, skal alltid medfølge bilen, med mindre regionvegkontoret har gjort anmerkning i vognkortet om godkjent montering av uoriginale støtdempere, hjelpefjærer e.l.

 

§ 16-1. Generelt om bilbelter

 

1. Det finnes følgende typer rullebelter:

 

Type 1. Rulle uten låsing. Rulle der beltet ved liten kraft rulles ut i sin hele lengde, og som ikke gir mulighet for justering av uttrukket beltelengde.

 

Type 2. Rulle som brukeren må låse opp manuelt for å kunne trekke ut ønsket beltelengde, og som låses automatisk når innretningen ikke lenger betjenes.

 

Type 3. Rulle med automatisk låsing. Rulle med mulighet for å trekke beltet ut til ønsket lengde, og som automatisk tilpasser beltet til brukeren når beltelåsen lukkes. Beltet kan bare trekkes lenger ut ved positivt inngrep fra brukeren.

 

Type 4. Rulle med nødlåsing. Rulle som under normale kjøreforhold ikke hindrer brukerens bevegelsesfrihet. Rullen har en justeringsinnretning som automatisk tilpasser beltelengden til brukeren, og en låsemekanisme som aktiveres ved reduksjon av bilens hastighet, ved uttrekk av beltet fra rullen eller på annen automatisk måte (enkel låsemekanisme), eller ved en kombinasjon av disse faktorene (dobbel låsemekanisme).

 

Type 4N. Rulle med nødlåsing, men med høyere aktiveringsterskel enn type 4. Skal ikke brukes i M1-biler.

 

2. Godkjenningsmerkingen på beltet skal inneholde følgende:

- Beltets godkjenningsnummer (under sirkelen eller rektanglet) og

- E pluss godkjennelseslandets kodetall, inne i en sirkel. Godkjent etter ECE-reg.nr. 16

Eller:

- e pluss godkjennelseslandets kodetall, inne i et rektangel. Godkjent etter et EU-direktiv.

 

3. Tilleggssymboler, plassert over sirkelen etter rektanglet:

- A. Trepunktsbelte.

- B. Hoftebelte.

- C. Firepunktsbelte.

- D. Diagonalbelte.

- S. Spesialbelte.

- e. Belte med energiabsorberende innretning.

- r. Rullebelte. Bokstaven etterfølges av tall som angir rullens type.

- m. Rullebelte med nødlåsing med dobbel låsemekanisme.

- Z. Belte som er en del av et sikringsutstyr.

4-1. Generelt om støy

 

1. Motorvogn skal være innrettet og utstyrt slik at den ikke utvikler unødig eller generende støy.

 

2. Lyddempere skal ikke kunne settes ut av funksjon under kjøring.

 

3. Det skal ikke foretas endringer på lyddempere, motor eller annet som fører til høyere støynivå enn det som var tillatt for motorvognen ved første gangs registrering i Norge. Hvis motor eller eksossystem er endret slik at det ved en subjektiv bedømmelse kan være tvil om at dette er tilfelle, kan det kreves fremlagt dokumentasjon for at støynivået ikke overskrider det tillatte.

 

Støykapsling skal ikke endres eller fjernes.

Hvis motor eller eksossystem er endret slik at det ved en subjektiv bedømmelse kan være tvil om at dette er tilfelle, kan det kreves framlagt dokumentasjon for at støynivået ikke overskrider det tillatte.

 

4. Motorvognens støynivå/turtall ved standstøymålemetoden etter ECE.Reg. No. 51 skal normalt være verdier oppgitt av motorvognfabrikanten. I de tilfeller der slike data ikke er tilgjengelige, kan i stedet godtas oppgitt verdier målt av kompetent laboratorium.

 

Ved måling etter standstøymålemetoden skal motorvogn i bruk ikke ha høyere støynivå enn 5 dB (A) over det nivå som er oppgitt av fabrikanten for ny motorvogn, respektive 2 dB (A) over det nivå som er målt av laboratorium på det aktuelle eksemplar. Verdien i vognkortet er det som er oppgitt av fabrikanten (merket F), respektive målt av laboratorium (merket L).

 

 

§ 41-1. Varseltrekanter i bil

 

1. Bil skal være utstyrt med minst en varseltrekant.

 

2. Varseltrekanter skal tilfredsstille kravene i ECE-reg.nr. 27.03 og være merket i overensstemmelse med denne.

 

3. Varseltrekanter skal være anbragt i emballasje av solid, tett og bestandig materiale.

 

Noen som vil vite noe mere?

-83- PORSCHE 944 S1

-75- JAGUAR ZJ6-C

-87- JAGUAR XJ 40

-76- JAGUAR XJ 6-C

-99- Hyundai Coupe 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kommer med en russebil... Klare til å prøve campen på våler. Håper på bra vær og mye fyll... notin :titties:

 

 

 

 

http://www.home.no/instangib/biler_busser.htm

 

Bilen er en velholdt Chevy Van G20, 83 modell, med automat og cruise-kontroll. Bilen har vaert paa omfattende service paa verksetedet LB Service. Inventaret er som følger: 15 LCD-TV, PS2, 17 kjøleskap, fire gode kaspteinseter, tre seter baki som kan omdannes til seng, barskap, soppelkasser,

Bruksbil: Golf 5 TDI 4-motion

Banebil: Audi 90q (x-audisentrum)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår