Gå til innhold

Har fått fatt på en Weber forgasser.. Passer den på K motoren min ?

Ranger emnet


AlpejoHn

Anbefalte innlegg

Hei,

Da har jeg vært så heldig å fått fatt på en weber forgasser, som jeg lurte på om den passer på K motoren min.

 

Den vil passe, må bare file ut festehulla slik at dem kommer litt lenger vekk fra hverandre på lang sida (vis dere forstår) Og file opp større hull i det mellom stykket i plast som ligger mellom forgasser og innsug.

 

Tror den heter 36 DCNVA 2 /100 6L

Det er det som står på siden av den.. Noe annet en det er det ikke.. Bortsett fra Weber da =)

 

Noen bilder:

36 DCNVA.jpg

 

Bilde(31).jpg

 

Bilde(32).jpg

 

Bilde(33).jpg

 

Bilde(34).jpg

 

Bilde(35).jpg

 

Løpene i den er ganske mye større en i den orginale gasseren da :)

Håper noen vet noe om denne, og om den kan funke fint på for meg :)

 

Takk for svar ! :)

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

 

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva slags motor den kommer fra eller? Choken blir grei å hooke på men gassen må du ordne ettellerannet med. Er sekundærspjeldet vakuumstyrt, eller åpner de likt? Vakuumstyrt er jo ikke helt performance-ideelt da ;) Den så ellers litt sliten ut, men kan jo hende at det funker lell. Når du allikevel må bygge om gasslinken, monter gasseren med flottørkammeret fremover.

68' Camaro SS, 10' Audi A4, 97' BMW 520 iAT **4 SALE**

x92' Volvo 960, 79' Buick Park Avenue, 89' Camaro RS, 75' Corvette, 88' 240, 83' Chev Van, 70' Chevelle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer! Gøy å fikle med sånt. Dette er jo ikke en progressiv tostegs-forgasser, men begge portene åpner samtidig. Jeg har dessverre ingen egen erfaring med å bestykke den typen forgassere, men jeg vil anta at flottørventilen bør ligge rundt 200-225. Det ser ut som at du bør starte med å kjøpe inn dugelig med forgasserrens. Det er noe helt annet å skru på reingjorte deler. Hvis dette er en forgasser du vil satse på, kan du jo gå løs på den med messingbørste i Dremelen også, for å få den skikkelig fin og blank.

Ellers må du jo plukke ut dysene og sjekke hvordan den er bestykket, og finne ut hva som vil være rett for din 2,3 liter. Den har utskiftbare venturier (choker), right? Hvis du kan bestykke den på samme måte som en progressiv, har jeg et godt forslag til deg. Kontroller at spjellakslinger ikke har slark, for ved slitasje her vil det slippes inn falsk luft.

Vet du hva slags motor den satt på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer! Gøy å fikle med sånt. Dette er jo ikke en progressiv tostegs-forgasser, men begge portene åpner samtidig. Jeg har dessverre ingen egen erfaring med å bestykke den typen forgassere, men jeg vil anta at flottørventilen bør ligge rundt 200-225. Det ser ut som at du bør starte med å kjøpe inn dugelig med forgasserrens. Det er noe helt annet å skru på reingjorte deler. Hvis dette er en forgasser du vil satse på, kan du jo gå løs på den med messingbørste i Dremelen også, for å få den skikkelig fin og blank.

Ellers må du jo plukke ut dysene og sjekke hvordan den er bestykket, og finne ut hva som vil være rett for din 2,3 liter. Den har utskiftbare venturier (choker), right? Hvis du kan bestykke den på samme måte som en progressiv, har jeg et godt forslag til deg. Kontroller at spjellakslinger ikke har slark, for ved slitasje her vil det slippes inn falsk luft.

Vet du hva slags motor den satt på?

 

Vet ikke hvilken bil den kommer fra desverre..

Den bør renses å vaskes ja.. hehe..

Det er litt slark i akslingen der choke spjelda sitter på.. Bare på ene sida da.. Men når filteret er på oppå da er alt i samme kammer så det gjør ikke noe..

 

Begge gass spjelda opner likt under da..

Slik:

weberspjeld.jpg

 

Choken var litt rar da.. var ei fjør på et stag og noe drit.. Forsto ikke helt hvordan det skulle funke (det datt av i går) men fikk den nesten til å virke da tror jeg..

 

Kan skrive mer seinere, må på jobb nå.

Takk for svar vertfall :)

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

 

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Choken var litt rar da.. var ei fjør på et stag og noe drit.. Forsto ikke helt hvordan det skulle funke (det datt av i går) men fikk den nesten til å virke da tror jeg..

Det kan høres ut som at du har elektrisk choke. Disse har ei bimetallisk fjær som stenger chokespjellet når den er kald, og åpner når den er varm. Etterhvert som motoren varmes opp, åpnes med andre ord choken gradvis.

Edit: Jeg kom på at den har en A i benevnelsen, som skulle tilsi kjølevannsstyrt choke ("Aqua") og ikke elektrisk (E), men jeg har aldri helt forstått Webers bokstavkombinasjoner uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er manuell chok, for der er et wire feste.. Men det er noe slikt at det går et stag opp til spjelda, og på det staget ligger den en kopp på en måte, som fjøra ligger inni halveis, så når du tar på choken, da skues hele staget opp, og når det er litt mer en halveis til det er stengt da stopper det, for fjøra bare blir trykt i hop.. Men vis du trykker litt på spjelda da spretter dem igjen. Den er litt treig enda da.. Men tror jeg bare fikser min egen chok.. uten fjær og slikt.

 

Tror jeg skal legge den i bensin og vaske den litt, slik at den får bensin igjennom seg.. Så smøre den litt, og prøve den.. Og se om den funker..

Bare for å teste.. Må vel skifte eventuelle dyser inni også ?

 

Men som du så, opnet begge gass spjeld seg likt, er det negatift eller positift ? :)

 

EDIT:

Den har utskiftbare venturier (choker), right? Hvis du kan bestykke den på samme måte som en progressiv, har jeg et godt forslag til deg.

 

Hva mente du med dette egentlig ? :) utskiftbare venturier ? Er skruer som du kan skru av spjeld lokkene da.. hehe..

 

Mvh.

Fredrik

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

 

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må vel skifte eventuelle dyser inni også ?

Høyst sannsynlig, men det hadde vært lettere å si om du hadde visst hva slags motor den kom fra. Hadde det vært meg, ville jeg uansett tatt ut alle dysene først (noter hvor de sitter!) og sett hvor store de er. Det er stanset inn nummer på alle sammen. Etterpå ville jeg lagt dem i bløt i forgasserrens et døgn eller så, mens jeg reingjorde huset, blåste rein kanalene osv. Hvis du ikke vet hvor store de eksisterende dysene er, er det vanskelig å vite hva du trenger om motoren ikke går som den skal når du starter opp.

 

Men som du så, opnet begge gass spjeld seg likt, er det negatift eller positift ? :)

 

Progressive forgassere er gjerne litt mer økonomiske, da. Normalt kjører du bare på det ene steget, og først når du tråkker gassen i bånn åpner du det andre steget også. Men forbruket kommer uansett an på hvordan du bestykker den, om du tuner den for kraft eller for økonomi.

 

Hva mente du med dette egentlig ? :) utskiftbare venturier ?

 

Med utskiftbare venturier (eller choker, eller halsringer) kan du mye lettere tilpasse den samme forgasseren til ulike motorstørrelser. Det er rett og slett aluminiumsringer som settes inn i hvert løp og som innsnevrer de 36 mm som løpet i utgangspunktet har. På min 36/36 DCD har jeg 27 mm halsringer i begge løpene. For en tolitersmotor ville det passet bedre med 25 mm i det primærsteget. Disse halsringene sørger for at lufta går fortere gjennom forgasseren, og sørger for en bedre atomisering av bensinen. Men de må altså tilpasses i forhold til den motoren forgasseren skal jobbe sammen med. Det begynner etterhvert å bli vanskelig å finne enkelte halsringer nå som Weber har stanset produksjonen, og forsåvidt også enkelte dyser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm..

 

Synst det virker litt skummelt å skulle begynde å skru den fra hverandre..

Har på følelsen at jeg kommer til å rote og ikke få i hop alt på rette måten :rolleyes:

 

Og det er litt kipt..

 

Skulla gjerne hatt en gasser som ikke bruker so mye mer bensin da.. Men som gjerne gidde litt mer effekt liksom.. Vet det ikke går å få mer eff. uten at bensin forbruket stiger..

 

Men det finst en grense :) Kanskje det er like greit å få tak i en 2 stegs forgasser da :/

 

Vet ikke om det kommer til å skje at jeg bruker denne da men.. :/

 

Vi får se hvordan det arter seg:) Kan jo høre med onkelen min vertfall hvilken bil den kommer fra.. Vis han vet det :)

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

 

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går kveld hadde jeg tenkt å skanne sprengskisse, skjematiske skisser som viser virkemåte, step-by-step bildeserie om hvordan du tar den fra hverandre osv, men det ble dessverre ikke tid. Skal se om jeg ikke får ordnet det en av de nærmeste dagene.

Ellers har jeg funnet ut at den satt på mange Fransk Chrysler-biler, dvs. Simca/Talbot. Og de var det jo mange av i Norge, så det er vel en god sjanse for at den kommer på en sånn. Simca 1100-utgaven som hadde 1300-motor hadde denne, samme Talbot Ranchero (som i bunn og grunn var en Simca 1100), Talbot 1303 med 1600-motor - og Matra Bagheera. Akkurat den siste har jeg bare sett to av her til lands.

Hvis den kommer fra en av disse bilene, må du bestykke den om helt fra grunnen. Vær forberedt på at det ikke er mange av de dysene som sitter i du kan bruke. En 2,3 liter trenger både mer luft og mer bensin enn en 1,3-1,6-liter. Jeg kan sende deg noen tabeller for hvordan den har vært bestykket for ulike motorer, men jeg garanterer ikke at jeg greier å finne akkurat 2,3 liter.

Disse små messingbitene kan være nokså dyre, så det er en fordel å få det nokså rett første gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm..

 

Spørst om dette ikke blir litt mye styr da .. Vil tro jeg i tilfellet kommer til å kjøpe meg en annen som passer i hovudsak og som jeg jallefall slipper å bygge helt om.. Siden jeg er ny på dette ;)

 

Men mulig det går and å få solgt denne ? hehe..

 

Mvh,

Fredrik

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

 

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår