Gå til innhold

Blitz Supersound valve problemer

Ranger emnet


WireD

Anbefalte innlegg

heisann.

 

jeg har et lite prob som jeg må få løst.

Stig78, har du for eks. noen ideer? :)

 

jaja, greia er.

 

jeg kjøpte meg ny dump.

har en GTR-motor i en F, og torpedoveggen i F og GTR er tilnærmet like, bortsett fra at F ikke har ABS.

 

ledningsnett og ECU, luftmåler og filter er til GTR.

 

kjøpte meg denne dumpen:

 

blitz_dump1.jpg

 

samme dumpen med med annet hode:

 

blitz_dump2.jpg

 

jeg har hentet vakuum fra bak på inntaket, Y-feste på den største av nipplene bak på inntaket, som går til bremsekraftforsterker, noe som jeg har fått bekreftet skal være rett.

det som skjer, er følgende:

 

på toppen er det en nippel som skal justere noe..... i bruksanvisningene står det jo så elegant på japansk, og siden japansken min er litt rusten, så hjelper det heller ikke at den andre bruksanvisningen er på kinesisk!!!! :rolleyes:

 

hva er det denne nippelen justerer?

 

når bilen står på tomgang, suger den falsk luft fra dumpen, dvs. vakuumet er sterkt nok til å dra tilbake fjæra litt, så motoren, når den er revva litt, og detter mot idle, vil den kubbe....

 

men når vi vrir litt på inntaksspjeldet, trekker den inn dumpstempelet på et øyeblikk.....

 

vi justerer litt på nippelen, og den stenger gradvis igjen dumpstempelet, så nå går motoren bedre, men da har vi ikke mere igjen å justere. skruen er helt inne....

 

samma hva vi gjør, dumper den ikke på BOV, bare på wastegate.

 

kjører den gradvis opp på andre og tredje, til halvveis i ladeprosess, så flater for maks ladetrykk, men neida... ingen dump i det heletatt.

 

fjææra er en 1,2 bars fjær, som kan justeres til 1,4 om nødvendig, jeg lader på 0,8-0,9. selv om fjæra er litt stram, BØR den jo klare å sleppe litt?

 

spes når den får så god hjelp av vakuumet... :)

 

dumpen sitter 25-30 cm fra inntak.

jeg har bygget 2,5" rør fra filter til inntak...

ingen lekkasjer noen steder.

 

forresten, inntaket lager en vislelyd på tomgang. GTR-eiere, har dere dette?

 

håper på litt hjelp her.

kjipt å sitte med en BOV som har kosta skjorta, og ikke fån til å funke.... :D

 

bare rop om det er noe tilleggsinfo dere trenger :)

 

Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heisann, beklager, litt dårlig skrevet på toppen.

 

det er en 323 F med GTR motor :)

 

ei, dem skal lage en WOOSH-lyd da... :D

 

jeg bor jo i bergen, og ser colten din suse rundt nå og da, så vi kan sikkert treffes, så kan du få høre når den funker som den skal? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heisann, beklager, litt dårlig skrevet på toppen.

 

det er en 323 F med GTR motor :)

 

hvilken tykkelse kjører du på vakum slangen til dumpen?

 

prøvd og hente vakum fra ett annet sted som suger midre vakum og derretter skru fjera i dumpen litt slappere? fikk du med andre fjører til dumpen?

CorsaA 1.8 16vT

CorsaA 1.3

http://www.bilforumet.net/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm... tykkelsen på slangen er vel 3 mm innerdim?

 

har prøvd å hente vakuum fra nippelen ved siden av, en med halvparten innerdim, og da kom det et par mini-dumper, av og til om jeg lot den gå lenge på 2 giret på 4000 med 3 i bilen, og så trampet til opp til 7.... men ikke noe mer.... dessuten hadde den det samme problemet med at den datt ned på idle, og nesten kubba fordi dump var åpen pga. vakuum....

 

syntes dette er en smule snålt, ingenting henger sammen lissom....... :)

 

mer vakuum skulle tilsi bedre dumplyd/større mengde dumpet luft, men neida....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville trodd at når bilen lader 0.8 til 0.9 bar så ville det være naturlig og kjøre med en fjør som er beregnet for det ladetrykket.

 

som clone_baby sier kan det også ha noe med tykkelse på vakumslangen og hvor du evt henter vakumet ditt fra.

 

prøv med en slakkere fjær og smør opp skikkelig med noe egnet fett

1994 mazda 323 gt-r.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil så kan jeg jo ta en titt på dumpen med deg :)

 

 

ja, du har hatt turbomotor lengre enn meg, ser jeg, så :)

 

jeg skal skru sammen en camry idag, så kansje ikveld?

 

sender deg en pm.

 

 

 

dere andre da? noen tanker? ideer? løsninger? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville trodd at når bilen lader 0.8 til 0.9 bar så ville det være naturlig og kjøre med en fjør som er beregnet for det ladetrykket.

 

som clone_baby sier kan det også ha noe med tykkelse på vakumslangen og hvor du evt henter vakumet ditt fra.

 

prøv med en slakkere fjær og smør opp skikkelig med noe egnet fett

 

 

dumpen er helt ny, og glir lett som varm kniv i smør :)

 

jeg har forsøkt to forskjellige tykkelser på vakuum, fra to forskjellige nippler med forskjellig størrelse. den minste klarte jeg iallefall å dumpe en liten fis, men med den større, som skulle gi større sug på baksiden av dumpstempel, ga ikke en liten prutt engang.... :)

 

tviler på at en slakkere fjær ville gjøre susen, når vakuum klarer å dra dumpstempel tilbake for egen maskin, både på stor og liten nippel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fra blitz i usa, slang den på lasset til en kompis av meg som har bestillt samma dump, men motoren hans står i deler enda... :)

 

Bare en liten tanke: Du har husket å blinde slangene der original dumpen står sant.

07' Audi A3 Sportback 2,0 TDI

X - 96' Audi S6, X - 92' Mazda 323 GT-R, X - 99' Passat 1,8T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår