Gå til innhold

spm ang B230FT motor(er)

Ranger emnet

R_Style

Anbefalte innlegg

hei!

j har akkurat hørt på en bil med B230FT motor... men hvilken av årsmodellen er best av denne motoren? denne motoren kom rett ifra en volvo 940 turbo, men han huska ikke årsmodellen på motoren (og bilen den kom ifra), pga at det var ikke han som hadde satt inn motoren... motoren sitter i en volvo 240...

men er det noen mulighet til å se på motoren hvilken årsmodell det er? står det noen merker på motoren...?

også hadde satt pris på om noen kunne ha forklart meg hva som er forskjellen på den "gamle" og den "nye" B230FT motoren...

som dere skjønner så er j ingen turbo-guru, men j har hatt 2 stk 240`er før, og nå har j solgt primera`n, så det antaglelig blir turbo bil på meg...

håper dere kan hjelpe meg her...!

745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

hei!

j har akkurat hørt på en bil med B230FT motor... men hvilken av årsmodellen er best av denne motoren? denne motoren kom rett ifra en volvo 940 turbo, men han huska ikke årsmodellen på motoren (og bilen den kom ifra), pga at det var ikke han som hadde satt inn motoren... motoren sitter i en volvo 240...

men er det noen mulighet til å se på motoren hvilken årsmodell det er? står det noen merker på motoren...?

også hadde satt pris på om noen kunne ha forklart meg hva som er forskjellen på den "gamle" og den "nye" B230FT motoren...

som dere skjønner så er j ingen turbo-guru, men j har hatt 2 stk 240`er før, og nå har j solgt primera`n, så det antaglelig blir turbo bil på meg...

håper dere kan hjelpe meg her...!

HELT nederst på blokka på eksos siden, helt nede ve der bunn panna er festet, litt fram mot vannpimpa, står d års mod på blokka!

- V O L V O -

Motormekaniker hos http://www.cylmo.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HELT nederst på blokka på eksos siden, helt nede ve der bunn panna er festet, litt fram mot vannpimpa, står d års mod på blokka!

har hørt noen har nevnt akkurat det der, så da takker j for en bekreftelse på spm mitt...

men hva er forskjellen på de to motorene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. gen og 2.gen FT motor er litt forskjell på.

blandt annet har 1.generasjon FT LH-Jetronic 2.2 som er dyrere og vanskligere og chippe (lodding) men den har mere hester. den har heller ikke oljeunderspyling av stempel.

2. gen har LH-Jetronic 2.4 og oljeunderspyling av stempel. 165HK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. gen og 2.gen FT motor er litt forskjell på.

blandt annet har 1.generasjon FT LH-Jetronic 2.2 som er dyrere og vanskligere og chippe (lodding) men den har mere hester. den har heller ikke oljeunderspyling av stempel.

2. gen har LH-Jetronic 2.4 og oljeunderspyling av stempel. 165HK

takker for svar! var akkurat det j lurte på! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...
93modell er 1. generasjon..

hvordan har det seg at B230F som er eldre, har LH Jetronic 2.4 og -93 FT har 2.2?

-91 Volvo 740GL B230F - godkjent med B234F

-91 Volvo 940GLT B234F - delebil, solgt

-74 Volvo 144DL B20A - bruksbil

-91 Volvo 740GL B230F - bruksbil, solgt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke 184hk orginalt i den da? Er 93modellen med eller uten katalysator?

Hvor mange hk sånn ca kan jeg forvente av b230ft 93 modell md jt 3" hele veien fra turbo (uten katalysator seff) og åpent pipercross sportsluftfilter? motor er nyoverhalt og i tipp topp stand.

bcb oppgir at jt uten kat skal gi 12-16% effektøkning, stemmer det?

Håper du gidder å svare, vet det kansje er litt stress for deg at jeg spør om d, men hadde vært fint:) :scared

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer dårlig. Min er fra 1989-1990 og har LH2.4, men neppe underspyling.

Tipper derfor vi snakker om 3 generasjoner:

1. LH2.2 frem til 1989, ikke underspyling under stemplene (ikke norske markedet)

2. LH2.4 1989-1993, ikke underspyling

3. LH2.4 1993-1998 med underspyling

Ingen B230FT har hatt 184 hk originalt; du tenker kanskje på B230ET med 182 hk?

En chippet B230FT md 3" og konisk filter gir ca 200 hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ingenting her nå jeg.. Mente at det var 93 underspyling kom jeg?

Mulig du har rett, måsi meg litt usikker akkurat på det punktet.

Da har jeg korrigert litt på forrige innlegg doh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig du har rett, måsi meg litt usikker akkurat på det punktet.

kom 93 ja...

"81 Volvo 242 - Prosjekt

"82 Volvo 760 GLE - Bruksbil

"86 Volvo 240 GL stv, TelenorBlue (Bruksbil/langtidsprosjekt) påkjørt, høgd (savne)

"84 Volvo 240 (kjøpt for 1500,solgt for 13K) (Uten å røre den)

"86 Volvo 240 GLE stv (delebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider