Gå til innhold

spm ang B230FT motor(er)

Ranger emnet

R_Style

Anbefalte innlegg

Stemmer dårlig. Min er fra 1989-1990 og har LH2.4, men neppe underspyling.

Tipper derfor vi snakker om 3 generasjoner:

1. LH2.2 frem til 1989, ikke underspyling under stemplene (ikke norske markedet)

2. LH2.4 1989-1993, ikke underspyling

3. LH2.4 1993-1998 med underspyling

Ingen B230FT har hatt 184 hk originalt; du tenker kanskje på B230ET med 182 hk?

En chippet B230FT md 3" og konisk filter gir ca 200 hk

ihvertfall, i 1992 fikk man B230FT med 190Hk i 940..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Mitt i röran sitter det en av två olika motorer som sålts reguljärt i Sverige. Den ena är på 165 hk/264 Nm i standardutförande eller 190 hk/280 Nm med TurboPlus-paketet. Den andra en lättrycksvariant på 135 hk/230 Nm.

Hentet fra Bilsport sin "Köpguide" av Volvo 940 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dere sikker på at oljeunderspyling kom i 1993?

Håper det:)

For den motorn jeg ska ha er 1993modell b230ft fra en 940.

Men selvom det er underspyling, kunne man få motoren i alle 3 varianter, den med lavtrykksturbo, 165hk og 190hk?

mon tro hvor mange hk det var i 93 modellen, eller var det opp til kjøper om han kjøpte bilen med turbo pluss pakken eller ikke?

Fint om jeg kunne fått et konkret svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motorene på 165 hk og 190 hk kunne man få under alle årene.. Lettryksturbo-motoren kunne man få fra og med 95..

Så da vet jeg at det enten er 165hk versjonen eller 190hk, har maila selger og spurt han.

Men om det feks er 165hk, så legger jeg på effektøkninga man får fra 3"jt uten kat, fra turbo og hele veien ut + åpent sportsluftfilter.

På bcb sin hjemmeside oppgir de a 3"jt gir 8-12% effektøkning, og åpent sportsluftfilter vil kansje gi ca 5% effektøkning.

så dvs at jeg kan forvente i beste fall 17% effektøkning av effektanlegget og sportsfilteret?

mao det oppsettet vill gi omkring 193hk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da vet jeg at det enten er 165hk versjonen eller 190hk, har maila selger og spurt han.

Men om det feks er 165hk, så legger jeg på effektøkninga man får fra 3"jt uten kat, fra turbo og hele veien ut + åpent sportsluftfilter.

På bcb sin hjemmeside oppgir de a 3"jt gir 8-12% effektøkning, og åpent sportsluftfilter vil kansje gi ca 5% effektøkning.

så dvs at jeg kan forvente i beste fall 17% effektøkning av effektanlegget og sportsfilteret?

mao det oppsettet vill gi omkring 193hk?

nåja.. 193hk er nok litt mye.. men 190hk pluss 3" og åpent filter vil nok få deg til å bikke 200hk akkurat.

det du merker best med 3" er spool-up tiden på turboen. mye lavere motstand i eksosen som gjør at turboen spinner opp mye raskere.. kjekt ex. ved forbikjøringer. blir litt mindre turbolag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nåja.. 193hk er nok litt mye.. men 190hk pluss 3" og åpent filter vil nok få deg til å bikke 200hk akkurat.

det du merker best med 3" er spool-up tiden på turboen. mye lavere motstand i eksosen som gjør at turboen spinner opp mye raskere.. kjekt ex. ved forbikjøringer. blir litt mindre turbolag.

Jepp JT 3", kontra orginalt eksosanlegg har 50% mindre motstand for eksosen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener alle 92 modellene hadde 190 hk,det er ivertfall et årstall irundt der som hadde turbo+ orginalt..

Turbo+ er jo noe dritt,er bare ekstra ledninger å fjerne om man skal bruke en slik motor..en vanlig boostcontroller er mye bedre,og JA underspyling kom i 93.

sjekk på siden av motoren der hvor uttaket for mekanisk bensinpumpe er,er det skrudd et lokk over hullet er det nok ikke underspyling..er det ikke noe lokk eller hull der i det heletatt er det nok underspyling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener alle 92 modellene hadde 190 hk,det er ivertfall et årstall irundt der som hadde turbo+ orginalt..

Turbo+ er jo noe dritt,er bare ekstra ledninger å fjerne om man skal bruke en slik motor..en vanlig boostcontroller er mye bedre,og JA underspyling kom i 93.

sjekk på siden av motoren der hvor uttaket for mekanisk bensinpumpe er,er det skrudd et lokk over hullet er det nok ikke underspyling..er det ikke noe lokk eller hull der i det heletatt er det nok underspyling.

Jepp, men da vet jeg at motoren har oljeunderspyling av stempla, samt at det enten er en orginal 165hk eller 190hk turbo + versjon.

Men hva skiller "turbo+ paket" fra den orginale motoren? Er det bare mere ladetrykk? eller er den lett "chippa" ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi snakker om den orginale 165hk versjonen, så regner jeg med at da regner man effekten på motoren UTEN Intercooler?

Hørt at Intercooleren skal gi 20hk ekstra.

Dermed en orginal 165hk versjon + intercooler = 185hk:) ?

Om dette stemmer så har vell en b230ft med intercooler, 3"JT og åpent sporstkonfilter i overkant av 200hk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi snakker om den orginale 165hk versjonen, så regner jeg med at da regner man effekten på motoren UTEN Intercooler?

Hørt at Intercooleren skal gi 20hk ekstra.

Dermed en orginal 165hk versjon + intercooler = 185hk:) ?

Om dette stemmer så har vell en b230ft med intercooler, 3"JT og åpent sporstkonfilter i overkant av 200hk?

Nei, 940 har hatt intercooler som standard i alle tider.. så effekten er oppgitt med intercooler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider