Gå til innhold

Noen som har litt info om ventiltikking?

Ranger emnet

AtoX

Anbefalte innlegg

Hei, lurte bare på et par ting...

Ventiltikking, noen som har hatt problemer med det og kan fortelle hvordan jeg fikser det, kan eg gjør det manuelt eller må det ble gjort på verksted?

evt. e det ganske dyrt? og er det farlig for motoren å fortsatt kjøre?

*Christoffer

Opel Vectra B

Kilmanjaro avisbudsykkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos Opel har de et vidunderstoff, som en heller oppi olja før en skifter den.

Motorflush eller noe sånt det heter.

Fjerner visst avleiringer o.l. samtidig som det myker opp pakninger og slikt. Mener dette muligens vil hjelpe.

Ble iallefall kvitt (hadde bare litt) tikkingen på motoren på gamlebilen min.

Tipper at mANIAC her på forumet vet mer om hva dette stoffet heter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan motor er det du har? jobber på opel før og der brukte vi Forte` engine flush/cleaner. hadde en boks opp i olja før oljeskift,kjørte bilen fin og varm og skiftet olje og filter,kan gjøre underverker:) men er det slitasje så hjelper det jo såklart ikke.

tror en boks koster no sånt som 250-300kr er jo verdt er forsøk:)

Quattro driftsquad!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du har kraftig ventiltikking da kan det være bevis på at noe er galt i motoren, eller bare dårlig smøring eller at ventilløfterene er slitt eller at de bare trenger en justering(Hvis ikke hydrauliske) Selve tikkingen er ikke noe farlig, bortsett fra at hvis det er sotet helt fordærva så vil bilen gå litt dårligere så lenge ikke alle eller at evt. smøringen er så jævlig at det sier "klank". Hvis du klarer å få alle 8/16/24 ventilene sotet igjen DA er du sløv.

Minst mulig komma brukt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ett velkjent problem egentli...

Rensemiddel funker for en stund men det beste har jeg funnet ut er å bytte fjæra som regulerer oljetrykket, vet shimse denne litt opp (øke trykket) tikkingen blir mye svakere og forsvinner fortere på kald motor etter dette.

Skrev forresten en liten guide til hvordan det kan gjøres her :

http://www.calibra.no/howto.aspx?id=8

Til info: fjæra koster under 10.- på opel, er vel ca en times jobb å skifte...

Fort gjort og billig med andre ord ;)

-91 Opel Calibra 16v

-89 Opel Vectra 2000 (under construction)

-90 Opel Vectra

Lenke til kommentar
Del på andre sider