Gå til innhold

Kjørelys

Ranger emnet

Yoneck

Anbefalte innlegg

§ 28-4. Lysutstyr som bil skal ha (Bestemmelsene i denne paragraf gjelder ikke for kjøretøy som omfattes av § 28-1)

BAKLYS

7. Bil skal ha minst to lykter bak som gir rødt baklys.

7.1 Lyktene skal tilfredsstille minst ett av følgende krav:

a) Være E-merket med symbolet RD i henhold til ECE-reg.nr. 7, serie 01, tillegg 4, rettelse 2.

b) Være e-merket med symbolet R i henhold til direktiv 76/758/EØF, som endret ved direktiv 87/354/EØF og direktiv 89/516/EØF.

c) Være godkjent og merket i henhold til annen standard med tilsvarende krav som i alt. a eller b.

7.2 Lyset fra hver av lyktene skal være synlig innenfor en vertikalvinkel fra minst 15 ° over til minst 15 ° under horisontalplanet gjennom lyktens sentrum, og innenfor en horisontalvinkel fra minst 45 ° innover til minst 80 ° utover målt fra vertikalplanet gjennom lyktens sentrum som er parallelt med bilens lengdeakse.

7.3 Lyktene skal være plassert slik at høyden fra vegbanen til nederste kant av den lysende flaten er 35 cm eller mer, men høyden fra vegbanen til øverste kant av den lysende flaten skal være mindre enn 150 cm. Når det på grunn av bilens konstruksjon er nødvendig, kan dog høyden fra vegbanen til øverste kant av den lysende flaten økes til maksimalt 190 cm. Målene skal tas når bilen er ubelastet.

7.4 Minst en av lyktene skal være plassert slik på hver side at den lysende flates ytterkant er mindre enn 40 cm fra bilens ytterste kant.

7.5 Avstanden fra bilens bakerste punkt til nærmeste del av lykteglasset skal være mindre enn 100 cm.

7.6 Lyktene skal være koplet slik at de alltid lyser når fjernlys (unntatt ved bruk av lyshorn), nærlys, parkeringslys, lys for kjennemerke, hjelpefjernlys, kurve-/tåkelys, markeringslys, arbeidslys eller tåkebaklys er tent.

Inni her en plass står dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7.6 Lyktene skal være koplet slik at de alltid lyser når fjernlys (unntatt ved bruk av lyshorn), nærlys, parkeringslys, lys for kjennemerke, hjelpefjernlys, kurve-/tåkelys, markeringslys, arbeidslys eller tåkebaklys er tent.

Takk skal du ha.

Såvidt jeg kan se, så står det jo faktisk ikke her at de skal være koblet slik at de lyser sammen med _kjøre_lys. Hvis man bruker nærlys/tåkelys som kjørelys, så er det jo greit nok, men noen biler har jo også separate kjørelys. Eks. eldre volvo.

Jeg ser ingen som helst grunn til å kjøre uten baklys om dagen, og har heller ikke noen planer om å gjøre det, men spørsmålet kom opp i forbindelse med å putte kjørelys inn i blinklysene mine.

Noen synspunkter forresten, om det vil bli pent med kjørelys (21w) i blinklysene ytterst på en MB 124?

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen synspunkter forresten, om det vil bli pent med kjørelys (21w) i blinklysene ytterst på en MB 124?

Finnes ikke det ferdige lykter med dette fra før, eller er det blinklykter med parklys/markeringslys?

Uansett så tror jeg ikke det blir pent, bruttern har hatt div. merce,(W201 og W124) og der har han hatt slike lys, jeg syns det er penere uten:)

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha.

Såvidt jeg kan se, så står det jo faktisk ikke her at de skal være koblet slik at de lyser sammen med _kjøre_lys. Hvis man bruker nærlys/tåkelys som kjørelys, så er det jo greit nok, men noen biler har jo også separate kjørelys. Eks. eldre

Det er jo ikke lov uansett da.. så det er jo ikke et alternativ..

Dessuten er det bare teit!

BMW E46 Coupe

Toyota Corolla KE70 2-dørs

The best car safety device is a rear-view mirror with a cop in it... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes ikke det ferdige lykter med dette fra før, eller er det blinklykter med parklys/markeringslys?

Uansett så tror jeg ikke det blir pent, bruttern har hatt div. merce,(W201 og W124) og der har han hatt slike lys, jeg syns det er penere uten:)

Det finnes blinkere med to hull. Jeg kan enten kjøpe sånne, eller bare borre inn en ekstra pæreholder i lyktene mine.

Jeg har ikke tåkelys på min, da jeg har satt på 500-glass, og har ekstra fjernlys, så jeg kan bare ta ledningen som tidligere gikk til tåkelysene og koble rett på hvis jeg bestemmer meg for å sette kjørelys ytterst.

Jeg vet heller ikke helt om det blir noe pent, men det er jo ikke så store jobben å prøve.

En fordel hadde også vært at jeg sliter litt mindre på hovedlyspærene. Med ladespenningen jeg kjører med, holder de ikke mer enn et halvår sånn det er nå.

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider