Gå til innhold

stereo ting

Ranger emnet

chr1z

Anbefalte innlegg

Sikkert mange som har mer peil enn det jeg har, men med tanke på basselementer, hvor mye "volum" må disse ha med tanke på 8" 10" ?

Og når det gjelder høyttalere, skal en koble de fleste høyttalerene til spilleren, eller til forsterkeren? :D

Jeg har nå høyttaler i dørene foran(org) koblet til stereo samt 4" i dashbordet. Så har jeg høyttalere i bakdørene og 6x9'ere koblet til forsterkeren.. Er dette greit nok?

Egentlig tenkte jeg at høyttalerene i bakdørene skulle ta seg av bassen, men det blir litt jallabass... Og da burde jeg heller la 6x9'erne bli drevet av stereon eller blir dette for svakt?

94' 306 XRdt

94' Vw Golf 1.6 SOLGT :/

82' Vw Golf I 1,5 (godkjent og solgt gett)

x86 Mazda 323 GT(vrak)

x82 Volvo 244 DL(vrak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle slippe å dra meg dit:D

send meg pm, så kan jeg gi deg mob,nummeret mitt, så skal jeg forklare deg så godt jeg kan

2006 Volkswagen Transporter 1.9Tdi (Arbeidsbil)

2003 Volkswagen Passat 1.9Tdi 130hk (Stasjonsvogn)

2001 Volkswagen Passat 1.6 (Solgt)

1994 Volkswagen Golf3 1.4 (Solgt)

1986 Audi 100 2.2l (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men med tanke på basselementer, hvor mye "volum" må disse ha med tanke på 8" 10" ?

Det finnes 10" som har anbefalt kasse helt ned i 14 liter, f.eks Lightning Audio S4.10.4, jeg hadde gamle modellen av den, S3.10.4, i en 12 liters kasse full med dempe ull og det spilte faktisk ganske bra. Hadde ca. 400W RMS på subben da, prøvde med mindre effekt men det ble ikke så bra.

Og når det gjelder høyttalere, skal en koble de fleste høyttalerene til spilleren, eller til forsterkeren?

Forsterker gir mest effekt og best lyd så sant høyttalerene tåler det.

Jeg har nå høyttaler i dørene foran(org) koblet til stereo samt 4" i dashbordet. Så har jeg høyttalere i bakdørene og 6x9'ere koblet til forsterkeren.. Er dette greit nok?

Personlig ville jeg ha kjøpt et 6,5" komponent sett og byttet ut de orginale fremme. 6,5" i fremdøra og diskanten der hvor 4" står.

Hvis du ikke skal ha sub, ville jeg koblet ut høyttalerene i bakdørene og bare brukt 6x9" i hattehylla. Alle høyttalere på forsterker, ingen ting på spiller da den ikke leverer like mye effekt som forsterkeren din, forhåpentligvis :)

Hvis du skal ha sub, hadde jeg fjernet 6x9" fra hattehylla og brukt høyttalerene i bakdørene.

Dette var min personlige mening :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk.. har litt lyst på en liten sub, men vil helst ha god plass bak samtidig så derfor tenkte jeg at det kanskje ville være rom nok å bygge den ned i rommet der reservedekket skal ligge og eventuelt noe plexiglass med lufting over. Men dette blir kanskje ikke bra. hehe

94' 306 XRdt

94' Vw Golf 1.6 SOLGT :/

82' Vw Golf I 1,5 (godkjent og solgt gett)

x86 Mazda 323 GT(vrak)

x82 Volvo 244 DL(vrak

Lenke til kommentar
Del på andre sider