Gå til innhold

Road trip til Tajikistan

Ranger emnet

Bård

Anbefalte innlegg

Har halvseriøse planer om å ta en road trip til Tajikistan med en kamerat om noen år...

For de som ikke vet det, Tajikistan ligger vest for Kina, og grenser til Usbekistan, Turkmenistan, Kirgisistan og Afghanistan...

Er en slik biltur overhodet mulig, og hvor langt ville det isåfall bli?

Jeg tror det mest interessante ville være å kjøre gjennom Europa, til kaspihavet, og så videre øst til Tajikistan. Den korteste veien ville være rett gjennom Russland, vil jeg tro. Vil det være noen problemer med å få lov til å kjøre gjennom noen av disse ukjente -stan-landene?

Det vi måtte gjøre var å kjøpe en gammel (men driftssikker) bil i Norge, kjøre denne til Tadjikistan og så sette den fra oss der for å ta fly hjem (gidder sikkert ikke å kjøre hjem igjen...)

Noen som har dratt på road trips ut av Europa her før?

Alle forslag og innspill er velkomne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og et par kompiser var på roadtrip rundt i Europa for 7 år siden, men vi hadde bilen med oss hjem igjen. Det var forøvrig en knall tur hvor vi begynte i Frederikshavn i Danmark og kjørte ned til Nice i Frankrike. Deretter gikk turen videre til Budapest i Ungarn og hjemover igjen via Polen.

Noen roadtrip utenfor Europa har jeg aldri vært med på, utenom oridnære flyferier til syden sombrero

-sola er god, sola er toppen, sola er fin og den varmer på kroppen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har halvseriøse planer om å ta en road trip til Tajikistan med en kamerat om noen år...

For de som ikke vet det, Tajikistan ligger vest for Kina, og grenser til Usbekistan, Turkmenistan, Kirgisistan og Afghanistan...

Er en slik biltur overhodet mulig, og hvor langt ville det isåfall bli?

Jeg tror det mest interessante ville være å kjøre gjennom Europa, til kaspihavet, og så videre øst til Tajikistan. Den korteste veien ville være rett gjennom Russland, vil jeg tro. Vil det være noen problemer med å få lov til å kjøre gjennom noen av disse ukjente -stan-landene?

Det vi måtte gjøre var å kjøpe en gammel (men driftssikker) bil i Norge, kjøre denne til Tadjikistan og så sette den fra oss der for å ta fly hjem (gidder sikkert ikke å kjøre hjem igjen...)

Noen som har dratt på road trips ut av Europa her før?

Alle forslag og innspill er velkomne.

Kjøp en Lada Niva ellerno. De går visstnok "aldri" i stykker, og hvis de gjør, er det så enkel konstruksjon at de er lette å fikse. "ladakirurger" er det noe som heter.. russere eller andre som fikser sånne biler the macgyver way.. med tyggis, binders og godt pågangsmot:)

En annen fordel med en sånn bil er at dere ikke blir så lett lagt merke til som med f.eks. en gelendewagen ellerno.. mange der har kalasjnikov:)

mvh oddi

Saab 900 snurrbo cab solgt! :( :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, høres betryggende ut :rolleyes:

Lada Niva høres ut som en god bil til et slikt formål. De skulle man vel kunne skaffe ganske billig, og det ville ikke gjøre noe å sette den igjen for å ta fly hjem...

Hvordan er det med kriminalitet i disse områdene? Du nevner at man ikke bør bli lagt merke til med Geländerwagen og at mange har Kalasjnikov.. Er landeveisrøveri vanlig i sørvest-russland og landene rundt der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider