Gå til innhold

Strøm til Kald Katode Basic Kit?

Ranger emnet

Rindis

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg driver og bygger litt anlegg i bmw'en, og tenkte å lage et "vindu" i en kasse så man ser forsterkeren. Har dette liggende: http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=SBCCBK og tenkte å bruke det til å få litt lys inne i kassa. Det jeg lurer på er hvor jeg skal ta strøm fra, det settet er jo slik at det må ikke overstige 12v i det hele tatt?

På forhånd takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Axminster skrev:
Hei! Jeg driver og bygger litt anlegg i bmw'en, og tenkte å lage et "vindu" i en kasse så man ser forsterkeren. Har dette liggende: http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=SBCCBK og tenkte å bruke det til å få litt lys inne i kassa. Det jeg lurer på er hvor jeg skal ta strøm fra, det settet er jo slik at det må ikke overstige 12v i det hele tatt?

På forhånd takk for svar :)

"12 V" er 12-15 V, så det går fint.

Elektronikken er normalt ikke så ekstremt kresen på spenningen, og i hvert fall ikke så enkle greier som det der ;)

Ta strøm fra der du vil, så lenge det er en 12 V kilde.

Enten du tar fra remote (evt. via rele), lys i bagasjerom eller noe annet.

Har prøvd selv.

Mvh

Stian

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for raske svar! Siden batteriet ligger i bagasjen kan jeg vel likegjerne ta det rett derfra eller? Hvis ikke kan jeg jo ta det fra lyset i bagasjerommet som BeemerZ1 sa :)

Har sett flere som har koblet dette settet på mopedbatteri og svidd boksen, så det var derfor jeg trodde det ikke måtte overstige 12v. Mopedbatteriene har kanskje høyere spenning til tider?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

crx dB skrev:
angeleyes er det veldig viktig at ikke får mer enn 12V... da ryker de. det dem gjør da er å sette inn en spenningsregulator

Hehe...

Da sporer vi litt av igjen :D

Dette er i så fall meget spesielt!

Mine krever ikke noe annet enn det de får, altså samme som originallyktene.

Hvilke pærer er det i de da i så fall?

Det pleier jo å enten være en vanlig "12 V" pære eller LED.

Må være noe jalla-greier ;)

Mvh

Stian

Mvh Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Axminster skrev:
Takk for raske svar! Siden batteriet ligger i bagasjen kan jeg vel likegjerne ta det rett derfra eller? Hvis ikke kan jeg jo ta det fra lyset i bagasjerommet som BeemerZ1 sa :)

Har sett flere som har koblet dette settet på mopedbatteri og svidd boksen, så det var derfor jeg trodde det ikke måtte overstige 12v. Mopedbatteriene har kanskje høyere spenning til tider?

Kan like gjerne ta direkte fra batteriet ja, men husk sikring innnen 30-40 cm (max)!

Det må ha vært noe galt på den mopeden i så fall...

Sikker på at det ikke var varmen fra motor som tok knekken på den da?

Jeg har i hvert fall brukt to slike på 14,4 V, men ikke langvarig.

Mvh

Stian

Mvh Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BeemerZ1 skrev:
"12 V" er 12-15 V, så det går fint.

Elektronikken er normalt ikke så ekstremt kresen på spenningen, og i hvert fall ikke så enkle greier som det der ;)

Ta strøm fra der du vil, så lenge det er en 12 V kilde.

Enten du tar fra remote (evt. via rele), lys i bagasjerom eller noe annet.

Har prøvd selv.

Mvh

Stian

Sorry.. Har prøvd dette. Ved 15v så "smelter" omformeren etter en tid.. Jeg monterte motstander i kretsen, for å senke spendingen.

Ketil

Ketil Skjei

Leder av EmmaNorway

Driver av Audioart v/Ketil H Skjei

Bil og hjemmestereo.

ketil@emmaweb.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har montert maaange av disse i/under bil og på moped/motorsykkel. Variert fra 6v-14,4v. Ingen har tatt kvelden ennå! Det som er viktig er at inverteren får bra lufting, ellers blir denne varm og "brenner" opp.

Jeg legger alltid opp en ny ledning fra batteriet og kobler på en sikring. Better to be safe than sorry :)

CCFL er jo også såpass billig at man har råd til å "feile" et par ganger. 89kr for et komplett sett med 2stk 30cm er jo ingenting :D

05 Mondeo 2.2TDCI Titanium X

83 Golf GTI MK1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EmmaNorway skrev:
Sorry.. Har prøvd dette. Ved 15v så "smelter" omformeren etter en tid.. Jeg monterte motstander i kretsen, for å senke spendingen.

Ketil

Okay...

Har kanskje ikke hatt de på lenge nok jeg da :rolleyes:

Det kan jo ha noe med å gjøre at dette er komponenter beregnet for PC.

Der ligger "12 V" mye nærmere 12 V enn i bil.

Uansett ikke noe problem å senke spenningen til ca. 12 V, f.eks. med motstand slik som du har gjort.

Mvh

Stian

Mvh Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider