twinflower Skrevet Mai 5, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 5, 2005 Jeg skal ha nye kamakslinger i løpet av forsommeren, men er veldig usikker på hvilken type som passer best til mitt bruk. Her er en liten liste over Kent Cams som de selger på Burtonpower: https://www.burtonpower.com/dets_product.aspx?App=ZE&PGrp=09028&PSet=1 Der står massevis om durasjasjon, ventilløft og på hvilket turtall de jobber best på. Problemet mitt er at jeg ikke aner hvilken som er "best". Jeg ønsker meg raskere akselerasjon fra 3500/4000 rpm og oppover, og tenkte meg at de kanskje burde øke motoreffekten med ca 15 HK. Så, det jeg egentlig er ute etter, er å vite hvilke tall som sier hva, og hva de gjør for ytelsen. Håper at noen med peiling kommer med en god avklaring, så kanskje dette blir en stickytråd eller noe. Hilsen Yngve Siter 1998 BMW 318i 2005 BMW 116i 1995 Ford Mondeo 1991 Mazda 323 1983 Golf Diesel (52hk) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sjefolainen Skrevet Mai 5, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 5, 2005 Husk at dess større overlegg kammene har, dess dårligere går bilen i det lavere registeret. Siter -sola er god, sola er toppen, sola er fin og den varmer på kroppen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
twinflower Skrevet Mai 5, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 5, 2005 Og med overlegg mener du tidsrommet hvor både innsugs- og eksosventilene er åpne? Er det noe vi kan lese av på durasjonen? Større durasjon = større overlegg? Edit: Fant litt info på sstuning.no Kamaksling er en veldig viktig del av prosessen med å trimme en bil. Den bestemmer hvor, når og hvor mye som går inn/ut av motoren. Det Spørsmålet jeg oftest får når det gjelder kamaksling bytte er: "Hvordan er det mulig å få såpass mye effektøkning ved bytte til "trim" kam? Vet ikke ingeniørene på fabrikken hva de driver med?" Svar: En Std kam i en motor tar hensyn til følgende kriterier: Økonomi, Avgass, Dreiemoment ved lavt turtall, Gode kjøreegenskaper og Stabil tomgang. En trimkam gjør som følger: Løfter ventilene mer (ventil løft) og holder de oppe lenger (durasjon). Den er designet for å gi mer effekt (hk og nm) ved høyere turtall. Da vill oftest noe av effekten ved lavt turtall mistes (u 2000 r/min) alt avhenging hvor mange grader kammen er på. Desto nærmere kammen er 360° desto "kvassere" er kammen. Ergo mer effekt på høye turtall/ mindre på lave turtall og dårligere tomgang. En asymetrisk kam betyr at løfte vinkelen på innsug og eksos er forskjellig som i noen tilfeller kan gi mer effekt mens på andre motorer er det ingenting å hente på det. Vi anbefaler skift av løfter viss disse er slitt. Det er vanligvis ikke noe problem med å kjøre med std løftere så lenge en ikke kjører som en "idiot" men ved hard trimming bør en skifte til hardere ventil fjærer og nye løftere. S.S.T kan skaffe dette. Siter 1998 BMW 318i 2005 BMW 116i 1995 Ford Mondeo 1991 Mazda 323 1983 Golf Diesel (52hk) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
triggerhappy Skrevet Mai 5, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 5, 2005 Overlegg? Heter ikke overlapping da? Siter -x 1988 Ford Sierra Cosworth -x 1991 Mazda 323 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
twinflower Skrevet Mai 5, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 5, 2005 Overlegg? Heter ikke overlapping da? Hahaha! Selvfølgelig gjør det det! Trimkam med overlegg du liksom, snakk om tenkefeil :) Takk for rettningen. Tror jeg skal takke fra sjefolainen også ;) Siter 1998 BMW 318i 2005 BMW 116i 1995 Ford Mondeo 1991 Mazda 323 1983 Golf Diesel (52hk) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zagato Skrevet Mai 5, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 5, 2005 Det heter overlapp ja. Hovedregelen er at jo meir durasjon, jo høyere turtall. Så du bør gå for kammer med maks 280-290 grader durasjon på en motor som ikkje er trimma ellers, men du må få en kam med høyere løft enn orginalt. Du kan samtidig sette på greinrøyr for ytterligere effektøkning. Men gå inn på sidene til http://www.mobeck.com/MT/Camshafts.asp Send han en mail og spør hva han har til din bil. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sjefolainen Skrevet Mai 5, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 5, 2005 Overlapp er riktig :) Skriveleif Siter -sola er god, sola er toppen, sola er fin og den varmer på kroppen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
twinflower Skrevet Mai 5, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 5, 2005 Er det slik at desto høyere durasjonen er, desto mer får man konsentert effektøkningen? Om man f.eks har 270 grader, så har man større effektøkning fra 4000 til 6500rpm, mens hvis man f.eks har 110 grader, vil man få en mindre økning fra 2500 til 6000? Siter 1998 BMW 318i 2005 BMW 116i 1995 Ford Mondeo 1991 Mazda 323 1983 Golf Diesel (52hk) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sjefolainen Skrevet Mai 5, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 5, 2005 Er det slik at desto høyere durasjonen er, desto mer får man konsentert effektøkningen? Om man f.eks har 270 grader, så har man større effektøkning fra 4000 til 6500rpm, mens hvis man f.eks har 110 grader, vil man få en mindre økning fra 2500 til 6000? Ja, har man f.eks. 270 grader vil man oppnå høyere effekt fra 4000-6500 RPM enn om man har 110 grader, hvor man vil få en mindre, men jevnere økning på skalaen. Siter -sola er god, sola er toppen, sola er fin og den varmer på kroppen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.