Gå til innhold

Disk. om bremser: er tromler nok på 270 hk ?

Ranger emnet


Överladdaren

Anbefalte innlegg

Hvis bilen skal brukes på gata, er det INGEN fordeler med skivebremser bak (untatt utseende) i Norge med sine hårreisende fartsgrenser! Skiver og kalippere ruster og setter seg fast, og det er fordi de aldri blir brukt! På en så liten og lett bil som Escort tror jeg faktisk du klarer deg lenge også på bane! 20-30 % av bremsekraften ligger bak og det er ikke mange kilo med marktrykk på bakhjulene ved en kraftig oppbremsing! Med skiver kan bilen rett og slett få for bra bremser bak i forhold til foran! Men det er klart at skal du kjøre alt du klarer 30 runder rundt Rudskogen er det nok fare for varmgang!

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 152
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Originally posted by TAm

Alle som er litt seriøse når det gjelder biltrimming og det å kjøre aktivt på bane el prioriterer kjøreegenskaper og bremser og har dessuten innsett fordelen av å kunne se ut av bilen. Har selv opplevd å sitte på med en bil hvor bremsene forsvant etter litt aktiv kjøring, ikke mye gøy.

 

Trim gjerne bilen men la bremsene stå i stil med trimmingen.

 

Vel...

Jeg er da en av dem..... som har kjørt på Rudskogen (nesten?) uten bremser. Det gikk det, bare gire ned litt tidligere samt sette bilen i pendel-bevegelse før svingen.

Morro det og, men ja, spennende når jeg fikk biler forran meg. :rolleyes:

Så i år blir det mere bremser, men beholder tromler bak, da de er kraftige nok.

~Ratata~

4 doors - no waiting

http://www.drive4fun.net

 

No Turbo Shit, Just Real Power!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiver eller tromler bak... nå var vel spørsmålet om det var "vits å kaste bort 10.000 på bremser"? Jeg tviler sterkt på at originalbremsene er tilstrekkelige til banekjøring på den bilen med originalmotoren - og med 270hk er de grovt underdimensjonerte. En annen sak er jo så klart at det skal bli litt av en utfordring å kjøre fra andre når bremsene ikke henger med mer enn et par runder.

 

Og tilbake til skiver bak... tromler funker ikke spesielt bra på gate heller om du har litt motor og noen kg å bremse på. De er billige å produsere, og ruster kanskje saktere - men det er neppe utelukkende av forfengelighetsgrunner at omtrent alle biler som har det minste snev av sportslige ambisjoner har ventilerte skiver fremme og skiver bak. Sånn rent hypotetisk kan det jo være noe å tenke på at det skaper mer varme å bremse fra 200 til 150km/t enn det gjør fra 100 til 0.

Espen

evo.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har smeltet lakk på tromler mere enn en gang...men det var riktignok på motorsykkel da.. Det tar ikke så veldig lang tid før tromlene blir overopphetet på sykkelen dersom jeg ikke bremser fornuftig.. og da kan jeg like gjerne skrubbe med beina..:)

 

Dere får mene hva dere vil ( bare ikke la det gå utover andre uskyldige i trafikken), men jeg mener at bremser og kjøreegenskaper bør stå i stil med kreftene i motoren...

Og det er ikke bare for syns skyld at litt sportslige/ dyrere biler har skiver rund baut...

 

Skal det stoppes fort så kreves det normalt sett stoooooore skiver foran og store skiver bak(dog med riktig forhold mht bremsekraft)... med god ventilasjon..:)

"hullete" skiver har forresten en tendens til å sprekke sies det... spesiellt de som er borret etterpå (spenninger i metallet).

 

 

bilen min stopper fort!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke spå om tromler bak holder, men:

 

Bremser på banekjøring er sgs det aller viktigste! Jeg har prøvd med forsterkede skiver og klosser i original dim på min bil på bane. Det holder ikke i det hele tatt!

 

Så hvis |rdl| skal kjøre fletta av rwd-gutta må han ha bremser som henger med 100%...

 

Og kommentar: Dersom bilen din skal få bedre aks, må den nødvendigvis få større fart også! Det er jo en selvfølge!

 

...og jeg med trekk i begge endene ser fram til å vise |rdl| at det er greia :D :D

OZzzt zzzz

93 Audi S2 coupe - Powered by ES-tuning

 

http://www.team-quattro.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del er vel så nysgjerrig på hva slags bremser RDL har planlagt å bruke foran på prosjektet sitt. Er tross alt de som står for mesteparten av bremsingen....70-75%

 

Etter å ha prøvd ventilerte 280mm Subaru-skiver og klosser på Våler, med påfølgende bremsefading og røykutvikling fra forhjulene etter endt kjøring, så vet jeg hvor mye bremsene betyr.

 

Er en grunn til at jeg satser på 330mm skiver med Porsche-klosser på neste bilen min. Noe særlig mindre enn det duger ikke på bane hvis du har litt vekt og effekt.

1992 Golf 2 Pasadena

1983 Alpina B9 3,5

1987 Suzuki TSX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har aldri testa orginalbremser på bane.. men testa 280mm med G60 calipere på min 140 hester golf 2.. det er på grensa.. bør ikke ha no mindre enn det på min på banekjøring...begynte å lukte "varmt" men ikke no fading eller sånt, etter 8 runder på våler.. satt på med en med 239mm på våler samme dag(orginaldimen, men på en lettere bil, golf 1 gti). og det fada bra etter 3-4 runder..

 

bilen til rdl er sikkert enda noen kilo tyngre enn min(950 kilo på min). og skal ha mye mer power (jeg har 140 gamp).. så å kjøre den på bane med småtteri funker ikke.. det regner jeg med rdl vet, og har kjøpt seg no gromt(hvis ikke bør du gjøre det rdl).

- 2007 325d coupe Msport , BBS LM , KW3. Sølv bil, coral rødt Msport skinn - Daily driver

- 1992 mx5 - Trackday toy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hondaen

 

Forhjulstrekk synes jeg er greit til familiebil og nyttekjøretøy.

 

Sportsbil synes jeg bør være rwd eller awd.

 

Kommer an hva du mener med "på gata". Ville du kjørt gettaway med en bil som hadde trommelbremser bak? :D

 

Du kan iallefall glemme banekjøring, er en grunn til at de fleste sportsbiler har skivebrems vettu.. Har du kjørt litt hardt med en grom bil engang, så merker du varmen inne i cupeen fra transmisjon og går du ut av bilen, så kjenner du den intense varmen komme mot deg når du nærmer deg bremsesystemet.

 

En sinnsyke krefter som skal vekk fra en bil på 1.5 tonn.

 

K =m*0.5*v^2

 

dvs, bremse ned fra 220km/t til 0 må

 

1500*0.5 * 61.11^2 = 2800925,9254166666666666666666667 joule som bremsene skal fjerne.

 

eller.. 2800925,9254166666666666666666667/20sekunder = 140,04629627083333333333333333333Kw som bremsene må fjerne under en oppbremsing på 20 sekunder...:D :D :D :D

 

Varmt? JA! :D

 

Og hvor stor andel av disse kreftene snakker man om at er bak på de fleste biler? Veldig lite, med mindre bilen er TUNGT lastet bak.

Enkelte biler har riktignok relativt mye bremsekraft bak, men det er biler som er bygd på en helt annen måte enn en normal familiebil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte at jeg for moroskyld skal komme med en del opplysninger som viser hvor lite poeng det er i å ha skiver rundt hele..

 

Først i 1963 kom Corvette med mulighet for Power Brakes, i kombinasjon med tromler såvidt jeg vet.

For moroskyld kan jeg nevne at Power Steering ble tilgjengelig samme år.

 

Begge deler var kun en option, og altså ikke standard.

 

i 1965 kom det en BigBlock motor i Corvette for første gang, noe som fikk bilen til å gjøre 0-100 på 5,6 sek, med sine 425hk ut av en 396cui BB.

 

i 1966 gjorde den med 427 på 425hk 0-160 på 12,9 sek, fortsatt med tromlene sine..

 

Fra 1969 var skivebremser standard.

 

Dette året kom også corvette med en 500hp+ motor på 427cui.

 

Og husk, dette er en sportsbil, familiebiler og sånt har ikke på langt nær det samme behovet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ascona

Jeg tenkte at jeg for moroskyld skal komme med en del opplysninger som viser hvor lite poeng det er i å ha skiver rundt hele..

 

Først i 1963 kom Corvette med mulighet for Power Brakes, i kombinasjon med tromler såvidt jeg vet.

For moroskyld kan jeg nevne at Power Steering ble tilgjengelig samme år.

 

Begge deler var kun en option, og altså ikke standard.

 

i 1965 kom det en BigBlock motor i Corvette for første gang, noe som fikk bilen til å gjøre 0-100 på 5,6 sek, med sine 425hk ut av en 396cui BB.

 

i 1966 gjorde den med 427 på 425hk 0-160 på 12,9 sek, fortsatt med tromlene sine..

 

Fra 1969 var skivebremser standard.

 

Dette året kom også corvette med en 500hp+ motor på 427cui.

 

Og husk, dette er en sportsbil, familiebiler og sånt har ikke på langt nær det samme behovet.

 

Men glemmer du ikke her at de først i 69` trolig fikk satt på skivebrems pga at det først da ble billig nok eller .no?

Jeg tror ikke på at de bremsene på en orginal corvette med 425hk hadde tålt 5-10 runder med HEFTIG kjøring på rudskogen jeg da men ! :)

 

ps. familiebiler i normal drift, og familiebiler med steroider (les escort med 270hk) på bane, har ikke samme krav til bremser ;)

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Loppa

En bil med bladfjærer er da ingen sportsbil !

 

:D

 

Da får jo du lov til å mene det.

 

Forøvrig, jeg tror jeg skal kjøre fra mye rart av biler med spiralfjærer uten de helt store problemene.

 

Og ja, Corvetten min, en C4 har bladfjærer, 2 stk totalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår