Gå til innhold

Primera -problem


monteverdi

Anbefalte innlegg

Sliter fortsatt med at bilen fusker. Har fått mange tips her, men er det noe man kan utelukke. Det er dumt å skifte alt mulig av deler 0m man ikke trenger det også.

 

Symptomene er som følger:

 

- bilen starter lett både kald og ved varm motor.

- den går normalt inntil tempnåla er ca på midten av skalaen(altså varm motor), da begynner den å "nykke" eller fuske. Rekker å kjøre 8-10 km.Såpass kraftig ved lav fart at man sitter og hopper frem og tilbake. Merkest også i høyere fart (80-90 km) men da ikke så merkbart. Periodevis er fuskinga nesten heile tida, berre 5-10 sek mellom hvert "anfall". Men den kan også gå uten symptomer i opptil 15 min.

- ved akselerasjon f.eks i motbakke er det som om det ikke er motorkraft i perioder. Får ikke auke turtallet sjølv om pedalen er i bunn. Men plutselig så løsner det.

- Har ikke vert ute for at bilen holder på å stoppe, turtallet holder seg oppe men det henger på en måte igjen når man skal akselere.

- Det lukter av og til sterkt bensin

- drivstofforbruket er normalt, 0.78-0.8 l/mil

- for meg hørest det ut som den går helt normalt på tomgang, kan også sitte med bilen i ro og holde gassen f.eks på 3000 o/min uten at noe spesielt skjer.

 

 

Er det vits å skifte plugger, pluggledninger, fordelerlokk etc.?

Er det falsk luft og kor skal man lete for å finne lekkasjer?

Lambdasonde?

 

Er det noe man kan utelukke?

 

 

Er det ellers noen som har lyst å kjøpe en fuskende Primera for 22000kr så si fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke skryte på meg allverdens peiling, men jeg hadde samme problemet med min gamle BMW, og det var bensinpumpa som gikk til helvete der. i starten ble det bedre med kondensfjerner, men etterhvert ble det bare værre og værre. kan jo hende du har en bensinlekkasje eller noe slikt også, eller kanskje bensinfilteret har sett sine bedre dager ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mål pluggledningene, kjør startgass i innsuget, prøv et fordeler lokk fra en annen bil, ta ut og rens lamban osv.. trenger ikke bli så kostbart å prøve seg frem

 

Hvordan motor og utgave og årsmodell er bilen?

- Nissan Primera eGT

- 180SX TimeAttack

x WRX

x Carlos Sainz

x Turbo Primera osv osv osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

93 modell registrert sent 1992. 2,0 LX. Det er vel en 115-116 hk. Motoren har passert 200000km.

 

Skal prøve meg litt fram, pluggledningene ser ikke ut som de er av nyeste dato heller. Får prøve å skifte bensinfilter også. Eller jeg får rett og slett sette den på Nissan-verksted og bla opp det det måtte koste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel, det finns en måte å ta en slik selvdiagnostikk test.

 

så får du vite om det er bankesensoren eller hva det er. den er litt begrenset da, men kan gi en pekepinne hvertfall..

 

her er hvertfall den.

 

 

i tilfelle noen her som plages med tenningen. her er en måte for å finne ut hva som kan være feil.

All info her er tatt ut av Haynes Primera manual på 4B-5.

 

HUSK Å LES GJENNOM HELE DENNE FØR DU GJENNOMFØRER DETTE!

 

på venstre side av rattet helt neders har vi en sikringsboks. her ser dere en slags kontakt neders. med denne kan man sette ECCS-kontrolleren i selv-diagnoserende mode med følgende steg:

 

1. vri nøkkelen til ON (hakket før man starter motoren).MERK: IKKE start motoren.

2. nå finner du frem en liten ledning eller lignende. du skal kortslutte 2 kretser i ca. 2-3 sekund. (se bilde nedfor). de du skal kortslutte er IGN og CHK.

 

primera.jpg

 

A = 1,6L

B = 2.0L

 

3. nå har "check engine" lyset begynnt å blinke. legg merke til hvor mange ganger det blinker. er lange (0,6 sekund) og korte (0,3 sekund) blink.

først kommer de lange blinkene, så kommer det ett opphold på ca. 0,9 sekund før de korte kommer. den vil fortsette å blinke seg gjennom eventuelle feil helt til man går ut av selv-diagonserende mode. de lange blinkene er det første sifferet i koden, og de korte er det siste sifferet.

Det vil være et opphold på 2,1 sekund mellom eventuelle feilkoder.

 

her er de forskjellige feilkodene man kan få:

11 - Crank Angle Sensor circuit

12 - Airflow Meter Circuit (luftmassemåler eller luftmengdemåler?)

13 - Coolant Temperature Sensor Circuit

21 - Ignition Signal Circuit

34 - Knock Sensor Circuit (Banke sensor)

43 - Throttle Potentiometer Circuit

55 - All circuits operating Correctly (Alt i orden)

 

MERK: Hvis både 11 og 21 kommer opp som feil, så sjekk nr 11 før resten av tennings systemet.

 

for å gå til normal mode på ECCS'en, så kortslutt de samme kretsene som visst ovenfor i 2-3 sekund til.

 

Hvis du skulle starte motoren mens den er i selv-diagnoserende mode, så MÅ du slå av motoren/tenningen, og koble fra batteriets minus pole og koble den på igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår