Gå til innhold

Koble til forsterkeren..

Ranger emnet

Fuzzie

Anbefalte innlegg

Har fått alt og skal i kobling nå..Men fant ut at jeg lurer på en del ting. Håper noen kan hjelpe meg?

1. Jeg skal koble et frontsett og en sub på en 4 kanalers forsterker. Stemmer det da at jeg tar en ledning fra delefilteret til kanal 1 og den andre på kanal 2? Og ledning fra suben på +kanal3 og -kanal4?

2. Så står det BATT REM GND. På BATT skal vel strømkabelen fra batteriet være. REM er vel kanskje remote? Men i kabelsettet ser jeg ingen ledning som liksom passer til det. Har strøm, jording og signalkabel, ingen Remote kabel. Må jeg ha det? Hva betyr GND?

3. Hvor skal jeg koble signalkabelen? Er det som er RCA INPUT? Her er det iallefall 4 å velge mellom. Hvor skal de plugges inn. (Rød og svart)

3. Frempå forsterkeren er det et hull med små pinner i. Her står det CH4+, CH3+, GND, CH2+, CH1+ Skal dette brukes til noe?

4. På hver side kan jeg velge mellom Low pass, High pass og Full range. Hva skal bryteren stå på?

5. På en bryter kan jeg velge mellom 30Hz-250Hz, på den andre kan jeg velge mellom 40Hz- 3Khz. Hva skal disse stå på?

6. Det er to GAIN brytere. Hva skal disse stå på?

Håper noen kan være så snill og hjelpe meg:o)

Er det noe annet jeg må huske på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ta det som jeg vet iallefall:

1. Det der hørtes fornuftig ut ja.

2. Du har helt rett.. Batt er batteriet, altså +12 V. GND er jord, altså til jord en eller annen plass i bilen (er visst populært å bruke f.eks. festene til beltene bak. REM er remote. Dette er signalet som slår på forsterkeren. Hvis du ser på signalkablene, så er det vanligvis en _TYNN_ ledning klistra mellom de to kablene. Den skal brukes som signalkabel, evt kan du kjøpe en større.. Har vel ike så mye å si når det ikke skal gå store strømmen gjennom den...

3. Signalkabelen skal på RCA input ja. 4 innganger? Det var vel litt mye... Er vel 2 innganger, dvs 4 "pluggplasser"? har du bare en RCA kabel? Da må du skaffe deg en y-overgang, som gir deg flere ender. Om forsterkeren din har lik effekt for alle kannalene, så er det hipp som happ hvor du kobler hva. Om 2 av kannalene har større effekt, vil du koble subben der. Koble rødt på rødt og svart på svart så blir alt bra skal du se :)

4. Low pass for sub. High pass for diskant. Full range for hele hurven på en gang. Du bruker lowpass til subben. hva du bruker til frontsettet er vel opp til deg, ved å bruke highpass vil du spare høyttalerne for all bassen (som subben tar seg av), men det er mulig du mister noe mellomtone? Prøv deg frem.

5. Den som er merket med 30Hz-250Hz er vel for å bestemme hva som slipper gjennom der du har valgt "lowpass". altså kan du bestemme frekvensområdet til subben. Juster slik at det høres fint ut du... 40Hz- 3Khz er vel for å bestemme for dype frekvenser som slipper gjennom til frontsettet (om du bruker highpass-filteret)... Bruk høret her også.

6. Dette er vel justeringen av volumet?? Dette skal være en god måte å justere dette på:

* Skru gain-kontrollene langt ned (så slipper vi å ødlegge noe).

*Skru volumet på spilleren på ca.80% av maks.

*Juster gain til høyttalerne begynner å vrenge/ikke spiller høyere.

*Skru gain ned littegran ;)

*That's it. Da skal du kunne spille maks volum på høyttalerne uten at det er noen fare for å ødelegge dem.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Delefilteret kan du vel egentlig glemme siden du har delefilter i forsterkeren din

2. BATT = Pluss fra batteriet

REM = Remote(styrestrøm fra spilleren) denne ledningen pleier å følge med signalkabelen(RCA)

GND = Jord

3a. Signalkaben skal kobles inn på alle fire, så da må du enten ha en splitt eller bruke to signalkabler mellom spilleren og forsterkeren(det siste er å foretrekke)

3b. Dette trenger du ikke bry hodet ditt med.

4. Dette er delefilteret i forsterkeren og skal da stå på high pass til frontsettet og low pass til bassen.

5. Dette er bryterene der du justerer delefrekvensen til høyttalerene, disse må du stille inn mens du hører på musikk.

6. Gain er "volumkontrollene" på forterkeren. Sett spilleren på 2/3 av maks. og juster nivået på høyttalerene så de ikke vrenger seg. Husk også å stille delefrekvensen som nevnt ovenfor.

PS. Du bør huske å stille inn anlegget med maks lyd en søndag formiddag utenfor en kirke!

'98 Vectra STV 1.8i 16v (i bruk)

'92 Vectra 1.8i (motoroverhaling)

'95 Astra 1.8i 16v stv. (til salgs)

'86 Scorpio 2.0iCL (solgt)

'86 Sierra 2.0L stv (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke for å være frekk, men viss du ikke har gjort dette før ville jeg fått noen andre til å montert det for deg. er ikke så lurt viss du gjør noe feil. Dessuten er det ikke no standard hvor gain skal stå, det kommer helt an på hva slags høyttalere man kobler på. Dette må man høre/måle seg fram til. Den ledningen som ligger sammen med signalledningen er ikke specifikt laget for remote, men mange bruker den til det. den brukes i utgangspunket til jording av skjermen. Du kan bruke en helt vanlig 1,5mm2 kabel til remote.

Opel entusiast? Bli med i Opel Motorsport Club

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke for å være frekk, men viss du ikke har gjort dette før ville jeg fått noen andre til å montert det for deg. er ikke så lurt viss du gjør noe feil. Dessuten er det ikke no standard hvor gain skal stå, det kommer helt an på hva slags høyttalere man kobler på. Dette må man høre/måle seg fram til. Den ledningen som ligger sammen med signalledningen er ikke specifikt laget for remote, men mange bruker den til det. den brukes i utgangspunket til jording av skjermen. Du kan bruke en helt vanlig 1,5mm2 kabel til remote.

Kan jeg spørre om du vet hvor mange mA som går gjennom remote? 1,5mm2?

'98 Vectra STV 1.8i 16v (i bruk)

'92 Vectra 1.8i (motoroverhaling)

'95 Astra 1.8i 16v stv. (til salgs)

'86 Scorpio 2.0iCL (solgt)

'86 Sierra 2.0L stv (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for raske svar :) Fant den lille tynne ledningen, men rart det ikke fulgte med y-ledd eller 2 RCA kabler i kabelsettet hvis man må ha i alle 4 plugg hullene for RCA kabelen? Med andre ord så får jeg ikke koblet ikveld allikavel da...

På cd-spilleren er det bare 2 "hull" så må vel ha y-ledd og ikke 2 sett RCA kabler da siden det ikke er plass til det?

mvh

Ann Helen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for raske svar :) Fant den lille tynne ledningen, men rart det ikke fulgte med y-ledd eller 2 RCA kabler i kabelsettet hvis man må ha i alle 4 plugg hullene for RCA kabelen? Med andre ord så får jeg ikke koblet ikveld allikavel da...

På cd-spilleren er det bare 2 "hull" så må vel ha y-ledd og ikke 2 sett RCA kabler da siden det ikke er plass til det?

mvh

Ann Helen

y-ledd is the way to go :) Men du kan jo koble til f.eks. bare frontsettet i da g da, så har du iallefall musikk.. evt bare subben, men det kan bli noe slitsomt å høre på :p Gammel spiller du har? hadde ikke klart meg med bare en linjeutgang jeg.. med tre kan jeg justere frontsett, baksett OG subber helt separat, anbefales...

Lenke til kommentar
Del på andre sider