Gå til innhold

Spacere

Ranger emnet

docsist

Anbefalte innlegg

740/940 stikkakslinger er lengre enn 240 sine om det var det du tenkte?

ja, jeg vet den er lengre, men hvor mye mer sporvidde har en 740 bakaksel?

Pga. med eiker polairs, har jeg kanskje 2-3cm å gå på i hjulbuene.

Om bakakselen er 7cm lengre i hver side, er det litt usikkert på om det vil passe med 850 felger.

tenkte at en løsning, er for meg å hive på 740 bakaksel, 850 felger fremme og bak, med spacers fremme.

Det er lettere å finne en abs bakaksel med riktig utveksling til 740 tror jeg?

breisladdern skal jo også selge en, men spørs på utveksling! jeg må ha 3.73, 3.91 eller 4.10

evnt blir det kanskje en nybygget aksling, men det blir jo litt jallamekk å få elektrisk speedometer på en truetrack!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(max. sporvidde volvo 740)-(std. sporvidde volvo 240) = 120mm

hvor mye som skiller standard og max sporvidde på 740 veit jeg ikke, men på 240 er forskjellen 20mm.. så akslingen er vel ca 5-6cm bredere på hver side?

hmm, så er det store spørsmålet:

hvordan blir understyring/overstyring med såpass mye mer sporvidde bak, enn fremme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bakhjulstrekker skal ha størst sporvidde forran

forhjulstrekker skal ha størst sporvidde bak

viss du ignorerer dette tror jeg det kan gi deg ganske uforutsigbare kjøreegenskaper..

firehjulstrekker? :p

hmm, da må man mao. bredde fremme også, om man skal ha 740 aksel?

evnt kjøre 850 felger bak og 240 felger fremme + spacers.

men, ser litt jalla ut med kant fremme og ikke bak :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil nok satset på å økt sporvidden tilsvarende forran også.. men da må du bredde skjermer.. kan jo høre på volvo om dem har noe erfaring med det?

det er ikke lov å øke sporvidden så veldig mye!

vet ikke om det er pga. skjermer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, men nå skal vel ikke du øke sporvidden så mye siden du skal ha på 850 felger..

edit: sporvidden forran på 240 er 1440mm.. så om du setter på en aksling med sporvidde 1470mm og så har på felger som gir mindre sporvidde så går det vel akkurat?

hmm..

850 felger = 20mm mindre sporvidde, per side

740 aksel = 50-70mm mer sporvidde, per side

mao. total økning: 30-50mm, med 850 felger, per side.

som vil si at jeg da trenger 30-50mm spacers fremme, per side?

Lenke til kommentar
Del på andre sider