Gå til innhold

Kan klossene henge innpå skivene når de er helt ny?

Ranger emnet


safoll

Anbefalte innlegg

Som topic sier, kan nye klosser gjøre slik at de henger innpå skivene en liten stund, rett etter de er blitt montert? Slik at de "tilpasser" seg, på en måte? Eller skal de ikke henge igjen i hele tatt?

Monterte nye bremseklosser på bilen til broren min i går, og nå henger bremsene på akkurat det hjulet det ble skiftet på. Det blir også litt varme i felgene. Hørte noen som mente at det brukte å være slik med helt nye klosser, men jeg tviler egentlig litt på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skift ALTID på begge hjul på samme aksling

 

Det kan hende at klossene henger litt når dei er nye, men det er alltid viktig å passe på at kalipperene glir slik som dei skal.

 

Joda, vet det. Var bare det at jeg skiftet klossene på det ene hjulet på torsdagskvelden, også gadd jeg ikke skifte på andre siden før i går. (Bilen ble ikke kjørt med i mellomtiden.)

Varmen i felgen, osv. har forsåvidt forsvunnet nå, så det stemmer nok at nye klosser kan henge litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dessverre ikke så stor bilkunnskap at jeg skjønner logikken i dette, kan du utdype litt nærmere? :rolleyes:

 

Hvis du skifter kun på den ene siden, så vil bremsestemplene på den andre kalipteren stå lenger ute, og det vil da oppstå en skjev fordeling av bremsevæsken slik at stempelet klemmer mer på den siden der de nye klossene er.

Bilforumet.no
Super Moderator

 

-Out of order-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skifter kun på den ene siden, så vil bremsestemplene på den andre kalipteren stå lenger ute, og det vil da oppstå en skjev fordeling av bremsevæsken slik at stempelet klemmer mer på den siden der de nye klossene er.

 

Ok. Men da vil vel alt ordne seg etter hvert, når de nye klossene blir like nedslitt som de gamle på den andre siden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal jo alltid bytte på begge sider... Gløm det der med å slite ned den ene sia først, det er ett helt uaktuellt tema. Skal du slite ned de klossane tar det kansje ett år eller.no. Du bytter vel klosser fordi de er nedslitt??? Da er den andre sia oxo nedslitt da... Du skal jo ikke vente til den sia du har skifta på er nedslitt og la den som ikke er bytta la gå med stål rett på skiva?!

 

Det "Viking067" sier med att det blir skjev fordeling av bremsevæska er ikke tilfelle. Det er akkurat det samme hvorvidt du har så mye på den ene sia og hvor mye på den andre... Dette "tilpasser" væska selv, det blir jo det samme som att du har lengre bremserør fra hovedsylindern til den ene sia til andre...

 

Grunnen til att du alltid skal bytte dette samtidig er at du ikke skal få sjev bremsebelastning, at den ene sia ikke skal bremse mer enn den andre osv...

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

 

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite spm; jeg har hatt problem med att bremsekaliptern på den ene siden bak har hengt seg opp. Derfor var den ene siden nesten utslitte bremseklosser, mens på den andre, veldig lite slitt. Jeg hadde tilfeldigvis hatt akkurat samme problem på min forrige bil (som har akkurat samme bremsesystem som bilen jeg har nå), derfor har jeg 2 klosser som er nesten ikke slitt liggende. De monterte jeg på, så nå har jeg litt slitte klosser på begge sider, isteden for å kjøpe et nytt sett med engang.

 

Gjelder det "du skal alltid bytte på begge sider" da også??

- '92 Honda civic vti

- '99 Honda Integra type R - (solgt)

- '92 Honda civic vti (solgt) -

- '93 Honda crx del sol vti (solgt) -

- '95 Honda Accord 2.0i (solgt) -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som topic sier, kan nye klosser gjøre slik at de henger innpå skivene en liten stund, rett etter de er blitt montert? Slik at de "tilpasser" seg, på en måte? Eller skal de ikke henge igjen i hele tatt?

Monterte nye bremseklosser på bilen til broren min i går, og nå henger bremsene på akkurat det hjulet det ble skiftet på. Det blir også litt varme i felgene. Hørte noen som mente at det brukte å være slik med helt nye klosser, men jeg tviler egentlig litt på det.

 

Først og fremst skifter man ikke klosser på _ett_ hjul. Minimum er på en aksling a gangen.

 

Dernest er det helt normalt at klossene ligger inntil skiva slik at du kan høre det subber, men hvis det blir varmt, så er det for mye.

 

Jeg tipper du har en overhaling av calipperene dine i vente.

 

Jeg gjorde det samme på laurelen, der gikk ikke stemplene langt nok tilbake. Nye stempler og pakninger kostet noe sånt som 500 tilsammen hos Clutch og Brems på alnabru. Det er ikke noe stort hokus-pokus å bytte.

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skifter kun på den ene siden, så vil bremsestemplene på den andre kalipteren stå lenger ute, og det vil da oppstå en skjev fordeling av bremsevæsken slik at stempelet klemmer mer på den siden der de nye klossene er.

 

DET må være det dummeste jeg har hørt i dag.

 

Selvsagt vil ikke ett av stemplene presset ut fordi det andre er lenger ut. Dette går seg til umiddelbart, og når man trår på bremsen, blir trykket til hver side det samme.

 

Grunnen til at det har _gått seg til_ , er nok at stemplene ikke går så langt tilbake som de skal, men at det har gått akkurat. Nå som det er kjørt litt, er det slitt av ørlitegrann, så det går greit.

 

Jeg ville uansett tatt fra hverandre calipperen igjen, og sjekket at stemplet går langt nok tilbake. Bruk ei tvinge eller liknende for å presse det innover, da det kan være litt vanskelig med bare håndkraft. Det er ikke uvanlig at stemplene får en rusten kant ytterst etter en del år.

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite spm; jeg har hatt problem med att bremsekaliptern på den ene siden bak har hengt seg opp. Derfor var den ene siden nesten utslitte bremseklosser, mens på den andre, veldig lite slitt. Jeg hadde tilfeldigvis hatt akkurat samme problem på min forrige bil (som har akkurat samme bremsesystem som bilen jeg har nå), derfor har jeg 2 klosser som er nesten ikke slitt liggende. De monterte jeg på, så nå har jeg litt slitte klosser på begge sider, isteden for å kjøpe et nytt sett med engang.

 

Gjelder det "du skal alltid bytte på begge sider" da også??

 

I utgangspunktet gjelder det alltid, men det er viktigere foran enn bak. Slitasjen har ikke så fryktelig mye å si, det er mest det at forskjellige klosser kan ha forskjellige egenskaper. Hvis klossene er fra samme produsent, av samme type osv, så bør det strengt tatt ikke ha noe å si. Hvis du slipper rattet, bremser og bilen drar til en side, er det bare å kjøpe et nytt sett og bytte alt sammen!

 

Jeg regner med du fikset feilen på bremsene før du satt i "nye" klosser?

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet gjelder det alltid, men det er viktigere foran enn bak. Slitasjen har ikke så fryktelig mye å si, det er mest det at forskjellige klosser kan ha forskjellige egenskaper. Hvis klossene er fra samme produsent, av samme type osv, så bør det strengt tatt ikke ha noe å si. Hvis du slipper rattet, bremser og bilen drar til en side, er det bare å kjøpe et nytt sett og bytte alt sammen!

 

Jeg regner med du fikset feilen på bremsene før du satt i "nye" klosser?

 

Ja, skifta pakninger, støvhette og pussa stempel før jeg monterte det ihop. Klossene var jo nøyaktig lik og var like slitt (uten att jeg tok fram skyvelæret for å sjekke da..) Forhåpentligvis er begge sider utslitt samtidig ved neste bytte..

- '92 Honda civic vti

- '99 Honda Integra type R - (solgt)

- '92 Honda civic vti (solgt) -

- '93 Honda crx del sol vti (solgt) -

- '95 Honda Accord 2.0i (solgt) -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår