Gå til innhold

En del spørsmål ang. Proflex coilovers

Ranger emnet


Awex

Anbefalte innlegg

På bilen min står det Proflex coilovers. Disse har en egen olje/gass-beholder man skal justere hardheten på demperne på.

 

Demperne er nå 10 år gamle, er det på tide å overhale de, eller holder slike rallydempere "evig"?

 

Man må ha spesialverktøy både for å justere hardhet og høyde. Er det noen som vet hvor jeg kan skaffe dette?

 

 

På forhånd takk :)

Don`t fool with the old school

Corolla KE25 prosjekttråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de trenger overhaling kjenner du normalt på de.

Men det kommer veldig an på hvor mye og hvordan de er brukt.

 

Ser du skriver rally 10år i rally skogen er jo en god del da men har den vært der konstant osv avgjør jo hvor slite de blir.

 

Justering av dempings hardhet skjer jo normal med et lite rett på den gass/olje beholderen og på toppen av de.

 

Men her er det forskjell kjenner ikke Powerflex.

 

Høydejustering skjer normalt med en sån Coilover justerings nøkker kjøpes hos seriøse tuning shapper som selger coilovers.

 

Åssen bil står detta på?

 

Era

Power out of controll is me...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Era

Om de trenger overhaling kjenner du normalt på de.

Men det kommer veldig an på hvor mye og hvordan de er brukt.

 

Ser du skriver rally 10år i rally skogen er jo en god del da men har den vært der konstant osv avgjør jo hvor slite de blir.

 

Justering av dempings hardhet skjer jo normal med et lite rett på den gass/olje beholderen og på toppen av de.

 

Men her er det forskjell kjenner ikke Powerflex.

 

Høydejustering skjer normalt med en sån Coilover justerings nøkker kjøpes hos seriøse tuning shapper som selger coilovers.

 

Åssen bil står detta på?

 

Era

 

De står på en Galant VR4 ex. rallybil. Bilen har gått 70.000, men ikke mange av de er kjørt i rallyløypa. Bilen ble gateregistrert ganske tidlig, så det er ikke det som bekymrer meg. Jeg tenker mere på om pakninger o.l må skiftes når de er så gamle. Jeg får vaske de helt rene, så ser jeg vel om de lekker noe sted.

 

Hjulet jeg må ha for å justere hardheten fulgte såklart ikke med bilen. Det gjorde heller ikke høydejusteringsnøkkelen. Det beste hadde kanskje vært å snakket med importøren av Proflex, så hvis noen kunne fortalt meg hvem det er hadde jeg nok blitt meget glad.

Don`t fool with the old school

Corolla KE25 prosjekttråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by aWeX

 

De står på en Galant VR4 ex. rallybil. Bilen har gått 70.000, men ikke mange av de er kjørt i rallyløypa. Bilen ble gateregistrert ganske tidlig, så det er ikke det som bekymrer meg. Jeg tenker mere på om pakninger o.l må skiftes når de er så gamle. Jeg får vaske de helt rene, så ser jeg vel om de lekker noe sted.

 

Hjulet jeg må ha for å justere hardheten fulgte såklart ikke med bilen. Det gjorde heller ikke høydejusteringsnøkkelen. Det beste hadde kanskje vært å snakket med importøren av Proflex, så hvis noen kunne fortalt meg hvem det er hadde jeg nok blitt meget glad.

 

Stemmer leste no om den et sted her.

 

Er demperane 10 år og meget lite brukt hadde jeg tatt meg en tur med bilen og kjent på de kjennes det ok hadde jeg kjørt med de.

 

Men skal du kjøre løp er det klart noe annet.

 

Hvis de lekker bør du se de svetter selv om de er møkkete du ser det er et fett/olje utenpå de.

 

Uff da sånne nøkler og justerings ratt må man jo ha til slike dempere.

Men har de stått på bilen bør de velø funke som de er.

 

Vet desverre ikke hvem som er importør til Proflex men det evt sikkert gutta i rally miljø sjekk med gunnersen motorsport.

 

Lykke til

 

Era

Power out of controll is me...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by MrHappy

Simco er importør av proflex i norge, tror han også over haler dem...

 

http://www.simco.no

 

Takk!

 

Simen var opptatt i telefonen, så jeg fikk beskjed om å sende en mail i stedet. Har også sendt en mail til Frode Haugland , som forhandler Proflex.

Don`t fool with the old school

Corolla KE25 prosjekttråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by volvofasII

 

Dette er vel det.

 

HR-COKVW1.GIF

 

 

Men det går ann å bruke en søkemotor da slepper du å spørre. ;)

 

Ja Jeg vet att der er dempere og fjører men kaller man det coilovers når de sitter sammen eller er det noe spesielt som gjør att man kaller det det?

X 1991 Toyota mr2

X 1994 Toyota Celica gt4

X 1977 Ford escort 2L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by maxgets

 

Ja Jeg vet att der er dempere og fjører men kaller man det coilovers når de sitter sammen eller er det noe spesielt som gjør att man kaller det det?

 

Ta frem litt engelsk kunnskaper så kan du tolke COIL-OVER til "fjær over/rundt demper". Det betyr ikke noe mer enn det.

"mk1classic"

'83 Golf GTI Rabbit

'83 Golf GTI "Prosjekt"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er rett som mk1 sier.. coil-overs = fjær utenpå demper (sånn ca) men mange bruker begrepet feil...

 

det mange mener med "coilovers" er dempere/fjærbein ,med utvendig justering av feks demping(kompresjon/rebound), og justerbar høyde(uten å bytte fjærer), ved hjelp av gjenger på utsiden på dempern.

 

det mange ikke tenker på er at det de allerede har på bilen faktisk er coil-overs det også :) bare ikke justerbare i hue og ræva

- 2007 325d coupe Msport , BBS LM , KW3. Sølv bil, coral rødt Msport skinn - Daily driver

- 1992 mx5 - Trackday toy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja, man slakker egentlig fjæra når man senker.

avstanden fra lageret til skåla blir jo større, så da blir jo forspennet mindre i fjæra, men det utligner seg jo når man slipper bilen på bakken igjen.

83 Golf Mk2 Powered by VW Motorsport

83 80 Turbo Quattro

86 80 Quattro GTE

 

"There is no replacement for turbocharged displacement"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår