Gå til innhold

Feil på kjørleanlegget

Ranger emnet

Mikke

Anbefalte innlegg

For et par dager siden startet kjørekomputeren min med "kjørleveskenivå" som en feilmelding. :wonder Så jeg sjekket veske nivået, men det er ikke noe feil med det.

Men så skulle jeg teste i sta og se om det er noe luft i systemet, så jeg skulle prøve å lufte systemet.. men det jeg så da når det ble litt varme på motoren er at det startet og renne over når den stod på tomgang. men når jeg kjører opp turtallet så drar det seg ned i systemet igjen og det renner ikke over mere.. noen som vet hva dette kan være? kan det være vannpumpa som er sliten eller er det bare termostat ellerno ? er en opel vectra 2.5 v6..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å si det sikkert, så vil jeg tro at det er kjølevæskeføleren i ekspansasjonstanken som har sagt takk for seg, eller muligens bare har dårlige kontakter.

Det begynte å renne over på min gamle Rekord når den ble varm og jeg ikke hadde radiatorlokket på.

Tror derfor det ikke er noe farlig.

Men jeg ville ha sjekket føleren. Tror den ligger i ekspansasjonstanken ett eller annet sted.. Kan muligens sjekke opp i dette senere.

Ikke noe dyr sak å kjøpe ny vil jeg tro.

edit: Legger ved bilde. Den saken som er markert med grønn er mest trolig synderen.

coolantfluidlevel.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å skremme deg for mye, men dette kan høres litt verre ut...

Kan virke som om at det kommer luft inn i kjølesystemet fra stemplene (gåen toppakning), slik at luften presser vannet ut ifra ekspansasjonstanken. Da vil føleren registrere at det ikke er mere væske igjen, og derfor får du denne beskjeden på displayet.

Du kan prøve å ha ekspansasjonslokket litt løst, eller å se hvor mye vann som er i beholderen når motoren er varm. Den skal IKKE ligge under 'MIN'-nivået.*

Dette er i verst tenkelige tilfelle, så jeg håper det ikke er dette som har skjedd.

Det er mest sannsynlig at det ikke er føleren, siden den virker opp til ca 80 grader.

*Satte en stjerne her, da dette bør sjekkes først, da det er lettest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider