Gå til innhold

Den store noob-tråden om turbo

Ranger emnet


E-30-Erlend

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke om det finnes en annen slik tråd, men jeg tenkte å starte en tråd der man kan komme med spørsmål o.l. om alt som har med turbo/kompressor og gjøre.

Jeg har nettopp begynt å fatte interesse for det tekniske rundt motorer, men vet desverre så altfor lite. Jeg har lest igjennom det jeg finner, men føler ikke at jeg blir utlært av det. Så her kommer mitt første spørsmål, det er sikkert et teit spørsmål, men ikke flame meg av den grunnen. Selv om det virker enkelt for dere, er det en ny verden for meg :)

 

Så, her kommer det:

Luft går gjennom innsuget, gjennom motoren, blir til eksos, eksosen snurrer igang mer luft, men hvor går den? Blir den bare pumpa inn i luftinntaket igjen? Går den på rundgang? Dette skjønner jeg ikke noe av. Og hvis noen i tillegg kan opplyse meg om hva som må byttes hvis man skal bygge om en sugemotor til turbomotor?

 

PFT

Erlend

Bilen min er fin som faen, spinner på første og spinner på annen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Eksoshuset og huset der luften blir snurret rundt på er helt avskilt fra verande (tett imellom). Så eksosen bare fortsetter forbi turboen og ut eksosrøret. Det er liksom ro propeller inne i turboen, en for eksos som driver den for luft.

 

Lufta fortsetter gjerne til en laddeluftkjøler, eller Intercooler på godt norsk (IC). Der blir den kjølt ned, og kaldere luft tar mindre plass inne i motoren, ergo. plass til mer luft = mer hk, + andre faktorer.

så går den ut av IC'n og inn gjennom spjeldhuset og inn i innsuget. Denne friske luften blir selfølgelig til eksos når den blir forbrent og snurrer rundt på propellen i eksoshuset på turbo, som gjør at luftpropellen også får fart på seg og presser nye frisk luft inn i motoren for en ny syklus.

 

Dette var veldig noobete forklart, og du vil garantert støtte på mer profesjonelle ord og uttrykk en det jeg bruker her :)

1978 Chevrolet Camaro

1999 Opel Omega

1978 Opel Ascona B prosjekt

 

Speed kills, drive japanese and live forever!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahh, så turboen tar inn frisk luft og sender videre på en måte? Da tror jeg at jeg skjønner litt mer. Men hvis så er tilfelle, er det bare den lufta turboen sender inn som går inn i innsuget? Trenger man ikke et tradisjonelt luftfilter og slikt da? Men takk for et bra svar uansett.

Bilen min er fin som faen, spinner på første og spinner på annen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan lese litt her så blir du nok klokere sombrero

 

http://auto.howstuffworks.com/turbo.htm

 

turbo-plumbing.gif

 

Er masse bilder osv.....

 

Mvh Ottesen

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jess, jeg har lest den allerede, men kanskje ikke fulgt godt nok med i timen :rolleyes:

 

Ellers, noen som vet hva som må byttes for å konvertere en N/A motor til F/I?

 

Generelt problemet med n/a til turbo er komprisjonen, en n/a bil har vanligvis mye mer komp enn en turbobil...

Teoretisk sett så kan man sette på turbo på en n/a bil å få det til å fungere, men da på lite turbotrykk ( 0,4-0,7 ) At bilen får mer bensin er jo også såklart viktig

doh

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I istede for og ærte deg og kalle deg noob om turbo, så skal jeg også hjelpe deg og forstå denne teknikken av og skape større volum i en motor. For vi alle har vært der i den situasjonen du er i og en gang må bli den første gangen man lærer om det.

 

Slik som førstemann skrev her, veldig bra forklart, profft. Det er 2 turbiner en for eksos og en for frisk luft. Eksos turbinen og luft turbinen sitter sammen men i vært sitt kammer, eller turbin som sagt. Og da eksosen blir presset ut igjennom eksos turbinen starter det hele og snurre. Og luft turbinen snurrer igjennom en liten aksling med kulelager osv. på min er turbo er det kjøling på dette kulelageret, for det blir ekstremt varmt pga eksosen så ting ikke skal skjære seg og ment for og vare. Luften går igjennom et standard luftfilter. Og rekkefølgen for denne luften er som sagt. Luftfilter - rør - turbo - rør - Intercooler som kjøler ned luften fra turboen som blir veldig varm (ca.200grader) i værste fall. Og varm luft er lite effektivt og ha med å gjøre, ettersom dette tar større plass, og mindre oksygen blir presset inn i sylinderen. Så kald luft er det du vill ha med og gjøre. Da får du en større eksposjon pga en bedre forbrenning. Utblåset av eksosen går igjennom gren-rørene til turbo som enten går ut igjennom wastegate eller inn i turbinen som tidliggere forklart. Wastegaten er en annen vei for eksosen for og komme seg rundt denne eksos turbinenen. Slik at den ikke lader luft hele tiden, bare da du gir gass og fungerer som er også en sikkerhet for turbinens skyld enkelt forklart. Håper dette hjelper deg og gi et bedre bilde av hvordan alt dette fungerer. Søk på internett, finnes nok av fakta og forklaringer regner jeg med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel egentlig eg omtrent like grønn som deg når det gjelder dette, men mener det du i hovedsak trenger for en turbokonvertering er ny eksosmanifold som turboen kan sitte på, div rør, og innsug (?) Kompresjonen i motoren bør vel også senkes, ivertfall viss du skal lade litt skikkelig. Da er det vel tykkere toppakning som blir brukt. Noe meir bør vel gjøres elektrisk også, men kan som sagt bare grunnprinsippene.

[X] 1989 Mazda 626 2.0I 16v DOHC Coupe (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvis du lurer på hva en wastegate er, så er det en slags bypass som slipper eksosen forbi/rundt eksosturbinen for å ikke skape for høyt trykk i sylindern.

 

Grunnen til at den finnes er fordi at desto høyere turtallet blir, desto høyere blir trykket siden eksosen kommer fortere og fortere ut av motoren.

For høyt trykk er ikke bra, og et aller annet kommer til å gå i stykker.

 

Wastegaten har en slange til innsuget som passer på hvor mye luft som går inn.

 

(Er noe feil så er det bare å rette på meg)

 

 

Se forøvring skissen lengre baki her.

1998 BMW 318i

2005 BMW 116i

1995 Ford Mondeo

1991 Mazda 323

1983 Golf Diesel (52hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takker for feedback, jeg har fått med meg det meste ihvertfall, og begynner å skjønne det her. Så dette med kompresjon, er det noen måte man kan få det bra på? Eller blir det ikke "porno" med mindre det er en turbo-motor i utgangspunktet?

 

En annen ting jeg har stussa litt på er pianotråd. Jeg ser mange snakker om pianotråd i blokka, er dette for å forsterke den? Er pianotråd veldig sterkt?

 

Ellers må jeg takke for hjelpa, og cred til probe mannen, du bor like ved meg. På tide å få et ordentlig bilmiljø rundt Ski.

 

MVH

Erlend

Bilen min er fin som faen, spinner på første og spinner på annen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du sitter å prøver å lære til du skal skru på bilen min? ;)

 

Mye bra forklaringer her.. Grunnprinsippet er jeg også med på..

Letteste måten å få lavere komp. på er vel tykkere toppakning og kanskje boring avhengig av motor du velger utgangspunkt i!

 

Nå skal jeg vel ikke rote meg borti noe jeg ikke har peil på, men er ikke nettop lavere komp en av grunnene til at man freser inn pianotråd?

[o] BMW 320i 87' (Parkert)

[x] Peugeout 309 SX 89' (Vraka)

På let etter: 325 delebil, turbo grenrør og billig turbo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg vel ikke rote meg borti noe jeg ikke har peil på, men er ikke nettop lavere komp en av grunnene til at man freser inn pianotråd?

 

Vel, nå roter eg meg borti no eg ikkje har peiling på.. men har alltid trodd

at pianotråd var for å få en sterkere tettning mellom blokk og topp...

Ergo, det tåler høyere trykk...

 

Rettelser tar man i mot med glede..! :rolleyes:

NCCN (Nissan Car Club Norway)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egil, skal ikke se bort i fra det ;)

Jeg og Anders skal jo ha oss bil nå snart, venter bare på skattepenger. Så det blir prosjekt jobbing. Det blir snabla kos altså. Men jeg sitter på skolen, så jeg prøver å komme meg avgårde.

 

Luv sombrero

Bilen min er fin som faen, spinner på første og spinner på annen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår