Gå til innhold

Den store noob-tråden om turbo

Ranger emnet


E-30-Erlend

Anbefalte innlegg

Vel, nå roter eg meg borti no eg ikkje har peiling på.. men har alltid trodd

at pianotråd var for å få en sterkere tettning mellom blokk og topp...

Ergo, det tåler høyere trykk...

 

Rettelser tar man i mot med glede..! :rolleyes:

Tror egentlig du er inne på noe her ;) Mener å huske at det er riktig, men med min hukommelse kan man ikke ta noe for gitt :p

[o] BMW 320i 87' (Parkert)

[x] Peugeout 309 SX 89' (Vraka)

På let etter: 325 delebil, turbo grenrør og billig turbo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ellers må jeg takke for hjelpa, og cred til probe mannen, du bor like ved meg. På tide å få et ordentlig bilmiljø rundt Ski.

 

MVH

Erlend

 

Det er bra, og blir bare bedre;) Mye folk, kanskje et streetmeet står for tur. Ski festivalen på sen sommeren har alltid vært et alternativ. Skal hive det opp på happenings i samme slengen jeg.

 

mvh 'probe mannen' ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra, og blir bare bedre;) Mye folk, kanskje et streetmeet står for tur. Ski festivalen på sen sommeren har alltid vært et alternativ. Skal hive det opp på happenings i samme slengen jeg.

 

mvh 'probe mannen' ;)

Halm festivalen?

[o] BMW 320i 87' (Parkert)

[x] Peugeout 309 SX 89' (Vraka)

På let etter: 325 delebil, turbo grenrør og billig turbo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønte ikke helt innlegget der, du får aldri vakum i innsuge annet enn på innsiden av gass-spjeldet når det lukkes. Og da du bremser på girene slippes all eksos igjennom wastegate og ut igjennom eksos anlegget.

 

Altså, hvis du følger med turbotrykksmåleren mens du gir gass, så kjenner/hører du at turboen begynner å jobbe ved 0 bar. Jobber den da ikke under 0 bar, selv om du gir litt gass og holder ca. - 0,5 bar? Går da eksosen igjennom wastegate og ut eksosen ved turbotrykk under 0 bar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar jo litt tid før kompressor hjulet eller luft turbinen jobber seg opp mot 0.5bar ellers så skjønner jeg ikke spørsmålet. Sensoren som måler dette ligger i mellom turbo og gass spjeld, tar tid før turboen greier å bar'e opp dette området med komprimert luft.

 

Litt vanskelig formulert spørsmål kanskje, men det jeg egentlig lurer på er om turboen i det hele tatt "jobber" når turbotrykksmåleren viser mindre enn 0 bar? Altså om kompressorhjulet i turboen går irundt hele tiden, eller kun når turboen begynner å lade over 0 bar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turboen snurrer konstant når motoren går. En turbo er jo bare to vifter montert på en aksling. Når eksosen blåser på den ene vifta blir den andre nødt til å snurre med og blåse luft inn i motoren. På lave turtall og rolig kjøring snurrer den bare så sakte at vifta ikke klarer å blåse på overtrykk i innsuget. Så når folk sier at en turbo "slår inn" så er det like teit som å si påppppåfff om dump-ventil. Wastegate er kun i funksjon når det er behov for å få luft vifta til å blåse mindre luft inn i motoren. Og dette gjøres da på den måten at eksosen blir sluppet rett forbi den første vifta og inn i eksosanlegget slik at den ikke skal snurre så fort.

-88 Sierra cosworth

411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turboen snurrer konstant når motoren går. En turbo er jo bare to vifter montert på en aksling. Når eksosen blåser på den ene vifta blir den andre nødt til å snurre med og blåse luft inn i motoren. På lave turtall og rolig kjøring snurrer den bare så sakte at vifta ikke klarer å blåse på overtrykk i innsuget. Så når folk sier at en turbo "slår inn" så er det like teit som å si påppppåfff om dump-ventil. Wastegate er kun i funksjon når det er behov for å få luft vifta til å blåse mindre luft inn i motoren. Og dette gjøres da på den måten at eksosen blir sluppet rett forbi den første vifta og inn i eksosanlegget slik at den ikke skal snurre så fort.

 

Ok. Grunnen til at jeg egentlig spør om dette, er at når du har kjørt litt "aktivt" med bilen, og latt turboen lade mer enn 0 bar rett før du skal stoppe, så skal du la bilen stå og "roe" seg ned i ca. 1-2 min, før du stopper motoren. Men hvis du kjører rolig, uten at turboen lader stort mer enn -0,5 bar, bør du da la motoren roe seg ned like lenge, før du stopper den? Jeg bruker å ha som hovedregel at jeg ihvertfall lar bilen stå 30 sek - 1 min før jeg stopper motoren, hvis jeg har kjørt rolig. Er dette nødvendig ved rolig kjøring? Stopper ikke akslingen i turboen ganske fort etter at jeg har kjørt litt rolig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du kjørt litt hardt og ladet litt trykk, er det bedre å kjøre helt rolig i ett par km og la den gå på tomgang i 15-30sek før du stopper den, enn det er å bare la den stå på tomgang 2-3min.

 

Har du bare kjørt rolig kan du stoppe den nesten med en gang, men det er lurt å vente 15sek uansett slik at du er sikker på at turboen snurrer så sakte som mulig før du stopper.

-88 Sierra cosworth

411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annen ting du trenger når du skal bygge om n/a til turbo, er enten en chip som er tilpasset hvor mye trykk du skal kjøre med, eller noe annet som gjør at du kan justere på mer bensin, siden motoren får mer luft, trenger den jo også mer bensin. Vet ikke helt hva alt som kan brukes her, men det optimale er vel haltech/elecromotive e.l.

 

For å senke komp, er vel det optimale å bytte stempler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan jobber turboen egentlig når det iflg. turbotrykksmåleren viser under 0 -> -1 bar? Begynner turboen å "snure" kun ved 0 bar, eller jobber den ellers også? Òg hva gjør den egentlig ved 1 bar, når bilen bremser på girene i f.eks nedoverbakke?

 

 

grunnen er at den må opparbeide seg overtrykk må huske at det er 1 bar trykk på oss hele tiden ;)

å

VELDIG simpelt forklart

- BMW 525DAT M-Sport 2005 -

- SELGES 400.000 -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår