Gå til innhold

Den store noob-tråden om turbo

Ranger emnet

E-30-Erlend

Anbefalte innlegg

Ja, har skiftet navn ifjor for å være litt moderne...

Husker du datoen?

Nytt navn ja.. Er ikke sikker på datoen, men det går vel ann å finne ut.. ellers reklameres det vel i goood tid som vanlig sombrero

Litt mer ontopic: Stempelbytte er vel den beste måten å få ned komp. på ja.. Men det er helt avhengig av hvor mye du skal lade og hva motoren tåler orginalt. Skal man kjøre på med mer en 0.4 bar så er det vel greit å bytte råder og stempler osv osv, men det koster så man får ta utgangspunkt i hvor mye man er interrisert i få ut av motoren først og fremst sombrero

Selv tenkte jeg å prøve meg på ett billigbygge i nærmeste framtid og tenker heller da ikke på å få noe spesielt med effekt (30-40 hester ekstra max i første omgang). Det skal gjøres først og fremst for å lære og for å få litt ekstra å leke med.

Hva er det man egentlig trenger? turbo, ic, rør er selfølge, men hva mer? Jo mer jeg prøver å finne ut jo mer forvirra blir jeg :rolleyes:

Mr. Erlend her skal vel være med å bygge (håper jeg) så regner med at han setter like stor pris på svar på dette som meg! :)

[o] BMW 320i 87' (Parkert)

[x] Peugeout 309 SX 89' (Vraka)

På let etter: 325 delebil, turbo grenrør og billig turbo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Selv tenkte jeg å prøve meg på ett billigbygge i nærmeste framtid og tenker heller da ikke på å få noe spesielt med effekt (30-40 hester ekstra max i første omgang). Det skal gjøres først og fremst for å lære og for å få litt ekstra å leke med.

Hva er det man egentlig trenger? turbo, ic, rør er selfølge, men hva mer? Jo mer jeg prøver å finne ut jo mer forvirra blir jeg :rolleyes:

Du bør finne ut om innspruten din greier å levere nok bensin. Eventuelt kan det bli aktuelt med et tilleggs-sprut, men det avhenger av hvor mye ladetrykk du sikter mot, og ditt nåværende innsprut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så når folk sier at en turbo "slår inn" så er det like teit som å si påppppåfff om dump-ventil.

Hehehe. påppppåfff.. Kanskje det mest brukte ordet i ungdomskretser med primær interesse for civic og 240 :rolleyes:

kan noen ta seg bryet med å forklare forskjellen? Har hørt noen prøve seg, men ble ikke særlig bra. Er dump-ventil samme som wastegate? og hva er i såfall påppppofff? :)

Ellers, Mr. Probe heter nå Probe-mannen, jeg SKAL hjelpe Egil å fikse børsa hans, vi MÅ arrangere et møte i Ski området for interesserte bilentusiaster, helst snøggast råd, og en ting til. Gratulerer med dagen, god jul, og ellers god kveld.

Erlend

Bilen min er fin som faen, spinner på første og spinner på annen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff... Liker ikke tråder om turbo! En sier noe, så mener en annen noe annet og så har vi en 10 siders tråd med drittslenging! Men det har ikke skjedd enda så da prøver jeg meg!

Pop-Off: Dette er en slags sikkerhets ventil som gir etter ved et gitt trykk ved hjelp av en fjær eller el. sensor. Pop-Off sitter på innsugssiden

Wastegate: Dette er en ventil som sitter enten før eller på eksos turbinen. Denne slipper ut eksos ved et gitt trykk og men ikke på samme måte som en pop off. Denne slipper bare ut litt trykk for å stabilisere trykket mens pop off slipper ut alt trykket.

Dump ventil: Det er også en ventil som sitter på innsugs siden men den åpnes av vakumet som oppstår i innsuget når gasspjeld lukkes. Vakumet trekker da opp en membran eller et stempel så trykket slipper ut.

Dette var ganske kort forklart. Finnes mange dimensjoner av diskusjoner innenfor alle sammen men det gidder vi ikke i kveld.

Jeg får vel sette på stoppeklokken og se hvor lang tid det tar før noen kaller meg en j**** idiot, født bak en stein, resultat av incest samleie eller lignende da... :rolleyes:

Trøtt nå... Sove!

Biler:

-Litt forskjellig, noe gøy og noe kjedelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jah, da har jeg blitt døpt sombrero 'probe mannen' er satt..!

Tenkte jeg skulle forklare litt hvor dump-ventil egner seg best montert, ettersom jeg regner med at de fleste er interessert i det. Som posten over her, så er alt nokså riktig men dump-ventilen kan også justeres med en fjær som skrus til og anpasse overtrykket den skal slippe/dumpe ut da gass-spjeldet lukkes. Men må ikke forveksles med pop-off som

"sprekker" da den går av, og holder seg åpnen hele tiden etter den tid, helt til den blir tilbakestilt.

Dump ventil SKAL monteres så nærme gass-spjeldet som mulig, og har du Intercooler skal den fortsatt monteres mellom denne og gass-spjeldet, aldri før Intercooler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dump ventil SKAL monteres så nærme gass-spjeldet som mulig, og har du Intercooler skal den fortsatt monteres mellom denne og gass-spjeldet, aldri før Intercooler.

Nåja... meget delte meninger om akkurat det der.. ;)

De aller fleste merker nok null forskjell.. Jeg har selv dumpventilen før intercooleren. (Har dumpventil-kit fra Trust). Og er det bra nok for Trust å ha ventilen før IC, så er det bra nok for meg.

Man "skal" jo ikke ha dumpventil (åpen type ihvertfall) på motorer med luftmassemåler uansett, så det er jo egentlig best å kjøre uten, eller med en resirkulerende ventil.

snow junkie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snodig, men bra du skrev innlegget alltid greit og høre noe nytt. Men det jeg har lært og alltid trodd er at det er lite effektivt og la lufta snu og gå feilvei ut av intercooler pga varmeutvikling osv. Det er jo lite effektivt, og det er jo en grunn man har intercooler som kjøler ned luften før gass-spjeldet. Men vet at dette er en evig diskusjon, men ikke med likeheten "pop-off/dump ventil er det samme" hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snodig, men bra du skrev innlegget alltid greit og høre noe nytt. Men det jeg har lært og alltid trodd er at det er lite effektivt og la lufta snu og gå feilvei ut av intercooler pga varmeutvikling osv. Det er jo lite effektivt, og det er jo en grunn man har intercooler som kjøler ned luften før gass-spjeldet. Men vet at dette er en evig diskusjon, men ikke med likeheten "pop-off/dump ventil er det samme" hehe

Nå kreves det vel ikke all verden med krefter for å få de få litrene med luft til å "snu"..

Varmeutvikling klarer jeg ikke å se at det skal bli noe særlig mer av...? IC'en blir jo ikke varma opp all verden på det ene sekundet det tar å skifte gir.

Har vært en del diskusjoner fram og tilbake om dette temaet på SX-forumet også, men jeg tror vi mer eller mindre har kommet fram til at det er ett fett hvor man har den. Ideelt sett burde man jo ikke ha åpen dumpventil uansett, på biler med LMM.

snow junkie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg har resonert meg frem til så er det teoretisk sett forskjell men i praksis så har det lite/ingenting å si hvor dump står...

Probe mannen: Posten min var nokså riktig?! Frekke mannen!(Nå begynner drittslengingen!) Hehe... Neida jeg skrev ikke så detaljert men jeg syns vi har såpass mange tråder om dump og sånt på forumet at han kan sikkert bruke søke knappen et lite øyeblikk! :)

Biler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

post et innlegg i tråden på happenings hvis du finner ut datoen da :D

Klart ;) Tror jeg har kommet fram til at det er en av de siste helgene i august hvertfall sombrero

Diskusjoner om dumpventil, wastegate osv kommer man tydeligvis ikke noe sted med, da folk aldri er enige :rolleyes:

Og å prøve å lese seg fram til det på forumet kan lett bare skape mer forvirring, blir aldri klok på det her :D

Men for å spørre om noe annet i den kategorien: Hvis jeg noen gang kommer meg noe sted med denne bygginga mi (skal kanskje begynne å handle deler snart å bygge litt nærmere høsten hvis alt går etter planen hvertfall :P)

Så hvis jeg monterer wastegate OG dumpventil er det i boks? Altså, vil det da fungere 'sikkert'? eller så sikkert som mulig hvertfall ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart ;) Tror jeg har kommet fram til at det er en av de siste helgene i august hvertfall sombrero

Diskusjoner om dumpventil, wastegate osv kommer man tydeligvis ikke noe sted med, da folk aldri er enige :rolleyes:

Og å prøve å lese seg fram til det på forumet kan lett bare skape mer forvirring, blir aldri klok på det her :D

Men for å spørre om noe annet i den kategorien: Hvis jeg noen gang kommer meg noe sted med denne bygginga mi (skal kanskje begynne å handle deler snart å bygge litt nærmere høsten hvis alt går etter planen hvertfall :P)

Så hvis jeg monterer wastegate OG dumpventil er det i boks? Altså, vil det da fungere 'sikkert'? eller så sikkert som mulig hvertfall ;)

Vel Wastegate MÅ du ha! Det er denne som bestemmer trykket ditt! Du kan også koble til en bleed ventil eller boost controller eller hva folk liker å kalle det som du kan stille trykket med.

Dump ventil er ikke en nødvendighet(iallefall ikke på så lavt trykk) men er jo alltids greit å ha!

Biler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel Wastegate MÅ du ha! Det er denne som bestemmer trykket ditt! Du kan også koble til en bleed ventil eller boost controller eller hva folk liker å kalle det som du kan stille trykket med.

Dump ventil er ikke en nødvendighet(iallefall ikke på så lavt trykk) men er jo alltids greit å ha!

Visste egentlig at jeg måtte ha wastegate :)

Men da kan jeg hvertfall droppe dumpen til det blir mer trykk under panseret,

hadde tenkt å gjøre det så billig som mulig i første omgang.

Har ett PPF grenrør for hånden.. dyrt men verdt det skulle jeg tro så da må man bare på leit etter T3 turbo som passer sombrero Den skal jo være ganske vanlig, men er det ikke sånn at en T3 turbo ikke nødvendigvis er en T3? Altså at de er forskjellige avhengig av produsent osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fins drøssevis med forskjellige T3-turboer ja...

Men, på de fleste av dem er det vel intern wastegate, såvidt jeg vet...(?)

Da slipper du jo å bekymre deg for akkurat det... ;)

Men, er det på 320en du skal ha turbo? Og, hvor mye gamp er det du har tenkt å ha?

T3-turboene begynner jo å bli ganske gamle og umoderene. Du vil ikke heller ha en av Garrett sine GT-turboer da, med kulelager? Får suverent mye kjappere spool-up. F.eks. GT28R er vel god for over 300hk. Evt. GT28RS, som er god for rundt 350hk.

snow junkie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fins drøssevis med forskjellige T3-turboer ja...

Men, på de fleste av dem er det vel intern wastegate, såvidt jeg vet...(?)

Da slipper du jo å bekymre deg for akkurat det... ;)

Men, er det på 320en du skal ha turbo? Og, hvor mye gamp er det du har tenkt å ha?

T3-turboene begynner jo å bli ganske gamle og umoderene. Du vil ikke heller ha en av Garrett sine GT-turboer da, med kulelager? Får suverent mye kjappere spool-up. F.eks. GT28R er vel god for over 300hk. Evt. GT28RS, som er god for rundt 350hk.

Blir vel ikke det mest optimale budsjettet da! For det første så er det vel for å prøve seg frem han skal dette, for det andre så sa han vel at det skulle bli litt billig?

Biler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider