Gå til innhold

Den store noob-tråden om turbo

Ranger emnet


E-30-Erlend

Anbefalte innlegg

Blir vel ikke det mest optimale budsjettet da! For det første så er det vel for å prøve seg frem han skal dette, for det andre så sa han vel at det skulle bli litt billig?

Stemmer det ja, men det ble ikke noe grenrør uansett så da kan vi fortsatt se etter nye løsninger.

 

Har bare fått satt opp en halveis plan med bilen, og jeg kan vel ikke regne med at den er 'ferdig' bygd før om kanskje 2 år, men det skal gå i mange steg.

 

Det jeg holder på med nå er understell og bremser, planen var så å kjøre ett lavbudsjetts turbo bygge på m20 motoren og tanken er heller ikke å hente ut masse hester med en gang.

Leter også etter en 325 delebil, det er da denne motoren som skal stå i til slutt og den som skal bli vass. Hvor vass er hemmelig til det er ferdig bygd ;)

 

Men lønningene holder ikke helt følge, og derfor er det vanskelig å finne deler som passer og ikke koster skjorta :(

[o] BMW 320i 87' (Parkert)

[x] Peugeout 309 SX 89' (Vraka)

På let etter: 325 delebil, turbo grenrør og billig turbo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jah, da har jeg blitt døpt sombrero 'probe mannen' er satt..!

 

Tenkte jeg skulle forklare litt hvor dump-ventil egner seg best montert, ettersom jeg regner med at de fleste er interessert i det. Som posten over her, så er alt nokså riktig men dump-ventilen kan også justeres med en fjær som skrus til og anpasse overtrykket den skal slippe/dumpe ut da gass-spjeldet lukkes. Men må ikke forveksles med pop-off som

"sprekker" da den går av, og holder seg åpnen hele tiden etter den tid, helt til den blir tilbakestilt.

 

Dump ventil SKAL monteres så nærme gass-spjeldet som mulig, og har du Intercooler skal den fortsatt monteres mellom denne og gass-spjeldet, aldri før Intercooler.

 

På indy biler holdes pop off ventilen åpen til den blir fysisk stengt av en i pit-crew.

Vanlige popoff ventiler stenger igjen såfort trykket blir lavt nok.

 

Har man mulighet, så monterer man ventilen før gasspjeldet, da det er her trykkbølgen oppstår, og man opprettholder flow gjennom systemet. Men i praksis så funker det meste.

De som påstår at dump/avlastningsventil forbedrer responsen enten selger slike ventiler, eller har aldri prøvd å måle forskjellen. Jeg har forsøkt på flere biler med forskjellige effekter fra 150-350hk , men aldri fått noe mindre lag ved girskift. Ventilen er der kun for å skåne turbo og tilfredstille fjortiser.

-88 Sierra cosworth

411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor MÅ det være elektronikk? :) Funker helt fint uten strøm bare ved hjelp av mekanikk.

 

For noen år siden hadde biler mekanisk innsprøytning også. :eek:

 

Uansett hvor høyt turtall man har, så vil trykket falle sålenge man slipper gassen nok.

-88 Sierra cosworth

411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du slipper gassen bremser du luftstrømmen inn til motoren, og dermed bensinmengden som er avhengig av luftmassen, og dermed mindre eksos.

 

Veldig mange er opphengd i ladetrykk, og en ser at to forskjellige motorer med samme ladetrykk gir forskjellig effekt.

 

Ladetrykket bygger seg opp pga restriksjoner og trange løp i innsuget og motstand. Ved porting av toppen og betre innsug kan en faktisk oppnå meir effekt ved lavere trykk. En kjenning som hadde Lightning med større kompressor fekk meir hk på lavere trykk etter proff porting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår