Gå til innhold

Overhaling

Ranger emnet


Junior High

Anbefalte innlegg

Bilene som har en motor som er produsert fra midten av 70 tallet til midten av 80 tallet, vil med mye omsorg kunne gå oppunder 300tkm.

 

85-95 max 150tkm, vet ikke om det er overhode mulig å sjekke tilstanden på apexene (de som gjør at det blir kompresjon mellom kamrene), men får å være på den sikre siden så ville jeg vel overhalt på 120tkm.

 

Fra 95 og oppover, gikk de igjen over til bedre materiale, så disse motorene skal fint kunne gå 200tkm.

 

Dette er noenlunde det jeg har plukket opp av info om dette, er ikke 100% sikker på hva som er tilfelle.

Just For Fun

91 Mazda Rx7 cab

87 Hilux 4x4 2,4D

83 Honda XL 250 R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja takker for info..

har lyst på rx7....

Har vært litt inne på japanimport.no og sett litt.

Noen som vet om de prisene er ferdig med skilt??

Isåfall syntes jeg det var sinnsykt rart og billig.

01mod Skoda Octavia 1.8T L&K edition STV

Ford Focus WRC (RC)

----------------------------------------

X 90mod Golf II Sport

X 90mod Ford Transit (Russebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

For å sjekke apexer, må man sjekke kompresjonen med en spesiell komp-måler. Denne måler kompen i 3 kammere mens motoren kjøres på starter.(-en "vanlig" komp måler vil bare mål maks komp i det beste kammeret).

 

Ellers kan man måle slitasjen også, men da må man ta motoren ifrahverandre først.

 

mvh

Reciprocating engines are OUT !

 

http://www.mazdafun.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Spørs jo hvor herpet motoren er når du bestemmer deg for å overhale. Dersom den er helt grei og går fint når du overhaler, trenger man neppe skifte alt for mange deler.

 

Men dersom du kjører til alt plutselig står i tusenogtyve stein, lager knaselyder og er umulig å starte, kan du regne med en peeen sum, som sannsynligvis nærmer seg det vanlige folk får utbetalt i feriepenger. Det er litt morsomt, med en ødelagt wankelmotor kan man fremdeles kjøre i 150, men du vil aldri få start på den igjen hvis du først stopper =) Sikkert derfor den brukes i mindre fly.

 

Er mange som gjør litt mer enn bare overhaling når de først plukker ut motoren, er like greit med enkelte effektøkende tiltak når man først er inni motoren og graver, trenger ikke koste all verden mer. Tenker da primært på porting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

For å sjekke apexer, må man sjekke kompresjonen med en spesiell komp-måler. Denne måler kompen i 3 kammere mens motoren kjøres på starter.(-en "vanlig" komp måler vil bare mål maks komp i det beste kammeret).

 

Ellers kan man måle slitasjen også, men da må man ta motoren ifrahverandre først.

 

mvh

 

Du kan skru ut ventilen i enden på en vanlig "el cheapo" komptester, den vil da gi en liten indikasjon på kompen i alle kammerene.

- 1980 RX-7

zoooooooom, br br br *bang* !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan skru ut ventilen i enden på en vanlig "el cheapo" komptester, den vil da gi en liten indikasjon på kompen i alle kammerene.

 

Heisann.

 

Blir det ikke vanskelig å få ett nøyaktig mål på den måten? Indikatoren vil jo fly opp og ned ganske fort?

 

Jeg pleier bare å koble til den elektroniske original comp måleren jeg. Eller hvis jeg skal være litt nostalgisk, den gamle "printer-style" kompmåleren :pimp

 

mvh

Reciprocating engines are OUT !

 

http://www.mazdafun.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår