Gå til innhold

Mitt Project SQ (?)....

Ranger emnet


matador

Anbefalte innlegg

selve huset til diodebro... den hadde jeg allrede renset og fjernet mye støv som forhindret luft gjennomstrøming, så pass med ikke bruke alt for høyt luft trykk når det blåses rent -både foran og bak på dynamo, og som sagt rens forsyktig. Den hvite delen beskyter slik at børstenne ikke blir utsatt for smør/fett og omvendt, støv fra børstenne inn på lageret. Viktig den er ren!

mkap2d.jpg

 

En annen detalje for dere som er vant til å overkloke pcer: meget dårlig overførings kontakter for å kjøle diodebroen... angry

mkas2c.jpg

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 369
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

aneglsmili skal en tur til en annen sted her på jobben og snukke litt ang støpping av halvledere i rett i kjøle profiler... :cocain:

 

bilde i avataren ja, jobber som "ninja" i slik til daglig -reinrom- med ca 100 partikler per kv meter som maks... damndamn

 

pris blir uansett billigere enn å sende "over dammen".... ser ellers på en litt annen vri på spennings regulatøren som utnytter kapasiteten til nevnte bedre. Da dette reduserer behøvet for store strøm peaker på 200-250Amper nemlig...

 

en annen "kul" bi effekt av høyere spenning er det faktum av de fleste forsterkere levere ca 10-40% mer effekt enn ved 12 volt.... :mat :afro

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aneglsmili

 

bilde i avataren ja, jobber som "ninja" i slik til daglig -reinrom- med ca 1000 partikler per kv meter som maks... damndamn

 

 

en annen "kul" bi effekt av høyere spenning er det faktum av de fleste forsterkere levere ca 10-40% mer effekt enn ved 12 volt.... :mat :afro

 

wtf..... avansert reinholdsarbeid ellerno ? hehe

 

positive bi effekt liker vi... :P

 

Kunne du ha sendt meg en PM om sånn generell pris på å øke dynamoen min fra 80 amp yil 100-160amp?

Og hva du trenger å vite om den for å få regnet en 100% pris?

Perry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

wtf..... avansert reinholdsarbeid ellerno ? hehe

 

f.... avslørt... :( kiddie hehe...

 

positive bi effekt liker vi... :P

 

Kunne du ha sendt meg en PM om sånn generell pris på å øke dynamoen min fra 80 amp yil 100-160amp?

Og hva du trenger å vite om den for å få regnet en 100% pris?

 

da må jeg se på dynamon faktisk... men mest av alt trenger jeg tid akk nå... :biker

 

noen få merker har samme effekt ved 12v som ved 14,4 faktisk....om det er sant vet jeg ikke da....pioneer sin gammle PRS serie fks

sant det men da er det gjerne de ampene som har en 100% regulert power supply, fordelen er ampen levere samme effekt uansett last inntil en minimal impedans -ulempen er desverre at det kan gi en del "komprensjon" om elementen er tung drevet og det er mye dynamikk i signalet... en annen fordell med å ha regulert PWM er mindre behøv for overdimensjoenring av PWM og nødvendig kjøle areal til utgangene...

 

 

Sinfoni har morsomme effekthopp fra 12 til 14v

 

det kalles overdimensjonering det... og som sagt det gir større "headroom" som igjen betyr bedre dynamik med større mengde av strøm reserver.

 

og en annen bi effekten av høyere spenning er også det faktum at ampene blir mindre varme pga switch transistorene har høyere spenning å jobbe med, slik at de jobber med lavere switch frekvens=mindre varme og kortere respons tid=dynamikk. :w00t

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

etter en liten pause så tenkte skulle forsette med flere bilder....

 

som sist nevnt er dette kontakt flaten til å kjøle diodebroene ganske dårlig , så har finnes rom for en del forbedringer....

 

her er det "original"

mkas2c.jpg

 

og med den enkleste måtte å forbedre varme overføringen på.... kjølepasta....både på profilene og på den positive og negative bro delen

okv9t0.jpg

okvbqc.jpg

okvc75.jpg

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er viktig å ikke bruke for mye kjølepasta, da dette kan samle mye støv og smus, dessuten må man ikke kortslutte mellom de isolerte flatene.... krever å holde tunga rett i munnen og vite hva man gjør....

 

settes sammen og overflodig pasta må tørkes bort. Jeg har "laget" et eget overførings platte og isolert etter alle kunstners regler - synes ikke på bildene- som sagt: vit hva du gjør.... ellers er kjøle profilene også forandret og skappet bedre flow og "omdirigert" litt av luftstrømmen bedre mot likereteren.

okvgj9.jpg

okvigm.jpg

okvl34.jpg

 

da er vel dynamon klar for å settes sammen og alt rundt spole og likeretter ferdig....

okvodj.jpg

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

viften må settes på plass og killeren er viktig å ikke gleme!!

okvoya.jpg

okvpdz.jpg

okvpmh.jpg

kan være greit å rense den delen godt med teknisk sprit og eventuelt se etter skarpe kanter som kan skadde reimen over tid. Jeg har forandret en del vinklene på bladene slik at det "blåste" litt mer mot midten og enkelte av de var ikke akk rette.

okvq0p.jpg

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå er vi komet til et av de viktigste punktene i dynamon: SPENNINGS REGULATOR

 

dette kontakt punktet i dynamon er selve puktet som forbinder regulerings elektronikken til spolen som induserer spenningen til rotoren og den spenningen som er i dete punktete er den som bestemmer "laddespenningen"... så som tidligere nevnt, RENE og gode FORBINDELSER er alfa/omega her!!

mkal8l.jpg

 

og selve spennigns regulatoren på 15volt. Som "regel" den gir ca 0,5-1volt mindre spenning når den blir varm men man kan også "modifisere" alle de andre modellene slik at den levere høyere spenning, eventuelt "holde" lengre en bestem nivå uavhengi av turtallet eller lasten.... den jeg selv bruker er også modifisert.

okwle8.jpg

okwqh5.jpg

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

et viktig ting å være obs på er tilstanden på børstene da disse er "kontaktene" til selve rotoren, de skal være som vist på bildet og den skal ha "passer" motstand i fjærene, dvs ikke for harde å trykkes inn ellers vil dette slitte på kontakbannene (?) men heller ikke for løse da det vil gi noe ustabil ladde spenning men dårlig med strøm ved hard belastning. De fleste børster kan skiftes ut og koster ca 30 kr for et par nye.

okwuol.jpg

 

den til venstre er for dårlig... GLEMTE i farta: dette kan gi STØY! :crazysant for dere "experter" som forstår seg på dette her synes jeg er rart at dere ikke er klar over det.... knock

okwzys.jpg

 

den har også et "jordings punkt" i et av skruhullene, så den er viktig å ha god kontakt i og den kan også brukes for å "heve opp" ladde spenningen...

okwxe8.jpg

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår